Avatar billede xantor Nybegynder
24. oktober 2001 - 17:05 Der er 9 kommentarer

CHMod, Upload og Absolut sti

Hey.

Jeg har et billed upload script som virkede perfekt på Whitehat.

Nu har jeg så selv fået anskaffet en server som kører Windows og ikke Linux/Unix.

3 Ting jeg er i tvivl om:

1: Absolut Sti: Jeg har min Apache Server installeret her: c:\\Webserver\\Apache\\Apache\\htdocs.

Hvad er den absolutte sti så ??

2: CHMod... hvordan virker det på windows ?... jeg har lidt på fornemmeren det er en Unix Only funktion.

3: Andre eventuelle ting der skal ændres:

HER KOMMER SÅ SELVE SCRIPTET :-)

<?

$my_max_file_size     = \"256000\"; # in bytes
$image_max_width    = \"800\";
$image_max_height    = \"780\";
$the_path            = \"/billeder/cw\";

$registered_types = array(
                    \"application/x-gzip-compressed\"     => \".tar.gz, .tgz\",
                    \"application/x-zip-compressed\"         => \".zip\",
                    \"application/x-tar\"                    => \".tar\",
                    \"text/plain\"                        => \".html, .php, .txt, .inc (etc)\",
                    \"image/bmp\"                         => \".bmp, .ico\",
                    \"image/gif\"                         => \".gif\",
                    \"image/pjpeg\"                        => \".jpg, .jpeg\",
                    \"image/jpeg\"                        => \".jpg, .jpeg\",
                    \"application/x-shockwave-flash\"     => \".swf\",
                    \"application/msword\"                => \".doc\",
                    \"application/vnd.ms-excel\"            => \".xls\",
                    \"application/octet-stream\"            => \".exe, .fla (etc)\"
                    ); # these are only a few examples, you can find many more!

$allowed_types = array(\"image/bmp\",\"image/gif\",\"image/pjpeg\",\"image/jpeg\");

# --

function form($error=false) {

global $PHP_SELF,$my_max_file_size;

    if ($error) print $error . \"<br><br>\";

    print \"\\n<form ENCTYPE=\\\"multipart/form-data\\\"  action=\\\"\" . $PHP_SELF . \"\\\" method=\\\"post\\\">\";
    print \"\\n<INPUT TYPE=\\\"hidden\\\" name=\\\"MAX_FILE_SIZE\\\" value=\\\"\" . $my_max_file_size . \"\\\">\";
    print \"\\n<INPUT TYPE=\\\"hidden\\\" name=\\\"task\\\" value=\\\"upload\\\">\";
    print \"\\n<P>Upload et CW billed\";
    print \"\\n<BR>Filens maksimum størrelse \" . ($my_max_file_size / 1024) . \"KB\";
    print \"\\n<br><INPUT NAME=\\\"the_file\\\" TYPE=\\\"file\\\" SIZE=\\\"35\\\"><br>\";
    print \"\\n<input type=\\\"submit\\\" Value=\\\"Upload\\\">\";
    print \"\\n</form>\";

} # END form

# --

if (!ereg(\"^4\",phpversion())) {
    function in_array($needle,$haystack) { # we have this function in PHP4, so for you PHP3 people
        for ($i=0; $i < count($haystack); $i++) {
            if ($haystack[$i] == $needle) {
                return true;
            }

# --

function validate_upload($the_file) {

global $my_max_file_size, $image_max_width, $image_max_height,$allowed_types,$the_file_type,$registered_types;

    $start_error = \"\\n<b>Fejl:</b>\\n<ul>\";

    if ($the_file == \"none\") { # do we even have a file?

