Avatar billede tahoo Nybegynder
22. oktober 2001 - 20:57 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

ftpd

Jeg har installeret ftpd.

Hvordan laver man en bruger som kun må logge ind med ftp. Altså fx. ikke med SSH. Nå brugeren logger ind. Må han kun se hans home bib. Og må ikke kunne gå tilbage, og se hvad der ligger på computeren.

Avatar billede milpoer Nybegynder
22. oktober 2001 - 21:01 #1
Du kan lave en bruger og give have en shell som ikke eksistere så kan han ikke logge på gennem ssh.

Af permissions, skal du sætte dir\'et inden /home/usr med chmod 700.

så skulle det virke.
Avatar billede milpoer Nybegynder
22. oktober 2001 - 21:02 #2
/home/usr = /home/username
Avatar billede tahoo Nybegynder
22. oktober 2001 - 21:08 #3
så kan bruger ikke logge ind med ftp...
Avatar billede milpoer Nybegynder
22. oktober 2001 - 21:11 #4
hmmm..  det forstår jeg ikke.. jeg kigger på det til det i morgen..

Jeg skal nok skrive tilbage når jeg ved mere.
Avatar billede tahoo Nybegynder
22. oktober 2001 - 21:13 #5
den skriver bare  : 530 User dkon access denied , jeg kommer ikke enagang til at skrive password...

ok. :-)
Avatar billede milpoer Nybegynder
22. oktober 2001 - 21:21 #6
I vipw kan du sætte brugerens shell til at være /sbin/nologin

så skulle det virke.
Avatar billede tahoo Nybegynder
22. oktober 2001 - 21:28 #7
nej nu kan brugerne ikke logge ind.. men det kan jeg altså heller ikke på ftp... *s*

når jeg giver chmod 700, så kan jeg ikke ligge filer op, eller slette dem...
Avatar billede tahoo Nybegynder
22. oktober 2001 - 22:56 #8
selv fundet...