Avatar billede mortenzeuthen Nybegynder
25. oktober 2001 - 17:11 Der er 22 kommentarer og
3 løsninger

åbner nyt vindue og lukker sig selv

jeg gerne vil have min side i et bestemt format og har jeg brug for et vindue der fjerner scrollers osv.
findes der et javascipt der  automatisk åbner det nye vindue og lukker sig selv uden at man klikker eller andet?

mvh morten
Avatar billede jumper Nybegynder
25. oktober 2001 - 17:12 #1
Du kan kun lukke vinduer automatisk som du selv har åbnet.

/Thor
Avatar billede nute Nybegynder
25. oktober 2001 - 17:13 #2
<a href=\"java script:void(window.open(\'dinFil.htm\');self.close());\">Klikk</a>

*MEN* du kan ikke lukke et vindu (som du ikke selv har åpnet med JavaScript) uten å få en advarsel. Denne advarsel kan du *ikke* komme utenom

/nute
Avatar billede jumper Nybegynder
25. oktober 2001 - 17:13 #3
Løsningen ? Åbn din side i et nyt vindue, og lad din gamle side gå videre til en \"tak for besøget\" side.

window.open(\'dinside\',\'navn\',\'width=640,height=480\');
location.href=\'takfordidukiggedeforbi.html\';

/Thor
Avatar billede codebase Praktikant
25. oktober 2001 - 17:16 #4
det er simpelt :-)

<script language=\"JavaScript\">
function LukSelv(){
  self.close();
}
</script>
<a href=\"filen.htm\" target=\"new\" onclick\"LukSelv()\">

er ikke testet, men virker sikkert :-)

_codeb@se.dk
Avatar billede olebole Juniormester
25. oktober 2001 - 17:18 #5
<ole>
Du kan desværre kun lukke popUp-vinduer, du selv har åbnet med JavaScript - uden en alert, hvor brugeren bliver spurgt, om hun nu også vil lukke browseren.
/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
25. oktober 2001 - 17:19 #6
Nå ja....det tager jo lige et par minutter at hente en kop kaffe  :o)
Avatar billede codebase Praktikant
25. oktober 2001 - 17:25 #7
det virker da fint....

<html>
<head>
<script language=\"JavaScript\">
function LukSelv(){
  void(0);
  self.close();
}
</script>
</head>
<body>
<a href=\"code.htm\" target=\"new\" onclick=\"LukSelv();\">filen </a>

er ikke testet, men virker sikkert :-)

_codeb@se.dk
</body>
</html>
Avatar billede olebole Juniormester
25. oktober 2001 - 17:28 #8
Nej...!
Avatar billede nute Nybegynder
25. oktober 2001 - 17:29 #9
codebase >> Hvordan kan du skrive at det virker fint, når du i samme posting skriver at det ikke er testet ??? Hvis du hadde testet det, så hadde du helt sikkert ikke vært enig med deg selv ...

/nute
Avatar billede olebole Juniormester
25. oktober 2001 - 17:31 #10
I NS6 virker det, desværre - men forhåbentlig ikke andre steder  ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
25. oktober 2001 - 17:33 #11
Damned ......Mozilla har zq samme bug!  :(
Avatar billede codebase Praktikant
25. oktober 2001 - 17:34 #12
hehe, det var den gamle tekst, jeg brugte til at teste med, derfor skriver jeg at det virker.

men i den kode, jeg havede testede, står der at det er utestet *GGG*

_codeb@se.dk

Avatar billede codebase Praktikant
25. oktober 2001 - 17:35 #13
--> ole..

så kan du også finde ud af det ...
<html>
<head>
<script language=\"JavaScript\">
function LukSelv(){
  void(0);
  self.close();
}
</script>
</head>
<body>
<a href=\"code.htm\" target=\"new\" onclick=\"LukSelv();\">filen </a>

er testet, og virker perfekt :-)

_codeb@se.dk
</body>
</html>
Avatar billede jumper Nybegynder
25. oktober 2001 - 17:35 #14
ole > Man kan skam også andre steder end NS6/Mozilla (men så skal man fuske lidt ;o)

/Thor
Avatar billede olebole Juniormester
25. oktober 2001 - 17:36 #15
Vi må med andre ord rette det til, at det desværre lader sig at gøre i et par browsere, hvor udviklerne ikke har tænkt sig om og ej heller overholdt standarden.
/mvh
Avatar billede jumper Nybegynder
25. oktober 2001 - 17:36 #16
codebase > Dit nuværende vindue er også åbnet med window.open.

/Thor
Avatar billede codebase Praktikant
25. oktober 2001 - 17:38 #17
ved i om man kan overføre en paremeter til et tag ??

eks.

<script language=\"JavaScript\">
function LukSelv(){
  void(0);
  variabel = self.close();
}
<body onload=\"java script: variabel\">

Så kunne man slippe for den alert !

Avatar billede olebole Juniormester
25. oktober 2001 - 17:38 #18
Thor >> Yeps ....men vi taler vist om en alm. \'window.close()\'  ;o)
Avatar billede jumper Nybegynder
25. oktober 2001 - 17:40 #19
ole > Det gør jeg også ;P

/Thor
Avatar billede jumper Nybegynder
25. oktober 2001 - 17:40 #20
codebase > Din kode vil også spørge brugeren om lov, da det \"gamle\" vindue ikke er åbnet med window.open

ole > Jeg skal nok lade være med at afsløre noget ;)

/Thor
Avatar billede olebole Juniormester
25. oktober 2001 - 17:42 #21
codebase >> Jeg kan skam sagtens finde ud af det - men det kniber tydeligvis for andre. Vi taler jo netop om et vindue, du ikke selv har åbnet, men det er ikke, hvad du har testet  ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
25. oktober 2001 - 17:42 #22
Thor >> ;o)
Avatar billede mortenzeuthen Nybegynder
26. oktober 2001 - 15:18 #23
jeg fandt den her på js-exampels... det er selvfølgelig lidt snyd, men brugeren vil aldrig mærke forskellen!
scriptet skal selvfølgelig lægges på en :
on load istedet for på en knap

m.

<html>
<head>
<!--
This file retrieved from the JS-Examples archives
http://www.js-examples.com
100s of free ready to use scripts, tutorials, forums.
Author: JS-Examples - http://www.js-examples.com/
-->

</head>
<body>

<script type=text/javascript>
var _w = null;
function createNew() {
  _w = window.open();
  _w.document.open();
  _w.document.write(\'<html><head><title>New Window</title></head><body>\');
  _w.document.write(\'<a href=\"java script:opener.close()\">Close my opener!</a>\');
  _w.document.write(\'</body></html>\');
  _w.document.close();
}
</script>
<a href=\"java script:createNew()\">Create New Window</a>

</body>
</html>
Avatar billede olebole Juniormester
26. oktober 2001 - 15:31 #24
Den bør ligeledes heller ikke virke - og gør det formodentlig heller ikke .....meeeeeeen et derivat af den, ville kunne gøre trick\'et. Mere vil jeg ike \'hinte\'  ;o)
Avatar billede mortenzeuthen Nybegynder
29. oktober 2001 - 12:20 #25
planen er ændret.. det er sgu ikke helt fair at lukke brugerens hovedvindue, men tak aligevel!

m.