Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
23. oktober 2001 - 15:48 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Variabel motorlyd - hvordan?

Jeg sidder lige og grubler over hvordan man kan lave en motorlyd der skal kunne stige og falde i tonehøjden (pitchen)? Det er til et spil hvor man skal kunne give gas eller bremse og så høre motoren spinne hurtigere eller langsommere. Nogen der har nogle gode idéer?
Avatar billede cgleerup Nybegynder
23. oktober 2001 - 18:24 #1
én løsning kunne være at lave et movieclip indeholdende eksempelvis 3 forskellige lyde med hver sit pict level, i frame 1 den med det laveste pict level i frame to middel og i frame 3 det højeste pict level. Derefter definere du en variabel der styrre hvorvidt dette movieclip skal afspille i frame 1, frame 2 eller frame 3.
I selve dit spil indsætter du så dette (\"Usynlige\") movieclip!

Det er da en løsning!
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
23. oktober 2001 - 18:39 #2
Men, så skifter motorlyden kun mellem 3 forskellige toner, hvis jeg har forstået dig ret?

Jeg overvejer at gøre det på en anden måde. Så længe man accelererer så afspiller den ganske simpelt en lyd af en accelererende motor og når man slipper gassen, så afspiller den en decelererende motorlyd, startende samme sted som den tidligere acc. lyd stoppede.

På denne måde er ulempen bare at man skal have nogle forholdsvis lange samples til hvert gear bilen kan køre i... jeg ville nemlig gerne have at bilen var så \'realistisk\' som muligt med hensyn til lyden. Altså, at man kunne høre hvor hurtigt man kørte, udkobling osv.

Er der andre end mig der savner en lydgenerator i Flash som i de gamle 8-bit spillemaskine dage? Især når jeg debugger kunne jeg godt tænke mig at jeg bare lige kunne skrive \"beep(1000,0.2)\" et eller andet sted, så man kunne HØRE at flashkoden er kommet dertil, i stedet for altid at skrive en testvariabel ud... nå, det var vist lidt offtopic.
Avatar billede lingoman Nybegynder
24. oktober 2001 - 10:09 #3
Jeg vil næsten tro at det du er efter kan opnås ved at variere frame raten dynamisk for en ekstrem kort (0.05 sekunder eller mindre ) \"motor lyd\" . Så får vi den samme effekt som \"beep(1000,0.2)\".

Lav et meget kort lyd segment som starter i frame x og via actionScript styrer man hvornår den looper tilbage til frame x. Det hele skulle gerne ligge i et movieClip så man kan styre det uafhængigt af resten.
mvh geo
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
24. oktober 2001 - 10:19 #4
hmmm... jeg er bange for at pitchen ikke bliver ændret på den måde, Lingoman. Jeg har godt nok ikke prøvet det, men jeg synes det lyder (!) som om det korte lydklip bare bliver afspillet hurtigt efter hinanden - staccattoagtigt?

Hvis en lyd starter i fx. frame 1, kan man så godt springe til frame 5 og afspille derfra?
Avatar billede lingoman Nybegynder
24. oktober 2001 - 10:30 #5
Via actionScript har man mulighed for at variere hvor hurtigt lyden afspilles efter hinanden (dette er det samme som pitch)
Afspilles lyden med korte mellemrum er pitchen høj (en hvinen) , med lange mellemrum er pichen lav ( motoren spinner som en kat)
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
24. oktober 2001 - 10:36 #6
Jeg vil prøve når jeg kommer så langt, men jeg tror nok jeg går efter at have en hel sample af en bil der accelererer og så afspille den så længe man holder GAS-knappen nede. Slipper man knappen skal der afspilles en tilsvarende lyd, bare decelererende... jeg tror det er den bedste løsning til bredbånd. Din løsning kunne være et alternativ til \'smalbånds\' brugere - så du får sgu pointene alligevel! Kan du ikke lige svare på et eller andet, så får du de 60 points.

Tak for hjælpen,
Lars Holmgaard
Avatar billede lingoman Nybegynder
24. oktober 2001 - 10:42 #7
Hvis man fks gerne vil være i stand til at variere pitch mellem 100 Hz til 5000 Hz kræver det at din lydfil er man
1/5000 sekunder lang . dvs 0.0002 sek

Kan du nøjes med en max pitch på 1000 Hz kan du bruge et lydklip på 0.001 sek
Avatar billede lingoman Nybegynder
24. oktober 2001 - 10:43 #8
Tak for det :)
Avatar billede lingoman Nybegynder
25. oktober 2001 - 19:30 #9
Hej igen,

Fandt en fla som netop opbygger alle toner fra en eneste 0.4kb lydklip. Kan endda også variere sustain og attack udover pitch!

Tjek den ud her http://www.paperscreen.co.uk/loopitor8/loopitor8.html
og download fla med forklaringer http://www.paperscreen.co.uk/loopitor8/loopitor8.zip

Den er lavet af  \"Sam Hocking\"

mvh geo
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
25. oktober 2001 - 19:33 #10
\"I KISS YOU\"!!!!! Det er simpelthen for sejt! Tusinde tak fordi du stadig gad sende det selvom du havde fået pointene - respekt. Du skal nok få et link til spillet når det er færdigt engang.
Avatar billede lingoman Nybegynder
25. oktober 2001 - 19:38 #11
no prob! Jeg var simpelt hen nød til at dele min egen begejstring for denne demo! det er for vildt, ikke sandt?
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
25. oktober 2001 - 19:44 #12
Jo, det er eddermugme godt lavet - kan næsten ikke vente med at kigge i koden!

Jeg begyndte på bilspillet i går formiddags og sidder lige nu og slås med retningsvektorer - hvor meget kraft der driver bilen frem og hvor meget der holder den tilbage når den kører. Jeg har lagt motorkarakteristikken ind for en meget populær GTi, selv gearudvekslingen er den samme.

Det virker faktisk i spillet (i princippet!), omdr/min, hastighed og hestekræfter fungerer som i virkeligheden. Det er bare lidt langhåret med vindmodstand, rullemodstand osv... der må jeg sjusse mig frem til noget der virker realistisk.
Avatar billede lingoman Nybegynder
25. oktober 2001 - 19:57 #13
Sig til hvis du får brug for hjælp med matematikken eller fysikken:)
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
26. oktober 2001 - 10:16 #14
Jeg har lige været hjemme hos mine forældre for at hente mine matematikbøger - jeg har lidt problemer med det jeg kalder retningsvektorerne... jeg opretter et nyt spørgsmål så der er point at hente igen.
Avatar billede jesper_cph Nybegynder
25. juni 2002 - 22:34 #15
Er der nogen af jer der stadig har det eksempel liggende som i skriver om:

http://www.paperscreen.co.uk/loopitor8/loopitor8.zip

Siden eksisterer ikke længere, og jeg kunne også vikirlig godt bruge det til et bilspil vi har udviklet. :)
Avatar billede jesper_cph Nybegynder
26. juni 2002 - 10:05 #16
Fandt denne her.

Som var lige det jeg ledte efter:
http://www.flashkit.com/movies/Sound/Other/8_Note_P-Sam_Hock-5213/index.php

Den kan lave toner ud fra en og samme lyd sample.