Avatar billede bat1234 Juniormester
29. oktober 2001 - 15:09 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Hvilke kabler til TV\'et??

Hej,
jeg skal forbinde mit grafikkort til TV\'et. Hvordan gøres det bedst. Jeg har et Geforce2 med både tv-composite og S-VHS udgange. Hvilke kabler skal man bruge??

Jeg vil gerne kunne bruge tv\'et både som ekstra skærm og til afspilning af film fra computeren.

Mvh.,
Bat.

Avatar billede vladimirr Nybegynder
29. oktober 2001 - 15:11 #1
Det bedste vil være med S-VHS kablet, men det kræver jo at dit tv har S-VHS indgang..
Husk at du også skal have et lydkabel for at få lyden med over i dit TV.

//Anders
Avatar billede disky Nybegynder
29. oktober 2001 - 15:13 #2
Og der er ingen garanti for farver.

Composite video er MEGET tæt på samme kvalitet som Svhs og du for farver med.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
29. oktober 2001 - 15:15 #3
Du skal være sikker på at dit TV har svhs, eller at dit scart stik understøtter SVHS, ellers vil billedet blive sort/hvidt.

Er du ikke er sikker skal du bruge composite stikket og en composite/scart adapter.

TV som ekstra skærm, husk lige at et tv har en meget dårlig opløsning i forhold til en skærm, du bliver meget hurtigt træt af at se på den. Til Video er den dog fin, også når det kommer fra PC\'en
Avatar billede vladimirr Nybegynder
29. oktober 2001 - 15:16 #4
disky > Jo der er, hvis hans TV har s-vhs indgang, så kan det også køre det i farver :)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
29. oktober 2001 - 15:18 #5
disky>> grunden til at farverne ikke kommer med er at i et scart stik er benet luminance (lys) og composite det samme. benet hedder dog kun luminans hvis fjernsynet understøtter SVHS hvorfor der også er et Chrominans ben (farve). Composite signalet er en kombination af de to signaler og understøttes af alle fjernsyn med scart stik. SVHS er ikke som default i alle scart stik.
Avatar billede rebus Nybegynder
29. oktober 2001 - 15:47 #6
ekstra skærm?? Det er næsten umuligt bare at finde rundt i windows fra et tv, fordi opløsningen er så grov. Så det er en meget dårlig ide.
Hvilke kabler du skal købe: Du skal bare gå ned i din \"lokale\" og sig du skal have s-vhs og et kabel med lille jack til noget der passer i dit anlæg eller tv.
Avatar billede bat1234 Juniormester
29. oktober 2001 - 15:58 #7
jeg har nu prøvet at undersøge om mit tv understøtter svhs, og det tror jeg ikke det gør der stod ihvertfald ikke noget i brugsanv. om det.
Så det er nok komposit-løsningen jeg skal bruge.

Jeg har set at der findes et komposit-kabel hvor der er både lyd og tv-out i den ene ende og disse bliver så samlet i et scartstik i den anden ende. Mon dette giver en dårligere kvalitet en to separate ledninger?? - altså komposit til scart og lyd til tv/anlæg.??
Avatar billede vladimirr Nybegynder
29. oktober 2001 - 16:11 #8
bat1234 > Du kan jo se hvilke stik der er på dit TV, og så fortælle os det..
Avatar billede bat1234 Juniormester
29. oktober 2001 - 16:20 #9
foran er der video/audio/headphones (små stik) - bagpå er der antenne (2 slags) og scart.
Avatar billede vladimirr Nybegynder
29. oktober 2001 - 16:35 #10
Er det videostik foran gult ?
Og er det en indgang, eller udgang (normalt er det indgange på forsiden)

Hvis det er det, så er det nok VHS indgangen, så du slipper for at køre det gennem et scartstik, og så er det lydindgange ved siden af :)

//Anders
Avatar billede bat1234 Juniormester
29. oktober 2001 - 16:53 #11
Nej det er ikke gult heller ikke rødt og hvidt, men det ER indgange til sådan noget som camcorder... men headphones er selvfølgelig ud. Men til lyden kan jeg connecte til stereoanlægget i stedet for. Jeg prøver mig frem...  Tak alle!!
Avatar billede vladimirr Nybegynder
29. oktober 2001 - 16:56 #12
Hvis det er til en camcorder kan du også bruge det til din computer :)
Avatar billede bat1234 Juniormester
29. oktober 2001 - 16:59 #13
ok - jeg prøver når jeg skaffet nogle ledninger :)
Avatar billede slage Nybegynder
29. oktober 2001 - 22:55 #14
hej igen james.
jeg har alt hvad jeg skal bruge,men hvordan stiller jeg om til pal.
jeg ved ikke så meget om puter inu.

:-/
Avatar billede vladimirr Nybegynder
29. oktober 2001 - 23:32 #15
Det gør du vel i egenskaber for dit grafikkort.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
30. oktober 2001 - 06:15 #16
Det gulestil er composite stikket det får man på fjernsynet ved at købe en scart -> composite adapter. Det hvide og det røde stik er henholdsvis højre og venstre lyd.

Om det giver et ringere billede at have lyd (to kanaler) og Composite i et kabel, så tror jeg ikke at dette er sandsynligt, da der skal være seperate ledere for hvert enkelte kanal.

Men derfor kan de godt være i samme kabel og det endda seperat skærmet!