Avatar billede allanj Nybegynder
24. oktober 2001 - 13:12 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

Hosts.allow / hosts.deny - hvordan får man dem til at virke?

Hejsa Alla sammen!

Jeg er newbie og har her for et stykke tid siden installeret Mandrake 8.0.

Mit problem:
I min hosts.deny har jeg skrevet: ALL: 0.0.0.0/0.0.0.0
.. og slettet alt hvad der står i hosts.allow, problemet er bare at jeg sagtens kan telnette min linux-maskine (fra en NT 4.0 maskine), hvilket jeg ikke burde kunne, vel???

Er der en måde man skal \"aktivere\" de hosts.allow/deny filer på?

Mvh. Allan
Avatar billede jacobchr Nybegynder
24. oktober 2001 - 17:09 #1
Du kan gå ind i /etc/inetd.conf og udkommentere de services du ikke vil have kørerende. Mener at Mandrake bla. har telnet kørende som standard.

Ellers kan du gøre det mere specifikt i host.deny
telnetd:0.0.0.0
proftpd:0.0.0.0 osv.

/jacob
Avatar billede thomasledet Nybegynder
24. oktober 2001 - 17:51 #2
hvem fanden bruger telnet til andet end port-probing nu til dags? ssh er vejen frem...
Avatar billede allanj Nybegynder
24. oktober 2001 - 18:17 #3
Jacobchr> Kan jeg ikke gøre det vha. hosts.deny da? Det burde da virke...
igen: Problemet er at man sagtens kan telnette min Linux-maskine, det vil jeg have deaktiveret vha. hosts.deny... Jeg vil kunne styre det vha. hosts-filerne da jeg så kan nøjes med at give et par stykker (IP) adgang.
Avatar billede allanj Nybegynder
24. oktober 2001 - 18:19 #4
thomasledet> Praktisk set kan det jo også bruges til at begrænse adgang til en FTP-server m.v.!
Avatar billede jacobchr Nybegynder
24. oktober 2001 - 19:00 #5
allanj >> Er din syntaks ikke forkert ? Skal det ikke være;

ALL : DENY

eller
in.telnetd : ALL : DENY
in.telnetd : ip.adresse : DENY

/jacob
Avatar billede thomasledet Nybegynder
24. oktober 2001 - 20:24 #6
kender desværre ikke mandrake, men på redhat går du ind i /etc/xinet.d/

her finder du filer med forskellige daemons. Jeg har fx en fil, der hedder telnet:

service telnet
{
    flags        = REUSE
    socket_type    = stream
    wait        = no
    user        = root
    server        = /usr/sbin/in.telnetd
    log_on_failure    += USERID
    disable        = yes
}

men hvis du vil forhindre folk i at connecte med telnet, kan du vel bare forhindre telnet-daemonen i at starte op??

i /etc/rc3.d/ ligger der sikkert en fil, der hedder noget i retning af Sxxtelnet (eller rettere et link til en fil)... (xx er et tal mellem 00 og 99)

omdøb den til sxxtelnet (lille s i stedet for stort S)... vupti... din telnet-daemon kører ikke efter næste genstart... (intil da kan du vel slå den ihjel med kill -9 telnetd eller noget i den retning)

håber det hjalp dig...
Avatar billede allanj Nybegynder
25. oktober 2001 - 08:28 #7
jacobchr> Det skulle være den rigtige syntaks ifg. Linux - Friheden til sikkerhed på internettet. Det er også der jeg har det fra med hosts.allow/deny-filerne. Det virker bare ikke når jeg prøver det af:-(

Ideen er jo at man kan nøjes med at give nogle brugere adgang, og udelukke adgang fra andre snushaner. Det har slet ikke noget at sige hvad jeg skriver i filerne, det virker ligesom at Mandrake ikke kigger i dem(?). Er der noget man skal gøre for at få mandrake til at kigge i dem?

Mange tak for jeres hjælp indtil nu:)
Avatar billede allanj Nybegynder
25. oktober 2001 - 09:03 #8
Avatar billede allanj Nybegynder
26. oktober 2001 - 14:09 #9
Det var en fejl på min NT-maskinen...