Avatar billede al_dair Nybegynder
09. november 2001 - 18:59 Der er 16 kommentarer og
4 løsninger

Hjælp med at vælge....C++ Vs Java/Delphi/Pascal..

C++ eller Java eller..??

Hvad er den bedst programmeringssprog.. idag og imorgen?

Brugervenlighed, holdbarhed og ikke mindste funktionsdygtighed..Giv dit bud..med beggrundelse..

[PS]..Jeg har været i gang i et stykke tid med C++, men er fornylig kommet i dillema...Var det nu det rigrige valg??

På forhånd tak..!

Avatar billede joha Nybegynder
10. november 2001 - 04:26 #1
Dit spårgsmål er umuligt at svare på, da det afhænger af omstændighederne. F.eks. er Java et hurtigere sprog at udvikle programmer i samtidigt med at det understøtter mange platforme. C++ er ofte et mere effektivt sprog, hvor den enkelte kode eksikveres i hurtigere.

Delphi kan betragtes som en middel vej, hvor du har bundet dig til en platform (Windows), og kan programmere kode, som hurtigt og effektivt eksikveres. Dog er mere advanceret ofte umuligt og besværligt i delphi og her kommer C++ til sin ret.

Håber det hjalp en smule.
~Det skal lige siges at jeg er en C++ programmør, så mine holdninger kan godt være en smule farvet~
Avatar billede goz Nybegynder
10. november 2001 - 16:02 #2
Min holdning er at det kommer an på oppgaven. Jeg koder selv i både c++, java og vb. Har prøvet mange andre sprog.
Java
-----
Fordele:
Stærkt sprog med en lav indlæringkurve. Sproget er fleksibelt og platform-uafhængigt. Minder meget om c++, men uden pointere, operator overload mm (sikkerhedsnet mod programmeringfejl og bedre overskuelighed)
Ulemper:
Langsommere eksekvering da kode ikke oversættes til de enkelte platform.
Stadig ikke god til at understøtte udprintning. Langsom opstart af applikationen.

C++
----
Fordele:
Stærkt sprog. Fleksibelt og rimeligt platform-uafhængigt (hvis man ikke benytter MFC e.l) Hurtig eksekveringstid, da kode oversættes til den specifikke platform.
Ulemper:
Risiko for programmerering fejl (se java). Det sker jo for selv en bedste ;-)

Visual VB:
Fordele:
Hurtig til småapllikationer og prototyping.

Ulemper
-------
Begrænset til windows og sproget er ikke så smukt og kraftfult som java.

Min konklusion:
Det afhænger klart af opgaven men er der valgfrihed ville jeg vælge java.
Avatar billede al_dair Nybegynder
12. november 2001 - 09:37 #3
Jeg har også oplevet det med errors i C++....Et stort arbejde, for til sidst ikke at kunne finde en bitte fejl...

C++ og Java har vundet retten til at komme i finalen.!

Kan en Java-programmør programmere i C++ uden den store besværlighed? eller omvendt..

Brugervenligheds vurdering, skal man vel osse kigge på...
Avatar billede goz Nybegynder
12. november 2001 - 10:04 #4
ja, det gik relativt nemt for mig. Jeg startede med c++ og gik til java. GUI-siden er lidt anderledes, men man vender sig hurtigt til det.
Samtidig føler jeg ikke at jeg rigtigt har sluppet C++, så hvis jeg skal løse tunge beregnings opgaver eller andre som kræver hastighed, så ville jeg vælge c++
Jeg ville ikke være betænkelig, men beslutninget er din :-)
Avatar billede al_dair Nybegynder
12. november 2001 - 11:46 #5
Da jeg ved at erfaring tæller, vil jeg lige spørge hvor lang tid  du har  været i gang med programmering...
Avatar billede goz Nybegynder
12. november 2001 - 12:42 #6
har kodet et par år i fortran+basic+pascal i midten af \'90-erne. Arbejdede et par år med c, derefter et par år med c++. Lærte java for godt 2 år siden. Lavet lidt Perl, ASP og php også - så jeg er en garvet rotte :-)
Avatar billede al_dair Nybegynder
12. november 2001 - 14:11 #7
hmmm.....mon ik!

Garvet er måske underdrivet...
Avatar billede al_dair Nybegynder
12. november 2001 - 14:19 #8
Man associerer tit Java med hjemmesider...ikke med
hårdføre programmer...som C++
Avatar billede goz Nybegynder
12. november 2001 - 15:05 #9
Java bliver jo anvendt til applet og servlet så det er nok derfor.
Det kan dog sagtens bruges uden en internet server og endda med fordel, hvis det er en applikation, der skal kunne afvikles på forskellige platforme.
Avatar billede mickni33 Nybegynder
12. november 2001 - 15:11 #10
OK så er det mig
Jeg må sige at jeg elsker at programmerer, derfor kan jeg bedst lide at programmerer i C/C++ da jeg syntes at java ikke er andet end funktionskald til klasser der er lavet i forvejen. Men det er også derfor at det er blevet et populært sprog da man hurtigt kan få banket et program op. Jeg vil ikke sige at java er nemmerer end C/C++ for man skal stadig kunne lave nogle algoritmer for at få vist noget  på skærmen.

