Avatar billede kenneth_jakel Nybegynder
04. november 2001 - 09:33 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Checkbox ON - $variabel = ON

Hej
I et PHP-script har jeg en checkbox, og har brug for at hvis den er/bliver checked vil en variabels værdi længere ned i scriptet være \'on\'.

Er/bliver checkbox\'en ikke-checked vil samme variabels værdi være \'off\'.

Ret simpel JS har jeg indtryk af, jeg aner bare ikke en skid om det.

/kenneth
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2001 - 09:52 #1
<script>
checkStat = \"off\";
</script>

<input type=\"checkbox\" onClick=\"checkStat = \'on\';\">
Avatar billede kenneth_jakel Nybegynder
04. november 2001 - 10:38 #2
Jeg skal placerer <script>-delen i <head> ikke?

min variabel hedder så $checkstat ikke?

og

Det virker realtime, så variables værdi skifter alt efter om checkboxen er/bliver check eller ej ikke?

(Jeg skal bare lige tjekke inden jeg afprøver :)

/Kenneth
Avatar billede jakoba Nybegynder
04. november 2001 - 11:09 #3
  <script>
checkStat = \"off\";
</script>

<input type=\"checkbox\" onClick=\"checkStat = (this.checked)?\'on\':\'off\';\">

hvis det skal virke både ved sæt checkmærke og fjern checkmærke.

mvh JakobA
Avatar billede kenneth_jakel Nybegynder
04. november 2001 - 18:08 #4
Jeg kan ikke rigtig få det til at virke, men det kan da være jeg gør det forkert?
Jeg sætter
<script>
checkStat = \"off\";
</script>
i <Head>

og bruges så variablen $checkStat længere nede i scriptet. $checkStat sender jeg videre til et andet script, hvor jeg forsøger at printe den, men den giver intet resultat!

/kenneth
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2001 - 19:31 #5
Hvis os lige en url eller hele din kode! Det virker som om, du gør ét eller andet galt, men vi får se!
Avatar billede kenneth_jakel Nybegynder
04. november 2001 - 19:41 #6
OK i grov træk skal jeg anvende det sådan her:

script1.php:

<html>
<head>
<script>
checkStat = \"off\";
</script>
<head>
<body>
<form>
<input type=\"checkbox\" onClick=\"checkStat = (this.checked)?\'on\':\'off\';\">
</form>

<?
print \"<a href=\\\"script2.php?check=$checkStat\\\">videre til script2.php</a>\":
?>
</body>
</html>

script2.php:
<html>
<head>
</head>
<body>
<?
print \"$check\";
?>
</body>
</html>

/Kenneth
Avatar billede kenneth_jakel Nybegynder
04. november 2001 - 19:44 #7
og nej, jeg kan IKKE bare lave en submit knap og sætte en action på formen, det var det jeg gjorde oprindeligt, men jeg ernu blevet nødsaget til at sende variablen $check videre på den måde jeg har vist her!
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2001 - 19:54 #8
Jeg er ikke helt sikker på, om JavaScript og PHP kan \"tale sammen\" på den måde.
Gør istedet således:

<html>
<head>
<script>
checkStat = \"off\";

function sendVidere() {
url = \"php2.php?check=\" + checkStat;
self.location.href = url;
}
</script>
<head>
<body>
<form>
<input type=\"checkbox\" onClick=\"checkStat = (this.checked) ? \'on\' : \'off\';\">
</form>

<a href=\"java script:sendVidere();\">Videre til script2.php</a>
</body>
</html>
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2001 - 19:57 #9
Men hvad med:

<input type=\"checkbox\" name=\"check\" value=\"off\" onClick=\"this.value = (this.checked) ? \'on\' : \'off\';\">

Så behøver du intet andet end det, og så kan du sagtens bruge en submit-knap!
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2001 - 20:26 #10
Dette lille korte script, der kun er i onClick event-handleren på checkboxen, ændrer nemlig selve dens value, og virker dermed som en slags dynamisk, men eller normal, checkbox!
Avatar billede kenneth_jakel Nybegynder
04. november 2001 - 20:31 #11
Jeg finder ud af det..tak for hjælpen :)