Avatar billede jamola Nybegynder
07. november 2001 - 10:29 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Begrebet hjemmeside - Hvordan opstod dette danske ord?

Jeg ønsker et autoriseret svar på hvordan ordet \"hjemmeside\" opstod. Jeg har en formening om at det kan være en misforstået oversættelse fra engelsk \"Home Page\", som blot er startsiden på web-sitet. Kan det spille ind at ordet \"site\" minder om det danske ord \"side\"?
Avatar billede disky Nybegynder
07. november 2001 - 10:30 #1
jeg tror det er en fordanskning af \'homepage\'
Avatar billede disky Nybegynder
07. november 2001 - 10:31 #2
svar
Avatar billede johnschmidt Nybegynder
07. november 2001 - 11:03 #3
Avatar billede disky Nybegynder
07. november 2001 - 11:05 #4
john: den homepage kan ikke bruges til noget, den er lavaet af fanatikere som ikke kan tåle de måske ikke har ret.
Avatar billede johnschmidt Nybegynder
07. november 2001 - 11:16 #5
Nej men hvis man tager udgangspunkt i den side og tjekker retskrivningsordbogen, så er der ikke et dansk ord der hedder hjemmeside jvf. retsskrivningsordbogen, men der er ingen tvivl om at det er en oversættelse af homepage. Home=hjem Page=side. Det har ikke noget at gøre med site, da dette jo betyder sted og ikke side.

Avatar billede disky Nybegynder
07. november 2001 - 11:18 #6
nu har det råd der bestemmer det danske sprog ikke taget en beslutning og indtil de har det er både

en site

og

et site

gyldigt !

Men det har ikke noget med ordet homepage at gøre, som er blevet lavet om til hjemmeside på dansk.
Avatar billede johnschmidt Nybegynder
07. november 2001 - 12:47 #7
Der står:

Hvorfor mener vi det skal hedde et website? Svaret er simpelt - det hedder et websted, ikke sandt? Et modargument er måske at det hedder en hjemmeside, men hjemmeside er direkte oversat fra homepage, og det har ikke noget at gøre med ordet website, vel?

Af denne sætning fremgår det at hjemmeside er direkte oversat fra homepage! og så er den ikke længere! Jeg henviste til siden for at vise at der er en diskution igang om hvordan alle disse nye begreber og ord skal håndteres og dansk sprognævns bemærkninger hertil, som er den højeste danske myndighed på dette område
Avatar billede disky Nybegynder
07. november 2001 - 12:49 #8
ja det er deres gætteri, men ikke nødvendigvis sanheden
Avatar billede jakoba Nybegynder
07. november 2001 - 16:45 #9
Hvorfor diskuterer i? I er jo rørende enige:
      \"men hjemmeside er direkte oversat fra homepage, og det
    har ikke noget at gøre med ordet website, vel?\"

mvh JakobA
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2001 - 01:07 #10
.. ehmm, hvorfor hedder det syltetøj?.. eller Lampe?!...
Avatar billede mikem Nybegynder
14. december 2001 - 16:32 #11
Simpelt:

Til at starte med vil jeg godt lige fortælle, at alle ord der er i fobindelse med internettet (og derfor også diverse softwareprogrammer) er på engelsk, af den simple grund, at det er det sprog der bliver mest anvendt i den vestlige del af hverden....

Men da flere og flere ord bliver \"nationaliserede\" går dette selvfølgelig også ud over \"EDB-sprog\" - derfor er en direkte oversættelse af Home Page = Hjemmeside.....

Ordets oprindelse stammer fra slang (som så mange andre) heriblandt også \"side\" (Ganske rigtigt formodet fra ordet \"Site\")
Avatar billede eqvaliser Nybegynder
30. december 2001 - 20:23 #12
hmmm..

den skib.. nej..
det skib.. ja.. stor dreng..

prøv at læse dette højt for dig selv.
eller en anden

Den Website / Webside
Det Website / Webside

så bør du egentlig bare selvbedømme hvad du syntes lyder korrekt. alt efter hvilket
accent du nu selv har.

du ved jo godt, at selv i dette lille land snakkker vi meget forskellig alt efter hvilken del af landet man nu \"hænger\" ud i.. lol

nårjo skulle du være i tvivl om hvad lol betyder.
så er det udelansk (fremmedsprog) og er en
forkortelse som net-nørder har opfundet istedet for at skulle skrive \"laughin out loud\" lol..

hehe.. hygge..
Avatar billede jamola Nybegynder
21. februar 2002 - 09:55 #13
hjemmeside er nok en direkte oversættelse af ordet homepage