Men jeg vil sige at C og C++, det er for rigtige programmører :-) da man skal udfører et større kode arbejde end hos JAVA. Og så er der pointere\' ne som jo er nogle små sjove sataner som kan give grå hår på alle som har siddet og nosset med pointere eller dobbelt pointere., men som også kan få det selvglade smil frem når man har fået det til at virke.

Hvis du arbejder i en virksomhed med deadlines så brug VB eller JAVA.
Hvis du hygge koder og gerne vil eksperimentere så lav noget C eller C++.
Avatar billede goz Nybegynder
12. november 2001 - 15:22 #11
mickni33 > jo større og sværere fejlen er at finde desto gladere bliver man når man finder den :-)
Avatar billede mickni33 Nybegynder
12. november 2001 - 15:28 #12
Nemlig..
Derfor er jeg til C og C++. Men ville måske lave et projekt i java hvis der var deadlines.
Man siger at Java er som skabt til netværket, men der er sku meget sjovere at lave det i C/C++ med noget socket og lidt threads halløj :-)
Avatar billede mickni33 Nybegynder
12. november 2001 - 15:37 #13
Jeg syntes også at Java snart skal passe på med at videreudvikle klasse hieraki da man jo hele tiden bliver nødt til at downloade deres JDK og deres plugins da man kan komme udfor at et program man har lavet på en maskine ikke duer på en andens. De er måske ved at vokse over deres egne hoveder, det bliver jo større og større kan snart ikke finde rundt i alt deres servlet,applet,jsp,beans osv osv
Avatar billede al_dair Nybegynder
12. november 2001 - 15:51 #14
jeg skal lige slå fast, at jeg er absolut fritidsprogrammør.....begyngt på i år

virksomhed!? NEJ, slet ikke...Blot for fornøjelsens skyld..!

I øvrigt har jeg slet ikke sat mig ind ind programmering, men jeg er meget ivrig efter at komme rigtigt i gang..
Avatar billede cyberlsn Nybegynder
12. november 2001 - 20:19 #15
- Du skal ALTID vælge C++ frem for Java.
Java er nemlig \"bare\" en viderudviklet version af Java, og er egentlig bare programmer, der bliver vist i en Browser.
- Men altså C++ er det bedste og stærkeste, og det bliver det ved med at være.

- men skal du lave småspil som dem på Opasia.dk, skal du selvfølgelig vælge Java, men så er Java heller i bedre...
Det rigtige valg er altså: C/C++.
Avatar billede goz Nybegynder
13. november 2001 - 06:54 #16
cyberlsn > du mener vel at java er en videreudvikling af c++. ? Du har ikke ret i at java applikationer kun bliver vist i et browser, det er kun applets.
Avatar billede kodiak Nybegynder
14. november 2001 - 13:12 #17
jeg vil gerne tilføje, at problemet med hukommelses-allokering er fuldstændigt forsvundet med Java i forhold til C++..en rigtig, rigtig rar ting..
og giv så GOZ de points..
Avatar billede al_dair Nybegynder
14. november 2001 - 14:37 #18
----->> Kodiak: \"Og giv så GOZ de points\"..skal det ligne en forslag?..

Jeg skal nok point, når jeg har fået afklaret situationen.....
Avatar billede al_dair Nybegynder
14. november 2001 - 14:37 #19
Jeg tænker....!!!
Avatar billede zerohero Nybegynder
19. november 2001 - 18:24 #20
joha>> \"Delphi kan betragtes som en middel vej, hvor du har bundet dig til en platform (Windows), og kan programmere kode, som hurtigt og effektivt eksikveres. Dog er mere advanceret ofte umuligt og besværligt i delphi og her kommer C++ til sin ret.\" jamen, det passer jo ikke. Delphi er også udviklet til Linux! Og Delphi er bestemt ikke mere advanceret end C++ (snarer modsat) - Delphi er måske mere struktureret end andre sprog, men det har sine store fordele, når der dukker den ene fejl-meddelelse frem på skærmen efter den anden, da det er relativt let at finde fejl i Dephi.

Nå, men jeg har ikke tænkt mig at udløse en religions krig (dem er sku nok af)!!! Der er intet sprog man kan kalde for det bedste - det hele kommer an på, hvor god du er til at håndtere det enkelte sprog. Altså i bund og grund handler det ikke så meget om sproget, men om programmørens kreativitet og sans for programmering.

Personligt arbejder jeg med Delphi. Jeg synes det er verdens bedste sprog - da den er let at arbejde med og man kan udvikle hurtige applikationer med den. Jeg arbejder meget med 3D Applikationer (og hurtigt grafik) og det virker 100% i Delphi.

Dog er C++ den mest anvendte og populære sprog til dato og Delphi er den alt for undervurderede sprog efter min mening. Men hvis det skulle komme til en afgørelse ville jeg klart vælge enten C++ eller Delphi. Det er også de eneste sprog der bliver kompilet til asm kode (maskin-kode), da de andre sprog (Visual Basic og Java) kun bliver \"oversat\" og gør dermed deres applikationer desto langsommere.

Konklusion:

Ønsker du evt. at udvikle hurtigt grafik (3D eller 2D) eller andre hurtige programmer, vil jeg anbefale C++ eller Delphi.
Ønsker du et sprog, hvor du kan komme hurtigt i gang og som er forholdsvis let at håndtere så og som lever op til alle krav og som kan udnytte alt dit hardware fuldt ud så vælg Delphi :-))