Avatar billede c971875 Nybegynder
30. oktober 2001 - 11:22 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Regular expressio gymnastik

Jeg skal have konstrueret et regular expression der kan lave fornuftig html kode ud af dette:

Før listen
* Første punkt i listen
* Andet punk i listen
Efter listen

Skal laves om til
Før listen
<UL><LI> Første punkt i listen
<LI> Andet punk i listen</UL>
Efter listen

Til det formål har jeg lavet følgende to expressions:
$formattext = ereg_replace(\"(\\n\\*.+)+\",\"<UL>\\n\\\\1</UL>\", $formattext);
$formattext = ereg_replace(\"\\n\\*\", \"<LI>\", $formattext);

Men istedet for det rigtige resultat giver det:

Før listen
<UL><LI> Første punkt i listen
<LI> Andet punk i listen
Efter listen</UL>

Hvad gør jeg galt?
Avatar billede coderdk Praktikant
30. oktober 2001 - 11:45 #1
Har lavet et lille eksempel her:

  http://ekspert.coder.dk/rep.php
Avatar billede myplacedk Nybegynder
30. oktober 2001 - 11:57 #2
Bare for også lige at have det i arkivet, her er essensen:

$pat = array(\'/\\s*?\\*\\s*?(.*?)\\n/s\',\'/(<li>.*<\\/li>)/s\');
$rep = array(\'<li>\\\\1</li>\',\'<ul>\\\\1</ul>\');
$txt = preg_replace($pat,$rep,$txt);
echo \"$txt\";
Avatar billede coderdk Praktikant
30. oktober 2001 - 12:13 #3
myplacedk> nå ja, det må jeg lige gøre til en vane :) Paste det vigtige her! Tak =)
Avatar billede c971875 Nybegynder
30. oktober 2001 - 17:12 #4
Tak for det.

BTW: jeg syntes ikke at jeg er stødt på / (forward slash) i afsnittet om reg_exp i min bog om PHP. Hvad betyder /\\s ?
Avatar billede coderdk Praktikant
30. oktober 2001 - 17:29 #5
forward slash bruger man i preg_* du har sikkert læst noget om ereg_*
preg_* er såkaldte PCRE - Perl Compatible Regular Expressions :) De er efter sigende noget hurtigere end ereg funktionerne - og så kan du bruge regex i de fleste sprog hvis du kan PCRE :)
Se lidt mere her:

  http://dk.php.net/pcre
  http://dk.php.net/manual/en/pcre.pattern.modifiers.php <- her kan du se hvad /s betyder :)

  http://dk.php.net/manual/en/pcre.pattern.syntax.php <- her kan du se hvad \\s betyder
Avatar billede myplacedk Nybegynder
30. oktober 2001 - 23:16 #6
Og så kan preg-funktionerne nogle ting, som jeg i hvert fald ikke har fundet en nem metode til i den almindelige ereg. ;-)
Avatar billede c971875 Nybegynder
31. oktober 2001 - 19:42 #7
Tak igen