Avatar billede olsenk83 Nybegynder
31. oktober 2001 - 14:22 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Linus Firewall

Hejsa allesammen, jeg har et spørgsmål til Linux som jeg skal bruge i min opgave i skolen.
Spørgsmålet lyder sådan : Hvor i Linux skal scriptet til en IP-Chains- Firewall ligges og hvordan gør man??

Jeg kan ik bruge hjemmesider til noget, kun vis det er direkte til et sted hvor det står præcist hvor og hvardan. Jeg håber at der nogen der kan hjælpe mig med det.

Mvh. olsenk83

Avatar billede peter_m Nybegynder
31. oktober 2001 - 14:25 #1
www.sslug.dk har bøgerne friheden til xxxxxxx og i friheden til sikkerhed på internet har de et rigtigt godt kapitel omkring linux firewall og du kan med sikkerhed få svaret der + lidt ekstra
Avatar billede goz Nybegynder
31. oktober 2001 - 14:32 #3
Avatar billede victor44 Nybegynder
31. oktober 2001 - 15:40 #4
Du kan f.eks ligge/kalde firewall scriptet i /etc/rc.d/boot.local

Det er lidt forskelligt hvor boot.local ligger.
Det afhænger af hvor distributionen har placeret det.

Men ovenstående fungerer på SuSE 7.1

LuF

Avatar billede victor44 Nybegynder
31. oktober 2001 - 15:41 #5
Hvis du vil have et eksempel på et firewall script så må du definere hvad det skal kunne.

LuF

Avatar billede langbein Nybegynder
31. oktober 2001 - 19:09 #6
Se:
http://mirrors.sunsite.dk/ldp/HOWTO/IPCHAINS-HOWTO.html
og
http://mirrors.sunsite.dk/ldp/HOWTO/IPCHAINS-HOWTO-4.html#ss4.2

Firewall for RedHat 7.1 heter som kjent IPchains.
Har satt opp en slik og synes å minnes at dette i
første omgang ble forøkt gjort som enkeltkommandoer i kommando windu. Det var ikke lett å få dette til å fungere. Gikk der i fra over til å forsøke å bruke det grafiske konfigureringsverktøyet som følger med i RedHat 7.1 / Gnome. Dette var faktisk til å forstå, med en rimelig intuitiv brukerdialog. Dette grafiske grenssnittet kan så generere filtreingsreglene automatisk. Er faktisk i øyeblikket ikke klar over hva outputfilen for dette konfigureringsverktøyet heter.
Avatar billede langbein Nybegynder
31. oktober 2001 - 19:33 #7
Avatar billede langbein Nybegynder
31. oktober 2001 - 19:36 #8
Her har vi visst selve scriptet eller et eksempel på dette:
http://www.redhat.com/support/resources/tips/firewall/firewallservice.html
Avatar billede langbein Nybegynder
31. oktober 2001 - 19:38 #9
Filnavnet til scriptet ser altså ut til å være:
/etc/rc.d/init.d/firewallss
Avatar billede victor44 Nybegynder
31. oktober 2001 - 20:18 #10
/etc/rc.d/init.d/ er ofte den samme sti som /etc/rc.d
Der laves link for at forskellige programmer kan køre på forskellige distributioner.

LuF
Avatar billede olsenk83 Nybegynder
01. november 2001 - 08:05 #11
Til den opgave jeg har må jeg ikke bruge grafisk overflade, så det gør jo et lidt svære og den detalje havde jeg glemt i mit spørgsmål. men de spørgsmål siger mig ik meget da jeg mener at de er alt for upræcise, jeg vil gerne have noget mere på svarende.

p.s. scriptet er lavet, det vi mangler er hvor det skal ligge og hvordan man gør i en ikke grafisk brugerflade.

Mvh. olsenk83
Avatar billede goz Nybegynder
01. november 2001 - 08:58 #12
Her er en opskrift på RH
1. placer dit script i /etc/rc.d/init.d  (du skal være root)
2. sæt rettigheder:
  skal ejes af root -->  \"chown root.root (filename)\"
  skal kunne eksekveres  -->  \"chmod 755 (filename)\"
3. Tilføj til RH\'s init struktur
\"chkconfig --add (filename)\"
Avatar billede victor44 Nybegynder
01. november 2001 - 09:58 #13
Suk, placer det i boot.local eller kald det derfra.
Du kan vel lige kigge efter om det ligger der hvor folk siger at det er ?

LuF
Avatar billede langbein Nybegynder
01. november 2001 - 14:39 #14
Ja: locate firewallss
Avatar billede langbein Nybegynder
01. november 2001 - 14:47 #15
Forresten: Fant den ikke på min RH !!! Vil sjekke mer.
Avatar billede langbein Nybegynder
01. november 2001 - 15:08 #16
Den eksiterende firewall på mine 2 RH 7.1 servere ligger på følgende adresse:
/etc/sysconfig/firewall
Disse er satt opp ved automatisk konfigurering og bruk av grafisk konfigureringsverktøy. \"firevall\" er selve filnavnet.
Avatar billede langbein Nybegynder
01. november 2001 - 15:11 #17
Så finnes det altså 2 muligheter:
1. Der som firewall scriptet ligger default:
/etc/sysconfig/firewall
2. Eller der som RedHat anbefaler at vi legger et eventuelt nytt script:
/etc/rc.d/init.d/firewallss
Avatar billede olsenk83 Nybegynder
15. november 2001 - 10:29 #18
jeg har et problem, i alle har været flinke til at hjælpe. men i bliver nød til at skrive hjem i synes at jeg skal give point til??
Avatar billede goz Nybegynder
15. november 2001 - 10:41 #19
Det er op til dig. Det kommer vel an på hvis anvisninger du har benyttes mest og har du benyttes flere må vi jo dele.