Avatar billede kobojt Nybegynder
02. marts 2000 - 10:18 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Stadig problemer med DB

Jeg får denne runtime fejl når jeg forsøger at indsætte i min DB.

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Too few parameters. Expected 1.

Jeg skal have det her kode til at virke idag, er der nogen der kan hjælpe ?

try
{
  boolean space = false;
  String nr = CardPanel.list.getSelectedItem();
  StringBuffer buffer = new StringBuffer(20);
  int i,j;
  for(i = 0,j = 1;!space;i++,j++)
  {
  if(!nr.substring(i,j).equals(" "))
  {
    buffer.insert(i,nr.substring(i,j));
  }
  if(nr.substring(i,j).equals(" "))
  {
    space = true;
  }
nr = buffer.toString();
System.out.println(nr + " " + buffer.length());// skal væk senere
//opret forbindelse
Connection con = DriverManager.getConnection("jdbc:odbc:Rep");
Statement stmt = con.createStatement();
String query = "SELECT * FROM Kunder WHERE KundeNr LIKE nr";
ResultSet rs = stmt.executeQuery(query);
int k = rs.getInt("KundeNr");
String f = rs.getString("Firmanavn");
String a = rs.getString("Adresse");
int p = rs.getInt("PostNr");
String b = rs.getString("Bynavn");
String t = rs.getString("Telefon");
String tf = rs.getString("Telefax");
String kp = rs.getString("KontaktPers");
String d = rs.getString("Dtlf");
String e = rs.getString("Email");
String w = rs.getString("WWW");
CardPanel.tfKundeNr.setText(Integer.toString(k));
CardPanel.tfFrmNvn.setText(f);
CardPanel.tfAdr.setText(a);
CardPanel.tfPstNr.setText(Integer.toString(p));
CardPanel.tfByNavn.setText(b);
CardPanel.tfTlfNr.setText(t);
CardPanel.tfTlfaxNr.setText(tf);
CardPanel.tfKntPers.setText(kp);
CardPanel.tfDirTlf.setText(d);
CardPanel.tfEmail.setText(e);
CardPanel.tfwww.setText(w);
}
catch(SQLException se)
{
  System.err.println("Kunden blev ikke hentet.");
  System.out.println(se);
  System.exit(2);
}

Kobojt
Avatar billede jhh Nybegynder
02. marts 2000 - 13:51 #1
Jeg kan ikke se at du indsætter noget?

Til gengæld er der noget galt med din SELECT:
String query = "SELECT * FROM Kunder WHERE KundeNr LIKE nr";

Burde være:
String query = "SELECT * FROM Kunder WHERE KundeNr LIKE " + nr;

Der er tit en god ide at lave en System.out.println(query) så kan du se hvordan din SELECT ser ud og evt. prøve at køre den direkte i Access.

/Jesper
Avatar billede kobojt Nybegynder
02. marts 2000 - 14:08 #2
Hmm, det giver en ny fejl:

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error (missing operator) in query expression 'KundeNr LIKE'.

Så det kan ikke være rigtigt ?

Kobojt
Avatar billede jhh Nybegynder
02. marts 2000 - 14:24 #3
Jeg tror det er et Access kursus du efterspørger:

String query = "SELECT * FROM Kunder WHERE [Kunder.KundeNr] LIKE " + nr;

Som jeg skrev tidligere, så prøv at køre din query i Access i stedet for via JDBC. Hvis du ikke kan få query'en til at køre, så brug query-builder'en i Access som hjælp.

/Jesper
Avatar billede kobojt Nybegynder
02. marts 2000 - 15:27 #4
Min sql-sætning fejler intet, den kører fint i acces query-builder. Jeg har lært at bruge access, har du ?

Kobojt
Avatar billede jhh Nybegynder
02. marts 2000 - 15:38 #5
Undskyld jeg prøver at hjælpe.

Har du prøvet at skrive "query" ud på skærmen? Det lyder som om "nr" ikke indeholder det du regner med.

/Jesper
Avatar billede kobojt Nybegynder
02. marts 2000 - 16:59 #6
Ok ok, du lød bare meget negativ.
Det har jeg prøvet og det virkede fint. Jeg er sikker på at jeg fanger det rigtige.

Kobojt
Avatar billede jhh Nybegynder
02. marts 2000 - 17:20 #7
Hmmm, jeg er ved at være løbet tør for idéer. Skal du bruge LIKE? Hvis du bare slår op på et tal (kundenr) så kan du vel nøjes med at bruge '=', fx.

String query = "SELECT * FROM Kunder WHERE [KundeNr]=" + nr;

/Jesper
Avatar billede kobojt Nybegynder
03. marts 2000 - 08:00 #8
Du kunne godt lyde so om du har fat i noget. Det prøver jeg lige.

Kobojt
Avatar billede kobojt Nybegynder
03. marts 2000 - 08:22 #9
Hvis jeg gør som du foreslår får jeg denne runtimefejl:

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error (missing operator) in query expression 'KundeNr ='.

Jeg prøvede (...WHERE KundeNr = nr";), det resulterede i denne runtimefejl.

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Too few parameters. Expected 1.

Vi må være tæt på at have været alle muligheder igennem. Du har ikke et sidste guldkorn til mig ?

Kobojt
Avatar billede jhh Nybegynder
03. marts 2000 - 12:58 #10
Tjaa, jeg ved snart ikke. Jeg har antaget at KundeNr er et tal - er kolonnen defineret som "Number"?

/Jesper
Avatar billede kobojt Nybegynder
05. marts 2000 - 10:28 #11
det har du også ret i, det samme er gældende for postnr.

Kobojt
Avatar billede cg Nybegynder
06. marts 2000 - 00:37 #12
Hmmm.

String query = "SELECT * FROM Kunder WHERE KundeNr LIKE nr";

Giver følgende SQL:
SELECT * FROM Kunder WHERE KundeNr LIKE nr

Altså "nr" og ikke indholdet af din variabel nr.

Det du nok er interesseret i er noget i retning af f.eks.

SELECT * FROM Kunder WHERE KundeNr = 7;

Det laver du ved at skrive:

String query = "SELECT * FROM Kunder WHERE KundeNr = " + nr + ";";

Læg mærke til det sidste ";", som ofte er nødvendigt.

Jeg kan kun tilslutte mig jhh - Skriv query ud på skærmen. Det har ihvertfald ikke virket med den kode du listede i første indlæg.

/Casper