Avatar billede gchris5 Praktikant
23. oktober 2001 - 15:51 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Vis kilde som html og ikke xml?

Jeg har noget xml som jeg styler med xsl. Er det mulig at sørge for at \"vis kilde\" viser det som det html det er stylet til i stedet for at det bliver vist som XML??
Avatar billede getalife Nybegynder
23. oktober 2001 - 16:26 #1
Det er ikke HTML.. det er XSL den viser.
Og da du \"kalder\" XSLen fra XMLen kan du ikke se det via feks IE.
Men kig ind på http://msdn.microsoft.com/xml der ligger der et program der hedder XML/XSL validator.. det kan måske klare det for dig. Men en ekstern bruger kan ikke se det.
Avatar billede janegil Nybegynder
24. oktober 2001 - 13:57 #2
(Jeg antar vi snakker om IE?)

Ja og nei. \"Vis Kilde\" vil alltid vise XML. Men for IE5.5 kunne jeg hente verktøy fra Microsoft, som gir \"View XSL Output\" hvis du høyreklikker nede i dokumentinnholdet. (Er vi riktig heldig, er det blitt bygget inn i IE6?)

Jeg kommer tilbake med URL for downloaden.
Avatar billede gchris5 Praktikant
24. oktober 2001 - 13:59 #3
Har selv fundet ud af det. Skulle bruge et \"taglib\"
Avatar billede getalife Nybegynder
24. oktober 2001 - 14:08 #4
Uhm.. hvordan?
Avatar billede gchris5 Praktikant
24. oktober 2001 - 14:13 #5
Et taglib kan bruges til at omforme xml via XSL til.....HTML...

Så når man ikke vil have at brugeren ser XML, så sætter man lige
<%@ page session=false contentType=\'x- application/xsl\' %> ind øverst på den side der genere xml\'en....
Avatar billede getalife Nybegynder
24. oktober 2001 - 14:16 #6
ah, du bruger asp.
Hvorfor lader du så ikke asp\'en transformere din xml/xsl så outputtet kan ses i alle typer browsere, istedet?
Avatar billede gchris5 Praktikant
24. oktober 2001 - 14:18 #7
det er jsp og ikke asp!
Avatar billede janegil Nybegynder
24. oktober 2001 - 14:23 #8
Funksjonen er ikke bygget inn i IE6 heller, men på de maskinene jeg installerte den under 5.5, fungere den fortsatt i IE6. Det er det samme verktøyet jeg omtalte i http://www.eksperten.dk/spm/55066. (Høyremenyen fårogså et punkt for å validere XML mot DTD.)
Avatar billede getalife Nybegynder
24. oktober 2001 - 14:27 #9
Hmm.. okay så.
Hvorfor lader du så ikke jsp\'en transformere din xml/xsl så outputtet kan ses i alle typer browsere, istedet?
Avatar billede getalife Nybegynder
24. oktober 2001 - 14:28 #10
janegil.. gchris5 har løst problemet :o)
Avatar billede gchris5 Praktikant
24. oktober 2001 - 14:30 #11
Og eftersom det er noget eCommerce, kan man jo hellere ikke forlange at alle kunder skal igang med at opdate deres xml parser.....
Avatar billede getalife Nybegynder
24. oktober 2001 - 14:34 #12
Nope.. men hvis du lader kunden klare transformeringen clientside, tvinger du dem jo til at bruge minimum IE 5 eller NS6
Avatar billede janegil Nybegynder
24. oktober 2001 - 14:38 #13
Du tvinger dem opp til versjon 6 av både IE og Netscape, fordi IE 5.5 som standard bruker en ustandard XSL/T.
Avatar billede gchris5 Praktikant
24. oktober 2001 - 14:38 #14
Nu er det her lidt nyt for mig, men dette taglib. Men det er min opfattelse af taglib\'et flytter transformationen fra client til server-side! Hvilket egentlig også er lige meget lige nu, da dette virker til formål det skal bruges til.....
Og desuden skal denne løsning kun virke på min IE 5.0 (eller er det 5.5) og nyere og det er ikke et krav at den overhovedet skal kunne køre på NS!
Avatar billede getalife Nybegynder
24. oktober 2001 - 14:41 #15
Okay, så er der ikke nogen ko på isen.
Avatar billede gchris5 Praktikant
22. november 2001 - 00:42 #16
svar