Avatar billede iggipop Nybegynder
23. oktober 2001 - 13:56 Der er 46 kommentarer og
1 løsning

Streaming fra webcam på min hjemmeside, hvordan ?

Hej !

Jeg kører i øjeblikket min hjemmeside fra en PWS 4.0 på min WinME maskine ! Jeg bruger Spycam til at opdatere et billede fra mit webcam, hvert sekundt, på min hjemmeside. Men fordi billede skal gemmes og læses osv. tager det cirka 3-5 sekunder før siden refresher billedet. Hvordan får jeg live streaming på min side ? Jeg skal have en grundig vejledning, da jeg aldrig har rodet med webcam før ;) ?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
23. oktober 2001 - 14:00 #1
Jeg har tidligere givet et meget langt svar om hvordan man får det til at funke i \"Streaming Style\"

http://www.eksperten.dk/spm/42735

Spørg hvis du er i tvivl - Er dog først tilbage i aften.
Avatar billede iggipop Nybegynder
23. oktober 2001 - 14:21 #2
Okie ! Prøver lige når jeg kommer hjem !
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
23. oktober 2001 - 14:33 #3
hvis du ikke vil til at rode dig ud i at kode en masse sjove ting, kan du med fordel bruge programmet TrueTech Webcam fra www.truetech.com
det laver live streaming til en site på www.camerades.com som så vil hoste din videostreaming. både program og hosting er gratis!
se evt. på www.ghostcom.dk
klik på kameraet med sombrerohatten :)
Avatar billede iggipop Nybegynder
23. oktober 2001 - 19:22 #4
Hej !
Jeg har prøvet camarades, men det er ikke det jeg vil ;)

nikolajdu> Det var en kanon henvisning. Nu har jeg bare et problem. Hvis jeg lader wme streame til en fil, vil den jo vokse uendeligt og hvis jeg lader den streame til http://minserver:8080 aner jeg ikke hvordan jeg skal fange streamingen på min hjemmeside ?? Hvilken kode skal ind på siden ?
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2001 - 20:41 #5
-
Avatar billede iggipop Nybegynder
23. oktober 2001 - 21:36 #6
nikolajdu>

Okay ! Nu må du lige hjælpe mig her ;O)

Jeg har testet hele aftenen og har fået en del til at virke, men mangler stadig noget..

Jeg kunne ikke rigtigt hitte rundt i det gamle spgm, med hensyn til hvilket der skulle ind på hvilke sider ! Men jeg har fået lavet 2 html-sider som virker

1.
media.html

<OBJECT ID=\"MediaPlayer\" width=320 height=240
  classid=\"CLSID:22D6F312-B0F6-11D0-94AB-0080C74C7E95\"
  codebase=\"http://activex.microsoft.com/activex/controls/mplayer/en/nsmp2inf.cab#Version=,1,52,701\"
  standby=\"Loading Microsoft Windows Media Player components...\"
  type=\"application/x-oleobject\">
  <PARAM name=\"FileName\" value=\"mms://minip:8080\">
  <EMBED type=\"application/x-mplayer2\"
    pluginspage=\"http://www.microsoft.com/Windows/Downloads/Contents/Products/MediaPlayer/\";;
    SRC=\"mms://minip:8080\"
    name=\"MediaPlayer\"
    width=320
    height=240>
  </EMBED>
</OBJECT>

2.
test1.htm
<object id=\"MediaPlayer\"
    classid=\"CLSID:22d6f312-b0f6-11d0-94ab-0080c74c7e95\"
    width=\"128\"
    height=\"98\"
    style=\"position:absolute;
        left:36px;
        top:92px;; width: 300px; height: 230px\"
    >
    <param name=\"FileName\" value=\"http://minip:8080\">
    <param name=\"AnimationatStart\" value=\"0\">
    <param name=\"TransparentatStart\" value=\"1\">
    <param name=\"AutoStart\" value=\"1\">
    <param name=\"ShowControls\" value=\"1\">
    <param name=\"ShowStatusBar\" value=\"1\">
    <param name=\"ShowDisplay\" value=\"0\">
    <param name=\"ClickToPlay\" value=\"0\">
  </object>

Jeg ved ikke hvorfor du viste 2 forskellige løsninger ??

