Avatar billede ulli Nybegynder
26. oktober 2001 - 11:36 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

hvordan tjekker jeg om der er valgt et \"emne\" i en select box

Min indsættelse i selectboksen ser sådan ud:
---
            <select name=\"emne[]\" style=\"width : 260\" multiple>
      <?
                while ($emner = mysql_fetch_array($emneliste))
                    echo \"<option value=\'\".$emner[emneid].\"\'>\".$emner[emnenavn];
            ?>
            </select>

---

min javascript funktion ser lige nu sådan ud, men virker ikke .... hvad skal laves om for at tjekke at der er valgt mindst 1 emne fra select boksen:

---
function eraltvalgt(){
  if (document.inputform.afdeling.value != \'0\') && (document.inputform.emne[].value != \'\') {
        alert (\'det gik fint\');
    return false;
    } else {
    alert (\'Nej\');
      return false;

    }

Avatar billede nute Nybegynder
26. oktober 2001 - 11:41 #1
du skal ikke kalle din selectbox \'emne[]\' med bruk av brackets. Kall den bare \'emne\'

deretter skriver du ditt script:

function eraltvalgt(){
  if (document.inputform.afdeling.value != \'0\') && (document.inputform.emne.selectedIndex > 0) {
        alert (\'det gik fint\');
    return false;
    } else {
    alert (\'Nej\');
      return false;

    }
Avatar billede jumper Nybegynder
26. oktober 2001 - 11:58 #2
emne[] er et ulovligt NAME til et hvilket som helst HTML element, brug istedet emne: http://jscript.dk/faq/php.asp

Derudover, hvis brugeren ikke har valgt noget i din select box vil dens selectedIndex property indeholde -1

if (document.inputform.emne.selectedIndex>=0){
  alert(\'du har jo valgt noget :)\');
}

/Thor
Avatar billede ulli Nybegynder
26. oktober 2001 - 12:27 #3
Har brugt en anden løsning, men tak alligevel!