Avatar billede lfc Nybegynder
01. marts 2000 - 17:55 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

"HVIS" - Spørsmål!

Hvordan skriver jeg hvis-setninger med flere logiske tester?? Jeg bruker Excel 97. Si for eksempel at jeg skal ha 3 hvis-setninger i en celle.
Avatar billede frankgrevil Praktikant
01. marts 2000 - 18:24 #1
Sådan:

=HVIS(..;..;HVIS(..;..;HVIS(..;..;HVIS(..;..;..))))

Eksempel:

=HVIS(A1<1;1;HVIS(A1<2;2;HVIS(A1<3;3;HVIS(A1<4;4;5))))

Det kan imidlertid gøres elegantere med funktionerne VÆLG() eller LOPSLAG().
Avatar billede meyersweb Nybegynder
01. marts 2000 - 19:09 #2
Hvis eller If formler som de hedder i den engelske version er bygget op i 3 led:

=hvis(1;2;3)

Excel siger herefter:

hvis 1 er en eller anden påstand fx "=a1 >1", så skal den gøre det der står i 2, og hvis "=a1>1" ikke er sandt (da =a1 er mindre eller lig 1, så skal excel gøre det der står i 3.

Du kan som frankgrevil skriver bygge formlerne ind i hinanden.

fx. med at der kommen en ny "hvis test" hvis 1 er overholdt. Så sætter du bare en ny hvisformel ind i 2.

ved to formler giver dette:
=hvis(1;=hvis(1-B;2-B;3-B);3)
=hvis(1;=hvis(1-B;=hvis(1-C;2-C;3-C);3-B);3)
Avatar billede frankgrevil Praktikant
01. marts 2000 - 19:12 #3
---> meyersweb

Bortset fra, at der ikke skal lighedstegn inde i formlerne.
Avatar billede meyersweb Nybegynder
02. marts 2000 - 08:18 #4
Sorry!
Avatar billede nsg Nybegynder
09. marts 2000 - 13:00 #5
Er der ikke også noget med at der max kan indskydes 7 if sætninger i een.?
Avatar billede meyersweb Nybegynder
09. marts 2000 - 14:00 #6
Grænsen er ifølge mine tests 8 if-formler.

Nedenstående formel er et eksempel på hvordan de kan virke.

Kopier formlen ind i fx. b1. Formlen tester om der står 1 i felterne a1 til a8

Hvis a1 er blank vil den tjekke a2 hvis denne også er blank vil den tjekke a3 osv.

Hvis der står 1 i a7 vil den skrive "a7 er 1" hvis man derefter skriver 1 i a5 uden at slette 1 i a7 vil den skrive "a5 er 1" da formlen kun fortsætter med at lede indtil den finder det første 1.

Hvis der ikke står 1 nogen steder vil den udføre det sidste i formlen i dette tilfælde skrive "Ingen af a1,a2,a3,a4,a5,a6, a7 eller a8 er 1"

Skal man have testet noget ligende men i et større område er det nemmest at anvende vlookup.

=IF(+A1=1;"a1 er 1";IF(+A2=1;"a2 er 1";IF(+A3=1;"a3 er 1";IF(+A4=1;"a4 er 1";IF(+A5=1;"a5 er 1";IF(+A6=1;"a6 er 1";IF(+A7=1;"a7 er 1";IF(A8=1;"a 8 er 1";"Ingen af a1,a2,a3,a4,a5,a6, a7 eller a8 er 1"))))))))

prøv selv