Jeg bruger Windows Media Encoder og den streamer ud på http://mitservernavn:8080

Skal jeg i koden bruge mit servernavn eller min IP, som jeg har gjort ?

Problemet er nu at jeg på alle mine pc\'ere på lokalnetværket kan se live fra mit webcam, men alle mine kammerater, som jeg har fået til at tjekke det hjemmefra for alle sammen besked, nemlig at den prøver at connecte til serveren og efter et minuts tid, står der lukkede... SÅ sker der ikke mere ! Har du en ide ??
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
24. oktober 2001 - 00:07 #7
Har du husket at åbne port 8080?? Hvis du har adsl med router, skal du have åbnet for porten. Du behøver ikke linke til andet end IP:8080

/Nikolaj
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
24. oktober 2001 - 00:10 #8
Det her er normalt standarden:

<OBJECT ID=\"MediaPlayer\" width=320 height=240
  classid=\"CLSID:22D6F312-B0F6-11D0-94AB-0080C74C7E95\"
  codebase=\"http://activex.microsoft.com/activex/controls/mplayer/en/nsmp2inf.cab#Version=,1,52,701\"
  standby=\"Loading Microsoft Windows Media Player components...\"
  type=\"application/x-oleobject\">
  <PARAM name=\"FileName\" value=\"mms://minip:8080\">
  <EMBED type=\"application/x-mplayer2\"
    pluginspage=\"http://www.microsoft.com/Windows/Downloads/Contents/Products/MediaPlayer/\";;
    SRC=\"mms://minip:8080\"
    name=\"MediaPlayer\"
    width=320
    height=240>
  </EMBED>
</OBJECT>

Alle de ekstra <param> i den anden tilhører <object> og virker kun i IE. <Embed> virker også i Netscape, men kan af gode grunde ikke ligeså meget.

Når jeg skriver: IP:8080 - skal det selvfølgelig være din IP.

Anyway, når du har fået det ud på lokalnettet, så lyder det som om dine porte/firewall blokerer.

/Nikolaj
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
24. oktober 2001 - 00:27 #9
\"Skal jeg i koden bruge mit servernavn eller min IP, som jeg har gjort?\"

Hvis du bruger serverens navn kan du kun se det på de maskiner der er på lokalen. Brug din Eksterne IP med portangivelse.

Hvis så du f.eks har en Cisco 677 router som jeg skal du åbne porten sådan her:

set nat entry add 10.0.0.2 8080 0.0.0.0 8080 tcp

write

reboot

10.0.0.2 er så din interne IP. Nu vil al trafik på ekstern IP med port 8080 blive redirectet direkte ind i din WME.

/Nikolaj
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
24. oktober 2001 - 00:47 #10
undskyld jeg blander mig i dit spm, iggipop, men jeg prøver også ihærdigt på at få nikolajdu\'s løsning til at fungere, men uden held :(
jeg har forwardet port 8080 til min lokale ip hvor webcamprogrammet kører, men jeg får ikke andet end mediaplayer billedet frem i min browser :(
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
24. oktober 2001 - 01:03 #11
Inde i WME - Sætter man hvilken port man vil bruge. Det kan i og for sig være hvilken som helst tilgængelig port.

Kim kan du få billedet frem ved at skrive MASKINE_NAVN:8080???
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
24. oktober 2001 - 01:09 #12
nej, hverken hvis jeg fra en anden pc (i netværket) eller min egen (hvor webcammet kører) indtaster ip eller maskin-navn.
jeg kan dog heller ikke lige hitte ud af hvordan ovenstående kode \"griber\" fat i den stream mit webcam-program viser. programmet er ikke configget til at benytte webserver eller noget andet. konfigurerer jeg programmet til at bruge webserver, uploader det kun billeder. det er derfor jeg altid bruger TrueTechs program der blot benytter sig af webcam programmets drivere.
er det kun visse webcams ovenstående virker med eller virker det med alle typer? hvordan \"ved\" koden hvor den skal hente streamen fra? (udover ip-adresen og port-nummeret).
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
24. oktober 2001 - 01:16 #13
En tjeckliste med et par spørgsmål.

