Avatar billede --==ron==-- Nybegynder
25. oktober 2001 - 22:16 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvilken skal jeg vælge

Hej alle sammen, her på tir. skal jeg have en linux server op at køre, men hvilket linux skal jeg vælge?
Serveren er en 200Mhz pentium med 64mb ram og skal køre som webserver og engang imellem køre som counter-strike server med mindre i mener at den kan klare at køre 24/7 som web og cs server!
./ron
Avatar billede langbein Nybegynder
25. oktober 2001 - 22:32 #1
Redhat 7.1 selvfølgelig. Best dokumentert. Stort brukermiljø. Omfattende, komplett serverinstallasjon. Kjører RH 7.1 på en Pentium 166 med 64 MB RAM. Går helt fint forutsatt ikke for stor trafikk. Ulempe: Tar en del plass på HD. Velg også grafisk brukergrensesnitt hvis du har plass. Brukes for config, filbehandling osv. Stenges ned under \"vanlig kjøring\". Bruker 1 - 1.5 GB HD med x-win.
Avatar billede jacobchr Nybegynder
25. oktober 2001 - 23:10 #2
Jeg ville vælge Slackware. Da jeg synes den har mange fordele.

1) Der ikke er mange smarte grafiske konfigurationsværktøjer, så man er nødt til at sætte sig ind i hvordan tingene virker.
Synes at RedHat/Mandrake er fået MS tendenser, hvor det glæder om at lave systemmet \"brugervenligt\" uden at tænke på brug af resourcer (og om det virker).
2) Slackware er den Linux version der minder mest om Unix.
3) Er noget konservative, så nye opdateret programmer bliver først tilføjet når, at de er sikker på at de er gennemtestet.
4) Resourcebesparende.
5) Super stabil.

/jacob
Avatar billede --==ron==-- Nybegynder
26. oktober 2001 - 00:18 #3
tak jakob, men ved du hvor man kan downloade det ? skal lige siges jeg er nybegynder til linux, har haft mandrake op min maskine en gang, men eller så er jeg ikke for kendt i det miljø !!!
Avatar billede jacobchr Nybegynder
26. oktober 2001 - 00:24 #4
Bare ok. :-)

Du kan læse om den på www.slackware.com, men du skal regne med at den kan drille, når den skal sættes op, da det IKKE er plug and play. Men det kræver at du sætter dig lidt ind i dit hardware og programmer.
Men slackware\'s forum er rigtigt godt (på deres site) til evt spm.

Du kan se hvor den hentes på http://www.slackware.com/getslack/

Håber det hjælper.
/jacob
Avatar billede arnbak Nybegynder
26. oktober 2001 - 00:53 #5
Nå ej ville nu nok hellere vælge Debian GNU/Linux. Det har et framragende pakke håndterings system. Køre det selv på min 233mhz server, som har 256mb ram. Jeg vil nok sig at hvis du skal køre cs server så skal du ha nogle flere ram. Bruger det også som workstation der er det også kanont. Har prøvet Mandrake, ikke vidre godt synes jeg, i forhold til Debian i hvertfald..
Avatar billede arnbak Nybegynder
26. oktober 2001 - 00:55 #6
Du kan læse en udførlig guide til hvordan du sætter de forskellige ting op i debian her. www.linuxguide.dk/debian

www.debian.org

Isoen ligger her:
http://mirrors.sunsite.dk/debian-cd/
Avatar billede face Nybegynder
26. oktober 2001 - 08:15 #7
Jeg holder med arnbak... Debian STYRER! =)
Min Debian havde en oppe tid på 85 dage... Blev detsværre afbrudt af strøm svigt... (Sikkert en MS puter der styrer det *LoL*)
Debian er bedst til textmode... Men hvis du helst vil side og confige tingene grafisk, så ville jeg vælge SuSE...
Avatar billede face Nybegynder
26. oktober 2001 - 08:16 #8
Min Debian server er en pentium 100 med 32 MB ram.. Den trækker Debian som en drøm =)
Avatar billede --==ron==-- Nybegynder
26. oktober 2001 - 13:12 #9
Hvad med phat linux, kan det køre som webserver og counter-strike server ??? Som sagt er jeg nybegynder til linux og phat er jo temlig let
Avatar billede z1pp3r Nybegynder
26. oktober 2001 - 21:37 #10
Jeg ville foreslå enten Redhat eller Mandrake da det efter min mening er de nemmeste linux distro\'s at bruge... især for begyndere (senere kan du måske skifte til debian/slackware hvis du har mod på det =))

64 ram er nok lige lidt nok til en counterstrike server, da counterstrike er meget glad for at æde ram =)

burde ikke være noget problem at have den til at køre webserver 24/7 jo mindre du får mange hits om dagen =)

hvis du har problemer med linux, er der en god guide kaldet \'Linux - friheden til at vælge\' som du kan finde online på : http://www.sslug.dk/linuxbog/friheden/bog/index.html
Avatar billede --==ron==-- Nybegynder
28. oktober 2001 - 03:03 #11
z1pp3r--> tak for det gode råd :)
lukker igen...
./ron