Avatar billede josephine2 Nybegynder
28. oktober 2001 - 13:47 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Create database eller ?

Hej,
jeg har lige installeret Oracle 8i PE.
I SQL+ har jeg forsøgt at oprette typer, objekter og tabeller og det går fint.
Men jeg har tidligere arbejdet med MYSQL og der creater man databasen med at navn og dernæst oprettes tabeller til databasen. Hvad sker der i Oracle 8i - skal jeg ikke oprette en database/schema med navn. Bliver alle typer, tabeller osv. blot gemt i en stor pærevælling ?? og finder så sammen vha. constraints ??
Hvordan vises eks. alle tabeller i man har kreeret gennem tiden. (Desc tables ???), og hvordan ses sammenhængene hvis man har mange forskellige databaser blandet sammen.
Tak.
Avatar billede pnielsen Nybegynder
28. oktober 2001 - 13:58 #1
Hej J,

Alle tabeller bliver oprettet under den bruger du er logget ind som, og dermed i
de tablespaces som er sat for brugeren.
Det er rigtigt at du så kan oprette fx. public synonymer for dem...

Select * from user_tabs;
giver dig dine egne tabeller....

Du kan se tabeldefs ved
desc TABELNAVN;
Avatar billede teepee Nybegynder
29. oktober 2001 - 10:16 #2
Hvis du skal se på flere \"databaser\" dvs. skemaer i samme instans, så kan du bruge dba_tables som bla. indeholder owner, table_name, tablespace_name. Både system og sys har adgang til dette view.