1. Du har valgt dit webcam inde i WME ikke??
2. Du vælger en port du vil bruge. Lad os holde os til 8080
3. Du åbner pågældende port.
4. Du sikrer dig at du f.eks også har netværksrettigheder til at kunne tilgå maskinen
5. Du starter Encoderen.
6 Der står nu 2 adresser - Min_maskines_navn:8080 og min_ip:8080
7. Begge adresser er INTERNE adresser på netværket.
8. I kan tjekke om i alene får hul igennem netværket fra jeres egen maskine ved at skrive http://min_ip:8080 - Virker dette ikke har i lavet noget forkert.

Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
24. oktober 2001 - 01:21 #14
enten er jeg snotdum eller osse er jeg ved at være træt..
\"1. Du har valgt dit webcam inde i WME ikke??\" <- hvad mener du med det? hvad skal jeg skrive hvor?
jeg har lavet en html fil med følgende indhold i body-tagget:

<OBJECT ID=\"MediaPlayer\" width=320 height=240
  classid=\"CLSID:22D6F312-B0F6-11D0-94AB-0080C74C7E95\"
  codebase=\"http://activex.microsoft.com/activex/controls/mplayer/en/nsmp2inf.cab#Version=,1,52,701\"
  standby=\"Loading Microsoft Windows Media Player components...\"
  type=\"application/x-oleobject\">
  <PARAM name=\"FileName\" value=\"mms://162.168.1.6:8080\">
  <embed type=\"application/x-mplayer2\" pluginspage=\"http://www.microsoft.com/Windows/Downloads/Contents/Products/MediaPlayer/\" ;; SRC=\"mms://162.168.1.6:8080\" name=\"MediaPlayer\" width=\"320\" height=\"240\">
</OBJECT>

hvor 162.168.1.6 er den ip hvor webcammet kører.
hvad skal der stå i \"filename\" feltet ?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
24. oktober 2001 - 01:24 #15
Hvordan den ved at den skal hente streamen. Tjo det ved den fordi du inde i WME fortæller at den skal sende ud på pågældende port.

Når du så¨prøver at gå ind på en port vil den tænke. Hov det er min port - Jeg skal sende her.

Ang.: Webcam

I WME skal du vælge en source. Når du går ind for at vælge denne er der en dropdown box med forskellige input muligheder. Her skulle dit Cam meget gerne stå.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
24. oktober 2001 - 01:26 #16
Nåja prøv at fjerne http:// og så nøjes med:

<param name=\"FileName\" value=\"<212.242.243.22:8080\">

Eller whatever IP i nu har.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
24. oktober 2001 - 01:27 #17
bumbum...et eller andet siger mig at jeg mangler at installere WME *G*
må kigge på det i morgen..natnat :)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
24. oktober 2001 - 01:28 #18
hehe :-)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
24. oktober 2001 - 01:30 #19
Nåja - Når i laver profiler så husk at slå lyden fra ellers vil der afsættes båndbredde til den og det er jo lidt tåbeligt, når nu vi bare vil have billede. Billedet bliver så også det bedre.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
24. oktober 2001 - 01:33 #20
kan du ikke lige kaste et link til WME? gider ikke søge efter den :P
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
24. oktober 2001 - 01:44 #21
http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/download/

Hvis i kører NT kan i også hente og opsætte Windows Media Services - Den \"ægte\" Media server.

Noget mere besværligt, men bedre resultat.

I skal dog mindst have WME.
Avatar billede iggipop Nybegynder
24. oktober 2001 - 09:07 #22
Hej venner !

