Avatar billede bjavle Nybegynder
24. oktober 2001 - 21:38 Der er 2 kommentarer og
5 løsninger

harddisken virker sq ikke!

hej jeg har i dag prøvet at installere en harddisk, i en af mine venners pc, men....
jeg kan ikke få den til at virke...
der sidder en hd på scsi kabel... den virker ok! men så skal jeg hvae sat den nye hd sammen med cd rom drevet på et ide kabel... hvordan skal jeg gøre det???
jeg har prøvet mange muligher men kan ikke få det til at virke!! nogen der kan hjælpe???
MvH bjavle
Avatar billede kick Nybegynder
24. oktober 2001 - 21:41 #1
Prøve og opdater din BIOS det vil muligvis hjælpe
dig.

KICK
Avatar billede kick Nybegynder
24. oktober 2001 - 21:42 #2
Harddisk = SLAVE
CD-ROM  = MASTER
Hvis du har 2harddiske

KICK
Avatar billede bronze Nybegynder
24. oktober 2001 - 21:45 #3
prøv at montere harddisk på eet kabel, og cd-drevet på det andet kabel, så bruger du begge IDE-controllere. Men så burde de ikke konflikte, husk at ændre bootsekvens i Bios, så du ikke booter SCSI disken først, men IDE
Avatar billede daniekejser Nybegynder
24. oktober 2001 - 21:54 #4
er dit HD bundet med det samma kabel som CD-rom det må de ikke her jeg har selv prøvet det en gang på min 486X33 jeg her nu den er ikke så stor men den virker tihi
Avatar billede coinz Nybegynder
24. oktober 2001 - 22:38 #5
Hmmm... der burde være et IDE stik til eksempelvis brænderen, men det er ikke sikkert. så hvis der ikke er en brænder i så har du et ekstra IDE kabel...

tjek det

-coinz-
Avatar billede j.robert Nybegynder
24. oktober 2001 - 23:41 #6
Du tager dit IDE kabel.
Der skulle gerne være ialt 3 \"stik\".
I sæt kablet i IDE1, hvorefter du tilslutter de to andre \"stik\" på henholdsvis CD-Rom og HD.
CD_ROM skal du sætte til Master.
HD skal du sætte til SLAVE.

Virker det ikke akn du prøve at bytte om på master og slave.

Eller benytte ét kabel til hver komponent.

Har du en SCSI-controller med indbygget BIOS, behøver du ikke at ændre din BIOS til at boote fra andet end BIOS.

Er der IKKE indbygget BIOS i controlleren, skal du ændre din BIOS til at Boote fra floppy eller din HD.
Avatar billede daniekejser Nybegynder
02. november 2001 - 10:17 #7
nop HD skal være master og cd´rom skal også være master men der er to 2x2 IDE stik i dit bundkort så HD til den føste og cd´romen til den anden vis du har en brander så skal din brander være Slave