        $error .= \"\\n<li>Du uploadede ikke noget!</li>\";

    } else { # check if we are allowed to upload this file_type

        if (!in_array($the_file_type,$allowed_types)) {
            $error .= \"\\n<li>Du har prøvet at uploadede en ulovlig filtype, du må kun uploade:\\n<ul>\";
            while ($type = current($allowed_types)) {
                $error .= \"\\n<li>\" . $registered_types[$type] . \" (\" . $type . \")</li>\";
                next($allowed_types);
            }
            $error .= \"\\n</ul>\";
        }

        if (ereg(\"image\",$the_file_type) && (in_array($the_file_type,$allowed_types))) {

            $size = GetImageSize($the_file);
            list($foo,$width,$bar,$height) = explode(\"\\\"\",$size[3]);

            if ($width > $image_max_width) {
                $error .= \"\\n<li>Det billede må ikke være bredere end \" . $image_max_width . \" Pixels</li>\";
            }

            if ($height > $image_max_height) {
                $error .= \"\\n<li>Dit billede må ikke være højere end \" . $image_max_height . \" Pixels</li>\";
            }

        if ($error) {
            $error = $start_error . $error . \"\\n</ul>\";
            return $error;
        } else {
            return false;
        }
} # END validate_upload

# --

function upload($the_file) {

global $the_path,$the_file_name;

    $error = validate_upload($the_file);
    if ($error) {
        form($error);
    } else { # cool, we can continue
        if (!@copy($the_file, $the_path . \"/\" . $the_file_name)) {
            form(\"\\n<b>Speciel fejl... kontakt webmasteren</b>\");
        } else {
            form();
        }
} # END upload
?>
<?
switch($task) {
    case \'upload\':
        upload($the_file);
    break;
    default:
        form();
}
?>
Avatar billede uller Nybegynder
24. oktober 2001 - 17:10 #1
errr. du kan ikke lave en chmod på windows, det er en unix kommando...
Avatar billede xantor Nybegynder
24. oktober 2001 - 17:18 #2
Ja... det havde jeg regnet med... men scriptet virker stadig ikke... det jeg er mest i tvivl er den Absolutte sti
Avatar billede myplacedk Nybegynder
24. oktober 2001 - 17:55 #3
1: Prøv at fyre en \"echo $SCRIPT_FILENAME;\" af, den fortæller dig den absolutte sti til php-filen.

2: Yep, der er ikke rigtigt noget der svarer til chmod i Windows. Det eneste er vist \"skrivebeskyttet\".

3: Prøv at se om det virker... ;-)

/Niels Andersen
Avatar billede myplacedk Nybegynder
24. oktober 2001 - 17:56 #4
3b: ...når den absolutte sti er rettet. :)
Avatar billede xantor Nybegynder
24. oktober 2001 - 21:20 #5
MyPlacedk >> Det virker ikke helt det der...

Den echo du lavede returnere følgende værdi:

c:\\webserver\\php\\php.exe
c:\\webserver\\apache\\apache\\htdocs\\

er den mappe jeg vil finde
Avatar billede myplacedk Nybegynder
24. oktober 2001 - 21:24 #6
Okay, den første kan du ikke bruge til noget her. :)
Men så kan du fyre en phpinfo() af, og se om der kommer noget brugbart.
Jeg ved ikke så meget om de problemer der opstår i Windows, jeg ved bare at de står i kø. ;-)
Avatar billede xantor Nybegynder
24. oktober 2001 - 21:25 #7
lol :-)
Avatar billede xantor Nybegynder
25. oktober 2001 - 00:45 #8
Der står der intet... er der ikke bare en der kan sige hvad den absolutte sti er på min puter
Avatar billede myplacedk Nybegynder
25. oktober 2001 - 10:26 #9
Jo, hvis du kan fortælle mig hvor jeg har lagt mine bilnøgler... ;-)

Nej, vi har ingen mulighed for at vide hvad stien er på DIN computer. :)

Men stien er jo sådan set bare placeringen af din fil, altså fx. c:\\www eller (som du selv siger) c:\\webserver\\apache\\apache\\htdocs\\, eller noget i den stil.