Avatar billede s.b.a Nybegynder
22. oktober 2001 - 23:04 Der er 9 kommentarer og
5 løsninger

ASP hvad er det ???

Hej eksperter ??

Jeg er en dreng på 14 som har 9 års erfaring med PC´er! men nu vil jeg lære/prøve Nogen nyt med de computere.. så har jeg tænkt på at begynde på Java..men så hørte jeg om det her ASP...og blev meget optaget af det selv om jeg ikke rigtig ved hvad det er...lol... men håber på at nogen vil fortælle mig hvad det er ?? og hvad man kan med det ?? og om det er svært eller Nemt???

På forhånd tak !
Avatar billede eagleeye Praktikant
22. oktober 2001 - 23:10 #1
kik på under asp torurial:
www.html.dk
www.activeserverpages.dk

Nej det er ikke svært, slet ikke vis du kender lidt til proggrammering. Typisk kodes det i Visual Basic script. Man kan også benytter Javascript.

Alternativ til ASP er PHP. ASP filer køres på den web-server som har dem liggene og man kan lave hjemmesider som har adgang til databaser.
Avatar billede cyberinet.com Nybegynder
22. oktober 2001 - 23:10 #2
Det er et ServerSide programmeringsprog til internettet. Dvs. det bliver afviklet på serveren og sendt i html til brugeren.
Det er ikke overdrevet svært, men det er heller ikke nemt, ihvertfald ikke hvis det skal laves ordentligt.
Avatar billede omen Nybegynder
22. oktober 2001 - 23:10 #3
Læs og lær mere om det her: http://www.html.dk/tutorials/asp/
Avatar billede keysersoze Guru
22. oktober 2001 - 23:11 #4
asp er det langt de fleste hjemmesider er bygget op på...

html er statisk - dvs alt hvad der sker på en hjemmeside skal styres af webmasteren, hvorimod med asp, kan webmasteren programmere sig ud af fx opdateringer m.m. - asp giver bl.a. også mulighed for at bruge en database til at have oplysninger i...

et dybere indblik kan fås her:

http://www.html.dk
http://www.netcoders.dk
http://www.activeserverpages.dk
Avatar billede steen_hansen Forsker
22. oktober 2001 - 23:11 #5
ASP = Active Server Pages

Med ASP kan du lave dynamiske hjemmsider, fremfor med den meget statiske HTML.

ASP er i realiteten HTML, som på brugerens foranledning bliver behandlet på serveren, inden den returneres til brugerens browser, når han besøger din hjemmeside.

Skal du have det hele fra bunden, kan jeg anbefale \"Active Server Pages 3.0 from scratch\" og \"Beginning Active Server Pages 3.0\" fra Wrox.

Herefter er \"Professional Active Server Pages 3.0\" et must.

Skal du lege med ASP, skal du enten have et web-hotel med ASP 3.0 på udbyderens server, eller installere din egen Personal Web Server på din pc (IIS 5.0)
Avatar billede s.b.a Nybegynder
23. oktober 2001 - 13:18 #6
Hvilket program skal jeg bruge til at programmere ASP i.. og hvor kan jeg downloade det???
Avatar billede cyberinet.com Nybegynder
23. oktober 2001 - 13:28 #7
Jeg vil anbefale Microsoft Visual InterDev, men det koster en del så det er nok ikke løsningen.

Du kan sådan set bruge alle slags text editorer.

Du kan evt. downloade en shareware version af det her program.

http://download.cnet.com/downloads/0-4003353-100-1569664.html?tag=st.dl.10001-103-1.lst-7-4.1569664

Så kan du jo altid gå ud og skaffe dig en fuld version af programmerne.

Det er også en god idé at have access til databaserne.
Avatar billede steen_hansen Forsker
23. oktober 2001 - 13:28 #8
Du kan benytte FrontPage, VisualDev .... Kodningen kan du lave i et NotePad-dokument.
Avatar billede steen_hansen Forsker
23. oktober 2001 - 13:29 #9
Der er flere sites, som har en masse source-koder: www.activeserverpages.dk, www.netcoders.dk etc.
Avatar billede s.b.a Nybegynder
23. oktober 2001 - 13:33 #10
Hmm....ved IKKE noget om access i nu.....er kun begyndt På ASP er der nødvendig og have en viden inden for det også al så Access ???
Avatar billede steen_hansen Forsker
23. oktober 2001 - 13:35 #11
I første omgang behøver det ikke at have den store betydning. Men når du er ved at blive en haj til ASP, kan næste skridt mere avanceret database-brug. Den hurtigste er nok MS SQL.
Avatar billede steen_hansen Forsker
23. oktober 2001 - 13:36 #12
Hvad er den største force ved databehandlibg? At man kan gemme dem og bearbejde dem. Uhyre stærkt!
Avatar billede steen_hansen Forsker
23. oktober 2001 - 13:38 #13
SQL = Structured Query Language. Direkte oversat noget i retning af \"strukturert forespørgsels-sprog\".
Avatar billede cyberinet.com Nybegynder
23. oktober 2001 - 13:57 #14
Du kan sagtens lave mange spændende ting i asp uden at bruge database, men før eller siden trækker det nok lidt i dig da det i mange tilfælde vil give smartere og mange nye muligheder.