Avatar billede hillmann Nybegynder
06. november 2001 - 09:13 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

C5 Light

Hej,
For lige at få afgørelse på mit spørgsmål omkring visning af saldo for indeværende regnskabsår i kontoplanen. Status er pt. at jeg ser tallene for år 2000, dette regnskab blev lavet i år 2001. Hvis jeg har forstået det rigtigt, skal jeg ændre systemdato til 31-12-00 derefter køre en efterberegn perioder og igen ændre systemdato til dd., løser dette mit problem?. Håber virkelig i kan hjælpe og takker allerede for de gode svar som jeg har fået, men jeg er ny i C5 Light og nok derfor ikke så stærk, endnu da.

MVH
Bo hillmann
Avatar billede restaurant_kolding Nybegynder
06. november 2001 - 09:16 #1
Du kan købe IDGs hæfte om C5 light det vil nok hjælpe en hel del!
Se mere her:
http://www.idgforlag.dk/default.asp?loadside=/Vis_produkt.asp?ISBN=87-7843-378-9
Avatar billede restaurant_kolding Nybegynder
06. november 2001 - 09:17 #2
Det vil jeg mene skulle hjælpe dig en hel del
Avatar billede annamil Nybegynder
07. november 2001 - 09:08 #3
Efterberegn perioder er ok. Måske skal du også reindexere databasen for en sikkerheds skyld.
Avatar billede hillmann Nybegynder
07. november 2001 - 13:08 #4
Jeg har efterberegnet perioder, hvor jeg først ændrede systemdatoen - der er stadig intet sket - jeg ser stadig tallene for år 2000 i kontoplanen. Nu er jeg vist løbet tør for ideer - grrrr.

takker for svarene indtil da.

Bo
Avatar billede mariaf Juniormester
13. november 2001 - 21:42 #5
Du har lavet regnskabet for år 2000 i 2001? Har du så også bogført det i 2001 eller har du bogført i 2000? Det er jo ikke helt ligegyldigt.
Avatar billede hillmann Nybegynder
15. november 2001 - 11:33 #6
Hej

Bogføringsdato er i år 2000.
Avatar billede annamil Nybegynder
16. november 2001 - 08:46 #7
Er du sikker på, at perioderne er oprettet rigtigt? Ellers kan du rette dem, ved at slette dem i vedligehold og oprette dem påny.
Avatar billede sillemann Nybegynder
17. november 2001 - 14:41 #8
Hej Bo,

1. Du skal have oprettet korrekte regnsskabår.
Det gør du under Finans->Tilpasning->Perioder.
Her kan du evt. også slette forkerte regnskabsperioder. Dette gøres ved at slette en periode ad gangen via F10/Lokalmenuen.
Du kan såmænd slette regnskabsår og perioder
uden at der sker noget alvorligt. Dette skyldes
at alle tal bliver dannet på basis af finansposteringerne, som aldrig slettes.

2. Saldooplysningerne i Finans->Kartoteket kan du til enhver tid få vist.
Du indstiller systemdatoen i C5 til ultimo det år du ønsker og efterberegner (lad være med at afgrænse på konti og husk også JA til tælleværker) Finans->Periodisk->Efterberegn perioder.

Bemærk det kan tage tid afhængig af mængden af data og det anvendte hardware.

Personligt mener jeg at du bør anvende udskrift af balancer til at få vist/udskrevet oplysinger for tidligere regnskabsår. Således at du altid
får vist aktuelle/tidstro oplysninger i din
kontoplan (finanskartotek)

Hilsen
Carsten Sillemann