Avatar billede fisp Nybegynder
08. november 2001 - 16:13 Der er 5 kommentarer

Access Relationer

Jeg har brug for hjælp til en database jeg er igang med at lave.
Køber er unik og skal relatere til bruger da der er flere.
produkttype der er unik skal relatere til serienummer da der her også er flere,
og det hele skal relatere til køber (forstod du det ?)
HJÆLP
Avatar billede jwj Nybegynder
08. november 2001 - 16:28 #1
Vis jeg har forstået rigtig skal du gøre følgende til 2. normaliseringsgrad:

- Tabel \"Køber\" med primærnøglen \"køberID\" (fx en autonummerering)
- Tabel \"Bruger\" med fremmednøglen \"køberID\"
  og en primærnøgle \"brugerID\" (fx en autonummerering)
- I \"Relationer\" skal du så oprette en relation mellem \"køberID\" på hhv \"Køber\" og \"Bruger\". Nu kan en køber have flere brugere.

Hvad du mener med resten forstår jeg ikke rigtig, men dette kan hjælpe dig lidt på vej.
Avatar billede fisp Nybegynder
09. november 2001 - 10:46 #2
Hej jwj Tak for dit svar, det hjalp mig en lille smule, men desværre ikke nok, så derfor må jeg afvise dit svar, men jeg vil prøve at uddybe hvad jeg mener.
Jeg sælger radiostyringer og der er 6 typebetegnelser, alle styringer har et serienummer der kan være ens i de forskellige typebetegnelse, men ikke ens i samme type.
Disse styringer har en køber der sælger dem videre til en bruger. Det jeg skal have lavet er en base hvor du indtaster 1 køber og flere brugere, da køber jo videresælger mit produkt til flere. Samtidig skal der under hver bruger være mulighed for at indtaste produkttype og serienummer, som skal relaterer til den enkelte bruger. Det hele skal kunne indtastes i den samme formular. Jeg håber det blev mere klart hvad jeg mener.
Avatar billede fisp Nybegynder
09. november 2001 - 14:58 #3
Hej igen jwj Efter at jeg selv brugte den del af min krop der sidder fjernest fra r.... fik jeg løst min opgave. Så jeg synes du fortjener de point jeg udlovede, det var trods alt din fine beskrivelse af hvordan jeg fik relationerne til at hænge sammen, der gjorde udslaget. Så hvis du bare skriver en kort besked får du dem. Tak for hjælpen, og så må jeg jo se om jeg kan færdiggøre basen, ved at tænke mig ordentlig om.
Avatar billede kube Nybegynder
10. november 2001 - 12:56 #4
send databasen til veddelev@hansen.dk så laver jeg relationerne for dig og sender den færdig tilbage.
Avatar billede fisp Nybegynder
13. november 2001 - 12:16 #5
Hej kube. Det var et pænt tilbud fra dig, men det lærer jeg jo ikke noget af. Så tak for tibudet, men nej tak.