Avatar billede ulli Nybegynder
23. oktober 2001 - 13:49 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Udtræk af id på autoincrement\'et felt

Jeg skal bruge det ID, som dannes automatisk, når der kaldes createomraade(); når jeg vil udføre createhistorik();.
Problemet er bare, at jeg gerne vil trække ID\'et ud på samme tid, som jeg kalder createomraade();. Kan det lade sig gøre at udtrække det i samme sql-kald?

    else if ($do == \"opretomraade\")
        createomraade($ejerid,$navn,$omraade,$areal,$indbyggere,$oprettet);
        createhistorik(\'omraade\',xx);
----

Et eller andet i stil med:

$newID = Get_autoinc_id(createomraade(....));
Avatar billede ulli Nybegynder
23. oktober 2001 - 13:57 #1
Jeg fandt den selv!
Avatar billede cyberdude Nybegynder
23. oktober 2001 - 14:00 #2
kan du ikke bruge
$newID = mysql_insert_id();

Det skal dog lige siges at det KUN virker hvis det er auto incrimenate.... eller hvad det nu hedder, altså et felt som bliver 1 højere hver gang der indsættes noget i databasen......
Du smider linien ind lige efter du har indsat noget i databasen, og så er det nummer i variablen $newID
Prøv om det ikke virker!
Avatar billede cyberdude Nybegynder
23. oktober 2001 - 14:00 #3
øvvvvvvvvvvv........... nå men sådan går det når man gerne vil lave en fyldstgørende forklaring første gang :-))
Avatar billede ulli Nybegynder
23. oktober 2001 - 14:02 #4
jeg takker alligvel for indsatsen... :)