Avatar billede henrikloewe Nybegynder
24. oktober 2001 - 13:15 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

.NET

.Net, er det kun basseret på XML programering eller kan man også bruge HTML.
Avatar billede odegaard Nybegynder
24. oktober 2001 - 22:04 #1
Man kan sagtens bruge HTML på samme måde som i \"klassisk\" ASP.
Jeg tror du skal kigge lidt mere på .NET (sådan lyder det ihvertfald på dit spørgsmål).
Man programmerer ikke i XML. Dette gøres istedet i f.eks. Visual Basic, C# eller J#.
Men man bruger ofte en del XML-tags til at angive udseendet af siden. Ønsker man f.eks. at ændre på en table-row fra ens (f.eks.) Visual Basic kode, så skal objektet være oprettet som et asp:-objekt der bruger XML-notation.
F.eks. vil koden \"MyTable.Width = 400\" ændre bredden på dette objekt:
<asp:Table ID=\"MyTable\" width=300>
...
</asp:Table>

...men ASP.NET gør dog en hel del ud af at benytte XML. F.eks. er alle configurationsfiler XML-baseret.

/Odegaard
Avatar billede osaka_san Nybegynder
31. oktober 2001 - 00:28 #2
SOm en lille sidekommentar kan det nævnes at XML også er den måde forskellige .net services kommunikere med hinanden på.

F.eks er det nye ADO.NET forskelligt fra traditionelt ADO fordi i stedet for at sende et ukendt \"kodeformat\" frem og tilbage mellem databasen og applikationen, så sender den informationer frem og tilbage i XML notation.

Dette løser bl.a. et problem der tidligere var med firewalls som ikke lod data pasere igennem fordi den ikke kunne genkende det - med ADO.NET er det ren tekst der bliver sendt frem og tilbage hvilket de fleste firewalls ikke har problemer med fordi disse ikke kan indeholde eksekverbare filer og dermed gøre skade på det inde bag firewall\'en.

Som odegaard siger lyder det lidt på dig som om du er interessere, men ikke helt har sat dig ind i hvad .NET handler om.

Jeg kan derfor anbefale MS site der er et godt start sted for kommende ASP.NET folk (som regel den del af .NET folk vil have fat i p.t. :-)

http://www.asp.net

De bedste hilsner
Oscar Eg Gensmann
Avatar billede moykal Nybegynder
02. november 2001 - 15:26 #3
Que? Det er rigtigt at meta-data, altså den data, der beskriver data, i .NET har meget med XML at gøre, men - øh - programmere i XML? .NET er bl.a. et runtime a la JVM, hvor man i IL (tænk på Java byte-code) beskriver typer, metode-eksekveringer etc. Ovenpå dette kan man så bygge højere-ordens-sprog, hvoraf MS alene leverer 4 (C#, MC++ (Managed C++), VB.NET og JScript). Der er en masse andre, check www.gotdotnet.com.
Avatar billede odegaard Nybegynder
02. november 2001 - 17:54 #4
Måske er det bedst at bruge Microsofts egen definition af .NET:
------------------------------
.NET Defined
Quite simply, .NET is Microsoft\'s platform for XML Web services. XML Web services allow applications to communicate and share data over the Internet, regardless of operating system or programming language.

The Microsoft® .NET Platform includes a comprehensive family of products, built on XML and Internet industry standards, that provide for each aspect of developing, managing, using, and experiencing XML Web services. XML Web services will become part of the Microsoft applications, tools, and servers you already use today—and will be built into new products to meet all of your business needs.

More specifically, there are five areas where Microsoft is building the .NET platform today, namely: Tools, Servers, XML Web services, Clients, and .NET experiences.
------------------------------
Kilde: http://www.microsoft.com/net/whatis.asp

/Odegaard
Avatar billede stig3 Mester
05. februar 2002 - 00:24 #5
"regardless of operating system"

Det skal vist tages med et gran salt :-)
(Indtil videre i hvert fald)
Avatar billede moykal Nybegynder
29. august 2002 - 17:25 #6
Hvor stort er det gram så? Det er jo ligesom Java, MS har submittet. Og hvis du vil se et eksempel på et alternativ der er igang, hvor en del kører under f.eks. Linux, så check www.go-mono.com