Avatar billede cambro Nybegynder
26. oktober 2001 - 19:03 Der er 9 kommentarer

Database søgning

Hvordan laver jeg et søgescript der søger i en mysql database??
Avatar billede morten_s Nybegynder
26. oktober 2001 - 19:10 #1
Det afhænger meget af hvad du vil søge efter, men MySql er som navnet
siger en SQL database, og derfor skal du søge med SQL kommandoer, hvis du f.eks vil have alt tilbage somligger i din tabel så skriver du

SELECT * FROM MyTabel

Hvis du har en mere konkret søgning du vil foretage, så lig en beskrivelse, så skal jeg oversætte sen til SQL

Avatar billede mortenfn Nybegynder
26. oktober 2001 - 19:48 #2
Avatar billede cambro Nybegynder
26. oktober 2001 - 20:10 #3
morten_s jeg ved altså godt hvordan MySQL fungerer, men ved ikke hvordan jeg skal lave en søgefunktion... Den skal søge i tabellen test.
Avatar billede morten_s Nybegynder
26. oktober 2001 - 20:12 #4
Ja men hvad skal du søge efter i Test ?

Avatar billede cambro Nybegynder
26. oktober 2001 - 20:16 #5
kan man ikke bare søge efter alle ord der ligger i tabellen test??
Avatar billede mortenfn Nybegynder
26. oktober 2001 - 20:16 #6
\"SELECT * FROM test where row =\'blabla\'\"

http://www.thorsnet.dk/index.php?dok=mysql6

\"godt hvordan MySQL fungerer\" det tyder da ikke på det syndtes du ?

;O)
Avatar billede morten_s Nybegynder
26. oktober 2001 - 20:18 #7
Hvis du vil have alt tilbage fra test så skriver du

SELECT * FROM Test
Avatar billede per-d Nybegynder
26. oktober 2001 - 22:04 #8
Ja jeg har et færdig script som du godt må få her er det

<form action=\"http://www.inetguide.dk/seek.php\" method=\"get\"><FONT FACE=\"Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif\" SIZE=\"1\">
Søg: <input type=\"text\" name=\"seek\"> <input type=\"submit\" name=\"sog\" value=\"Søg\"></FONT></form>

<FONT FACE=\"Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif\" SIZE=\"1\"><br><br><br>

<?
if ($seek) {
  $connection = mysql_connect

(\"localhost\",\"inetguide\",\"´pass\");
//Ændre disse indstillinger omkring din Mysql database

mysql_select_db(\"inetguide\", $connection);

  $result = mysql_query(\"select id, beskrivelse, navn, url, search, hits from linkcounter where navn like \'%$seek%\' or beskrivelse like \'%$seek%\' or search like \'%$seek%\'\");

$number = mysql_num_rows($result);
print  \"<center>Din søgning på: <b>$seek</b> gav $number resultater</center>\";
while ($row = mysql_fetch_array($result)) {
print \"<li><a href=\\\"$row[url]\\\" target=\\\"parent\\\">$row[navn]</a><br>$row[beskrivelse]<br>åbent: $row[hits] gange</li><br><br>\";
}
} elseif ($sog) {
print \"Du skrev ikke noget søgeord!!\";
} else {
}
?> </FONT>
du ændre bare lidt i det så det passer til dit
Avatar billede goldduck Nybegynder
27. oktober 2001 - 20:30 #9
per-d > Det er lettere at sætte søgeformen meller PHP scriptet sådan så den forsvinder når du kører php-scriptet. F.eks:

----

<?
if ($seek) {
  $connection = mysql_connect

(\"localhost\",\"inetguide\",\"´pass\");
//Ændre disse indstillinger omkring din Mysql database

mysql_select_db(\"inetguide\", $connection);

  $result = mysql_query(\"select id, beskrivelse, navn, url, search, hits from linkcounter where navn like \'%$seek%\' or beskrivelse like \'%$seek%\' or search like \'%$seek%\'\");

$number = mysql_num_rows($result);
print  \"<center>Din søgning på: <b>$seek</b> gav $number resultater</center>\";
while ($row = mysql_fetch_array($result)) {
print \"<li><a href=\\\"$row[url]\\\" target=\\\"parent\\\">$row[navn]</a><br>$row[beskrivelse]<br>åbent: $row[hits] gange</li><br><br>\";
}
} elseif ($sog) {
print \"Du skrev ikke noget søgeord!!\";
} else {
?>

<form action=\"http://www.inetguide.dk/seek.php\" method=\"get\"><FONT FACE=\"Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif\" SIZE=\"1\">
Søg: <input type=\"text\" name=\"seek\"> <input type=\"submit\" name=\"sog\" value=\"Søg\"></FONT></form>

<FONT FACE=\"Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif\" SIZE=\"1\"><br><br><br>

<?
}
?>

-------

Jeg ved godt at det ikke ændrer scriptet men det for det til at se pænere ud, right?