Avatar billede pnh Nybegynder
30. oktober 2001 - 10:03 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Installering af Saxon64

Er der mon nogen, der ved, hvorledes man installerer Saxon64 på Windows 2000?
Jeg har inkluderet saxon.jar i min CLASSPATH, men kan ikke rigtig komme videre.
På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede malm Nybegynder
08. november 2001 - 13:23 #1
Hej pnh

Hvordan tester du om det virker?

Prøv at køre følgende kommandolinie i C:\\WINNT\\system32\\CMD.EXE:

c:\\saxon> java com.icl.saxon.StyleSheet my.xml my.xsl > my.html

Får du en fejlmeddelse?

Har du dobbelt checket din CLASSPATH ved at skrive kommandoen c:>set

Husk at skrive linien SET c:\\saxon\\saxon.jar ind i Autoexec.bat vha. Sysedit ellers virker det kun i den CMD, hvor i du har defineret CLASSPATH.

Jeg ved godt det ikke var megen hjælp men vend tilbage med lidt nøjere beskrivelse af hvorfor du ikke kan komme videre og vi ser på det.

Med venlig hilsen
Henrik Malmvig
Avatar billede pnh Nybegynder
08. november 2001 - 14:01 #2
Hej Henrik,
For at teste, om den var installeret, skrev jeg vist bare saxon, og ikke
java icl.saxon.StyleSheet. Kan det mon have været fejlen? Jeg sørgede for at sætte min CLASSPATH under \'Denne computer\' osv., da jeg havde fået at vide, som du pointerer, at CMD på win2000 er virtuel.
Hvorom alting er, så fandt jeg ud af, at jeg kunne installere saxon_instant istedet, som vist kan nogenlunde det samme. Den virker iøvrigt med bare \'saxon ...\' som kommando.
Tak for hjælpen alligevel.
pnh
Avatar billede pnh Nybegynder
08. november 2001 - 15:32 #3
Hej Henrik,
Nu har jeg vist fået brug for saxon64 alligevel. Jeg har prøvet at skrive \'java com.icl....\' som du anbefalede. Fejlmeldingen er herefter: \"Exception in thread \"main\" java.lang.NoClassDefFoundError: com/icl/saxon/stylesheet\"
Det lader ikke til, at saxon er installeret. Det virker som om, com.icl.saxon.stylesheet bliver betragtet som en java-klasse, der ikke findes. Hvad kan man mon gøre?
Hilsen
pnh
Avatar billede malm Nybegynder
08. november 2001 - 17:16 #4
Hej pnh,

Jeg er ked af det, men jeg mener altså stadigvæk at det er din CLASSPATH, der halter :-(

Plz gør følgende:

1) Paste følgende kode ind i en editor og gem under navnet planets.xml:

<?xml version=\"1.0\" encoding=\"iso-8859-1\"?>
<TEMPLATE>
<PLANETS>
  <PLANET>
    <NAME>Earth</NAME>
    <MASS>1</MASS>
  </PLANET>
  <PLANET>
    <NAME>Venus</NAME>
    <MASS>0.815</MASS>
  </PLANET>
  <PLANET>
    <NAME>Mercury</NAME>
    <MASS>0.0553</MASS>
  </PLANET>
</PLANETS>
<STARS>
  <STAR>
    <NAME>Sun</NAME>
    <MASS>1.87</MASS>
  </STAR>
</STARS>
</TEMPLATE>

2) Paste følgende kode ind i en editor og gem under navnet planets.xsl:

<?xml version=\"1.0\"?>
<xsl:stylesheet xmlns:xsl=\"http://www.w3.org/1999/XSL/Transform\" version=\"1.0\">
<xsl:template match=\"/PLANETS\">
  <html>
    <head></head>
    <body>
    <xsl:apply-templates select=\"PLANET\"/>
    </body>
  </html>
</xsl:template>
<xsl:template match=\"PLANET\">
    <xsl:apply-templates select=\"NAME\"/>
    <xsl:apply-templates select=\"MASS\"/>
</xsl:template>
<xsl:template match=\"NAME\">
        <xsl:value-of select=\".\"/>
</xsl:template>
<xsl:template match=\"text()\"/>
<xsl:template match=\"MASS\">
        <xsl:value-of select=\".\"/>
</xsl:template>
</xsl:stylesheet>

3) Start/Kør C:\\WINNT\\system32\\CMD.EXE

4) Skriv i prompten:
c:\\>SET CLASSPATH=C:\\SAXON\\SAXON.JAR

(Erstat <SAXON> med navnet på den folder du har installeret Saxon64 under)

5) Sørg for at planets.xml og planets.xsl er gemt under folderen SAXON

6) herefter skriver du:
java com.icl.saxon.StyleSheet planets.xml planets.xsl

Du skulle meget gerne se noget html hen over skærmen frem for \"Exception in thread \"main\" java.lang.NoClassDefFoundError\"

7) java com.icl.saxon.StyleSheet planets.xml planets.xsl > planets.html

(for at få det ned i en fil)

PS! Saxon Instant er et særdelse udemærket værktøj til at teste XSLT og generere HTML manuelt. Skal du derimod skrive et program i Java, der implicit kan processe XSLT bør du bruge java archives metoden. Bemærk i øvrigt at nyeste version af Saxon hedder 6.4.4 (se http://saxon.sourceforge.net/)

Med venlig hilsen
Henrik Malmvig
Avatar billede pnh Nybegynder
08. november 2001 - 17:23 #5
Hej Henrik,
Tak skal du ha\'. Jeg er på vej hjem nu, men vil prøve, som det første, mandag morgen. Det er sikkert min CLASSPATH, men der må også være grænser for, hvor svært det kan være.
Endnu engang tak for hjælpen.
pnh
Avatar billede pnh Nybegynder
12. november 2001 - 09:58 #6
Hej Henrik,
Det var så det. Nu duer det. Jeg prøvede at sætte CLASSPATH i cmd med succes.
Nu har jeg sat den under \'Environment Variables\', også med succes.
Herefter kørte jeg dit eksempel, endnu engang med succes.
Herligt. J
Avatar billede pnh Nybegynder
12. november 2001 - 10:01 #7
fortsættelse fra ovenstående:
...eg tror simpelthen, at min problem har været, at jeg kun skrev \'saxon\' i prompten, hvilket er det eneste nødvendige med saxon_instant.
Tak for hjælpen igen.
Hilsen
pnh
Avatar billede pnh Nybegynder
12. november 2001 - 10:15 #8
...og så, har jeg lige fundet ud af, er det et krav, at man skriver \'StyleSheet\', ligesom du skrev, og ikke \'stylesheet\'. Det har helt klart også været medvirkende årsag.
pnh
Avatar billede malm Nybegynder
14. november 2001 - 10:46 #9
Hej pnh,

Jeg er glad for at du fik det til at virke. Held og lykke med XSLT. Jeg håber at se dig frem over her på netværket.

Med venlig hilsen
Henrik Malmvig