Ja jeg kan altså ikke holde mig vågen så længe ;)

kimrosgaard> Det er bare i orden ;o)
nikolajdu> Ja, altså ... hvor skal jeg begynde ?!
Jeg kan snildt få media-playeren frem og se live video fra mit webcam på mine 2 andre pc\'ere i lokalnetværket ! MEN folk udefra får bare media-playeren og så skriver den nedenunder : \"lukket\" ?!?

Du skriver i tjeklisten, at man skal åbne portene (8080). Åbne hvordan og hvor ?

For så vidt virker det jo, bare ikke udefra. De kan komme ind på alle mine andre sider og også på media-player siden, bare ikke se noget  ??
Avatar billede iggipop Nybegynder
24. oktober 2001 - 09:12 #23
Hov...sprang lige lidt af dit svar over ;o)
Jeg har kabel-modem fra Dansk Kabel TV. De skriver, at der ikke er lukket for noget !!!
Avatar billede iggipop Nybegynder
25. oktober 2001 - 12:51 #24
Hej ! Jeg ved ikke om I er blevet trætte af mine problemer ;o) Håber det ik\' !

Jeg har prøvet forskellige version af koden nu. Skrevet servernavn, IP-adresse osv....Det hele virker på mit lokalnet, men ikke udfra. DKTV siger at alle porte er åbne. Når man udefra prøver kommer den med en fejl. Ved at nærlæse denne fejlmeddelelse, står der at den ikke kan finde mmsu://minip:8080 !? Hvor kommer \'u\'-et fra ? Jeg har tjekket 5 gange nu, der står ikke noget \'u\' i min kode ?

Kan der være bøvl med min opsætning ?

Her er min opsætning med fiktive navne:

Min faste ip 195.195.195.195
Mit d2g-domæne er www.forsjov.d2g.com
Min webserver-root på min pc er d:\\forsjov
Lokalt siger min maskine at min hjemmeside er
tilgængelig på http://forsjov
Udefra kan folk få fat i mine andre websider ved
enten at skrive www.forsjov.d2g.com eller bare www.195.195.195.195 !

I Windows Media Encoder siger den at output er tilgængelig på Internet via Http://forsjov:8080
Det undre mig lidt, da http://forsjov jo ikke er tilgængelig udefra, der skal man jo bruge
www.forsjov.d2g.com eller bare www.195.195.195.195 ??

Gider du en sidste gang prøv at lave koden til mig, med mine oplysninger, bare for hvis jeg nu er fatsvag ??

Så falder der måske lidt ekstra af ;)

Jeg er desperat nu, for det virker jo som sagt på lokalnettet !!!!

Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
25. oktober 2001 - 13:16 #25
så er du da kommet længere end jeg er :)
jeg kan ikke få encoderen til at virke :(
den skriver bare at den ikke kan vise outputtet så hurtigt som forventet og går så i stå
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
25. oktober 2001 - 15:21 #26
1. Det hedder ikke mmsu://minip:8080 , men mms://minip:8080

MMS protokollen (Microsoft Media Server) kan du dog ikke bruge \"rigtigt\", da den hører til Windows Media Services - Nøjes med enten 195.195.195.195
:8080 eller http://195.195.195.195:8080

Kim - Hvad har du sat dine indstillinger til?
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
25. oktober 2001 - 15:28 #27
jeg har prøvet flere forskellige streaming hastigheder (ISDN, LAN, CABLE, K56)og jeg har valgt den korrekte stream-enhed (driveren til mit webcam). når jeg så klikker start, går der lidt tid og encoderen siger så at den er startet og der broadcastes. efter et minuts tid, stopper den og kommer med en fejlkode og siger at er for lille i forhold til det forventede. jeg prøvede så at sætte forventet output ned men med samme resultat (skod prg)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
25. oktober 2001 - 15:34 #28
Prøv at lave din egen \"setup\" i stedet for at vælge en forudbestemt.

