Avatar billede ab Nybegynder
26. oktober 2001 - 08:27 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

DB eller XML til CMS?

Jeg er ved at redesigne mit CM-system og overvejer i den forbindelse at omlægge den bagvedliggende database til servergenereret XML. Hvad mener I er bedst?
Her tænker jeg specielt på skalerbahed, dvs. hvor store mængder data det er fornuftigt at gemme i en enkel XML-fil.
Hvilke muligheder har man for at udføre forespørgsler i XML i stil med SQL?
Hvor hurtigt arbejder XML-parseren i forhold til eks. Access med Oledb.JET?
Hvordan håndterer parseren flere brugere af samme fil, evt. hvis de begge vil skrive til filen samtidig?

Bo
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
28. oktober 2001 - 10:55 #1
Jeg har selv rodet lidt med XML, da det jo er rart nogen gange ikke at være afhængig af at have en DB.

Jeg har lavet et HTML/JS/PHP som læser i to XML filer (som bliver genereret af et andet program), og her er der jo ikke de store problemer ved samtidiged & overskrivning. (men hvis man på et tidspunkt skal kunne skrive i xml-filerne, vil jeg anvende Sessions i PHP til at klare opgaven)

Efterhånden blev der flere og flere elementer i XML-filerne, og da jeg måtte omskrive algoritmerne som arbejdede i XML-filerne, da det tog 1-2 sek. før mit View blev præsenteret.

Jeg anvendte JS til at lave forespørgsler, og det er lige til, eks:

var xmlUsers=new ActiveXObject(\"Microsoft.XMLDOM\")
xmlUsers.async=\"false\"
xmlUsers.load(\"User.xml\")
xmlU=xmlUsers.documentElement
.
MitArray[i][0] = xmlU.getElementsByTagName(\"UserName\").item(i).text;

Hvis du har mulighed for at anvende DB, er det nok det bedste rent performance (hvis du har med meget data at gøre).

Avatar billede janegil Nybegynder
29. oktober 2001 - 10:52 #2
Hvis ikke den eneste strukturen i dataene dine er ett hierarki, så er XML litt farlig å oppdatere. En relasjonsbase gir deg bedre støtte til å opprettholde konsistens i data.
Avatar billede calundan Nybegynder
31. oktober 2001 - 21:37 #3
Kombiner skidet, det gør vi i vores Tangora CMS og det virker som en drøm. Lad databasen gøre de opgaver den er bedst til og benyt xml som et sidekick, til de opgaver den gør bedst.
Avatar billede ab Nybegynder
12. november 2001 - 22:11 #4
Godt, det med at kombinere tingene var jeg også kommet frem til som den bedste løsning ;-).