Avatar billede langbein Nybegynder
26. oktober 2001 - 21:12 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Hva kan man bruke FreeBSD til ?

Har testet en del på RedHat 7.1 og Mandrake 8.0 for å finne ut hva Linux egentlig er for noe. Konklusjon RH 7.1 er en ganske ok web/ftp server samt og firewall og router - kort sagt. Synes ikke Linux workstation foreløpig er det helt store. Så min neste spørsmålsstilling rund Linux/Unix teknologien: Hva er nå egentlig forskjellen på en R.H 7.1 Linux installasjon og en FreeBSD, rent funksjonsmessig og bruksmessig ? Bruker man x-win, Gnome, KDE og slikt i FreeBSD ? Fordeler/ulemper i forhold til RedHat ???
Avatar billede sv Nybegynder
26. oktober 2001 - 21:19 #1
Nu har jeg ikke prøvet red hat siden 5.2 eller sådan noget, men jeg ved da følgende:
Man kan bruge Xwindows i freebsd, gnome og kde, ligeså og mange andre ting.
Man kunne postulere at FreeBSD er mere sikker \"out-of-the-box\" end Red Hat, hvilket mange gør, det skal jeg ikke gøre mig klog på.

Mange siger også om FreeBSD:
Man kan bruge alle programmer til FreeBSD + alle programmer til Linux
jeg ved ikke helt om den holder vand, men det er delvist rigtigt under alle omstændigheder.

FreeBSD siges også at være hurtigere og mere stabilt -> det performer bedre end Red Hat og ligende.

Jeg synes ikke der er mange ulemper ved FreeBSD ?
Det skulle lige være at der ikke er helt så mange som ved hvad FreeBSD er, som der er folk som kender Linux.

Jeg hørte engang en sige:
Når du har prøvet Linux og du så går over til FreeBSD vil du spise din egen arm fordi du har brugt Linux så lang tid
(sådan ca.)
Avatar billede langbein Nybegynder
26. oktober 2001 - 22:11 #2
Hva med behov for konfigurering og installasjon ? Behøver den mye Ram eller HD plass ? Den bruker ikke Linux kjerne (2.2/2.4) ?
Avatar billede langbein Nybegynder
26. oktober 2001 - 22:13 #3
SV -> Du må svare ikke kommentere !! Tenkte å slenge på noen flere points !
Avatar billede sv Nybegynder
26. oktober 2001 - 22:16 #4
nej den bruger ikke linux kerne
Lige nu har jeg FreeBSD på en 133 mhz Pentium med 6GB hd 32 mb ram....
Bruger kun lidt over 1,5 GB harddisk eller sådan noget, men det er også fordi jeg har langt en masse forskellige programmer ind. Den kører faktisk udemærket. (man behøver ikke meget jeg kender en som har en:
Pentium 75 mhz
32 ram
600 mb harddisk
som leger gateway, dhcp, dns, intranet for 20-80 brugere, uden problemer !

Hvad jeg glemte at nævne før:
FreeBSD har det berømte Ports system. Der er de fleste programmer man har bruger for
så behøver man bare at finde det rigtige dir og skrive
make install clean
og vupti!
så har man programmet installeret fra source med evt. FreeBSD patches osv.
Det er sgu(!) sejt !

Derudover er FreeBSD meget nem at håndtere med hensyn til compilering af kernel(kerne)
Man skal rette sine options til i en fil
så skriver man
# config KERNELNAVN
# cd ../../compile/KERNELNAVN
# make depend
# make
# make install
Så kommer det famøse reboot
og så skulle man faktisk være flyvende med ny kompileret kernel !

Avatar billede sv Nybegynder
26. oktober 2001 - 22:20 #5
ok
Avatar billede langbein Nybegynder
26. oktober 2001 - 22:26 #6
Kan man laste ned iso image ? Nærmeste/raskeste ?
Avatar billede vladimirr Nybegynder
26. oktober 2001 - 22:32 #7
ftp.dk.freebsd.org eller noget i den stil.

FreeBSD er bygget på en Unixcore, og er derfor forskellig fra linux.
Avatar billede sv Nybegynder
26. oktober 2001 - 22:33 #8
http://www.freebsdmirrors.org/FBSDsites.php3?showi386ISO=do

Se om du kan gætte hvilken ligger tættest på efter forkortelsen
ftp.XX
pl er f.eks. polen osv.
Der skal du nok bruge:
4.4-install.iso så kan du klare hvad der evt. skal bruges ud over via. ftp eller lign. (det kan se mere om under setupen)
Avatar billede sv Nybegynder
26. oktober 2001 - 22:39 #9
Hvis man har 1MBit internet eller mere kan man nøjes med de 2 boot disketter siges det mig i min øresnegl..
Avatar billede langbein Nybegynder
29. oktober 2001 - 17:47 #10
Takker så mye !