Avatar billede valagar Nybegynder
31. oktober 2001 - 22:03 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hva er best av...

...følgende løsninger:

a) En database med x tabeller
b) X databaser med 1 tabell i hver

Jeg programmerer i ASP, og er ute etter det som fører til sider som lastes fort, og makimal ytelse!

Diskuter i vei, så vil jeg dele poengene på alle med fornuftige argumenter begge veier.

Valagar
Avatar billede agony Nybegynder
31. oktober 2001 - 22:06 #1
det vil være en fordel kun at skulle tilgå en database med x tabeller fremfor en række databaser med hver en tabel for at opnå samme udtræk. Og hvis du så laver din database i 3. normalform så slipper du for redundant data så spare dermed plads :-)
Avatar billede agony Nybegynder
31. oktober 2001 - 22:06 #2
det tager jo lidt tid for en applikation at tilgå selve databasen.
Avatar billede agony Nybegynder
31. oktober 2001 - 22:07 #3
hvilken database havde du i tankerne ??
Avatar billede agony Nybegynder
31. oktober 2001 - 22:08 #4
sorry :-) det er jo access vi taler om her :-)
Avatar billede valagar Nybegynder
31. oktober 2001 - 22:08 #5
Så a er det eneste alternativ? Hvor mange tabeller må det bli før du bør vurdere flere databaser?
Avatar billede agony Nybegynder
31. oktober 2001 - 22:09 #6
kommer helt an på din applikation ! hvad skal skal, kommer der mange brugere ? megen data ?? osv.
Avatar billede valagar Nybegynder
31. oktober 2001 - 22:11 #7
Her er det snakk om en privat hjemmeside med gjestebok, artikkel-publisering og lignende. Ingen stor sak :)
Avatar billede agony Nybegynder
31. oktober 2001 - 22:11 #8
så er der vist ingen grund til at bruge flere databaser :-)
Avatar billede valagar Nybegynder
31. oktober 2001 - 22:13 #9
takk for kjappe og fine svar! Du fortjener alle poengene selv :)
Avatar billede agony Nybegynder
31. oktober 2001 - 22:14 #10
selv tak :-)
Avatar billede mugs Novice
31. oktober 2001 - 22:14 #11
Enig med agony.

Du skal helt klart nøjes med een database. Sørg for at dine data i de forskellige tabeller er i \"familie\" med hinanden:

F.eks skal en tabel der omhandler hunde kun omfatte hunde og ikke katte eller fugle. Lav en primær nøgle i disse tabeller.

Når du skal oprette poster i db, laver du en tabel (tabel1) der indeholder de andre tabellers nøgle og \"plukker\" data fra disse tabeller ved hjælp af kombinationsbokse. Der skal naturligvis oprettes relationer mellem tabellerne.

Hvis du så opretter en forespørgsel med nøglefeltet fra tabel1, og øvrige felter fra de andre tabeller, vil din forespørgsel / formular altid være opdateret når du æbdrer indholdet i tabel1 nøglefelt.