Det lyder som om du har flere Frames per second (FPS) end kameraet kan udsende. Hvis dette er tilfældet får man fejl om at det intet input er. Tilsvarende husk at slå lyden fra - Hvis du har lyd \"til\" og intet input - samme fejl.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
25. oktober 2001 - 15:36 #29
ok, det prøver jeg så (når jeg kommer hjem)
mht lyd. det felt er vinget af, men ghostet så jeg kan ikke redigere i det felt :(
dog kan jeg godt vælge mit lydkort. default eller sb live, hvilket ikke hjælper mig stort.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
25. oktober 2001 - 15:42 #30
Det er tjekket af fordi du bruger en fast indstilling - Du skal altså ind og selv definere en indstilling fra bunden af.

Her kan du selv vælge hvad du vil have med.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
25. oktober 2001 - 15:46 #31
oki, det må jeg lige forsøge mig lidt med :)
Avatar billede iggipop Nybegynder
26. oktober 2001 - 10:37 #32
Oorrgghhh hold kæft mand !!! Okay jeg er lidt fatsvag tror jeg ;o) !!!
der skal ikke stå mms://http://195.195.195.195:8080, men bare http://195.195.195.195:8080 ik\' ?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
26. oktober 2001 - 11:20 #33
yep.

mms - er Microsoft Media Server, den man får ved at bruge Windows Media Services. Uden serverdelen kan man selvfølgelig ikke linke til sådan en server - Derfor bare IP´en.
Avatar billede iggipop Nybegynder
30. oktober 2001 - 12:51 #34
Men det virker sgu stadig ikke :-(
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
30. oktober 2001 - 15:51 #35
Det lyder godt nok mystisk, for det burde være rimeligt simpelt. Tester lige lidt selv.
Avatar billede kudskjensen Nybegynder
31. oktober 2001 - 12:53 #36
Jeg vil gerne have webcam streaming på min hjemmeside - er der en som kan hjælpe mig med det ????
Avatar billede iggipop Nybegynder
31. oktober 2001 - 14:56 #37
kudskjensen> Læs du bar eløs fra toppen af og se om du kan få det til at du !!! ;o)

nikolajdu> Glæder mig til at høre hvad der kommer ud af testen !! ;)

Avatar billede nikolajdu Nybegynder
31. oktober 2001 - 14:59 #38
Tja umiddelbart har jeg ingen problemer. Tror jeg skriver en step by Step vejledning.
Avatar billede iggipop Nybegynder
31. oktober 2001 - 15:37 #39
nikolajdu> Hvis du orker det, ville jeg blive glad ! Jeg fatter bare ikke hvorfor det ikke virker ! På fredag får jeg ADSL fra TDC med en Speedstream-router. Så prøver jeg igen for at se om det hjælper. Desuden laver jeg en ny webserver på fredag, så hvis det ikke virker der, så vil jeg gerne se en step by step ;o)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
31. oktober 2001 - 17:35 #40
iggipop hvad kører du på nu?
Avatar billede iggipop Nybegynder
01. november 2001 - 18:10 #41
Idag kører jeg på 128/64 Kbit Kabel-modem fra DKTV imorgen fredag, kører jeg på 512/512 Kbit ADSL fra TDC
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
01. november 2001 - 18:12 #42
Aha. Det kan sagtens være at det ikke er muligt at streame \"net-style\" med kabel-modem. Der har tidligere været flere problemer med sådan nogle. Når du får Adsl skal du lige huske at få åbnet porten i routeren, så burde det altså virke.
Avatar billede iggipop Nybegynder
02. november 2001 - 13:38 #43
nikolajdu> Okay ! Jeg prøver lige !
Hvordan kommer jeg ind og stiller det i routeren ?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
03. november 2001 - 06:28 #44
Hvad er det for en router? En speedstream? - hvis så, så må du finde noget TDC dokumentation, for jeg aner det ikke så :-)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
10. november 2001 - 18:10 #45
Har du fundet ud af noget her??
Avatar billede 101186 Nybegynder
04. januar 2002 - 17:22 #46
Gennem Dansk Kabel TV ligger man bag ved en NAT router og kan på den måde ikke kontaktes af andre computere over internettet...
Du skal derfor bestille en fast ip til 12 kr. om måneden.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
11. januar 2002 - 09:21 #47
Du kan vidst godt lukke her.