Avatar billede shjdsi Nybegynder
31. oktober 2001 - 09:17 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

crontab spg.

Hej!

jeg har et job jeg vil køre fra crontab 2 gange om dagen, så jeg skriver:
00 8-16 * * 1-5 /usr/local/system_check.ksh | mailx -s \"fdfsdfsdf\" shj@get2net.dk

jeg vil gerne have skriftet til at blvie udført kl 0800 om morgenen og kl .1600 om eftermiddagen.

Men det virker sgu ikke, og næste dag når jeg vil chekke hvad der sker, er det jeg har skrevet i crontabben forsvundet?

Jeg er OK til vi så det er altså ikke der der er noget galt. men har ikke den store erfaring med disse crontab directiver

Avatar billede snowball Novice
31. oktober 2001 - 09:31 #1
Skriver den \"crontab: installing new crontab\" når du gemmer dine ændringer !?

Nedenstående burde virke:

0 8,16 * * 1-5 /usr/local/system_check.ksh | mailx -s \"fdfsdfsdf\" shj@get2net.dk

Snowball
Avatar billede gollum Nybegynder
31. oktober 2001 - 13:47 #2
Når du har rettet i crontab, så prøv at gå ind igen med det samme bagefter for at se om det overhovedet er gemt.

Jeg har lavet denne lille kommandofil ti lat håndtere cron:
# Script til at rette i Crontab

crontab -l > crontab.tmp    #Kopier crontab til lokal fil
e crontab.tmp              #Ret i crontab.tmp med en eller anden editor.
crontab crontab.tmp        #Kopier crontab.tmp til crontab
rm crontab.tmp              #Sletter den lokale fil
echo Indhold af crontab:
crontab -l

Når den har rettet i crontab, skriver den indholdet ud bagefter som kontrol.
Avatar billede shjdsi Nybegynder
31. oktober 2001 - 14:56 #3
Jeg har fået det til at virke, med det snowball skrev, og gollum, det er en god ide som jeg allerede benytter mig af i forvejen :-)

Jeg tror min fejl var at jeg i hours entryen havde 08-19 og ikke 8,16 På en eller anden måde er det så blevet fjernet fra crontab filen, men en smule roden rundt med rettigheder hjalp på dette.

Tak for svarende, så hvis du snowballl vil have point så læg lige et svare evt. med et godt link til en awk toturial ville det være perfekt.

Avatar billede snowball Novice
31. oktober 2001 - 15:01 #4
awk toturial !?

Snowball
Avatar billede shjdsi Nybegynder
31. oktober 2001 - 15:05 #5
awk er et script sprog i unix som man kan bruge sin shell.

ls -l myfil | awk\' { print $5 } `

printer f.eks størrelsen på filen, altså felt 5
men det er langt mere avanceret end det, anyway
Det var bare hvsi du lige viste det.

Unix forever :-)
Avatar billede snowball Novice
31. oktober 2001 - 15:08 #6
aahhh oki...Sorry, så hardcore er jeg ikke til UNIX ;)

Snowball