Avatar billede schom Nybegynder
22. oktober 2001 - 20:28 Der er 12 kommentarer og
3 løsninger

Hackning på hub-beboernetværk

Hej,

Jeg bor i en lejlighed, hvor beboerforeningen deler en adsl-forbindelse.

Jeg ikke inde i de meget tekniske detaljer omkring, hvordan delingen af internetforbindelsen foregår.

Men lidt groft kan man sige, at det er på følgende måde:

Vha en en en Cisco SOHO 77 router (tror jeg)fordeles \"internetter\" vha. hubs. (Vi \"får\" internettet igennem WorldOnline)

Jeg har forstået, at en hub funger således, at hvis noget kommet ind/ud af en port, så bliver det gentaget til alle de andre porte.

Mit spørgsmål er derfor: Kan de andre beboere kan \"se\" min post, og hvilke internetsider jeg besøger?

Hvis de kan det, findes der så en måde, hvorpå man kan forhindre det.

Håber I kan hjælpe
Schom
Avatar billede hadaps Nybegynder
22. oktober 2001 - 20:33 #1
Nej...
det er bare en hubs måde at sende \"trafikken\" videre på!!!!
Det er stadig kun den pc som har spurgt efter fx hjemmesiden som modtager den, den snder det bare også ud af de andre porte, der er der bare ingen til at modtage, for de andre pcer ved ikke hvad det er hubben giver dem, også ignorerer det det bare.

Så det er KUN dig som modtager din post!!!
Avatar billede hadaps Nybegynder
22. oktober 2001 - 20:34 #2
snder = sender
Avatar billede schom Nybegynder
22. oktober 2001 - 20:38 #3
Men vil det sige, at i teorien og hvis man er et slet person, så kan man opsnappe det, som hubben giver dem?

Eller er det helt umuligt?
Avatar billede hadaps Nybegynder
22. oktober 2001 - 20:46 #4
jeg har ikke hørt om at nogle har kunnet det!!!!
Så jeg tror det ikke. Jeg ved heller ikke lige hvordan det skulle kunne lade sig gøre!!!
Avatar billede schom Nybegynder
22. oktober 2001 - 21:17 #5
Jeg tænker bare på, at de pakker jeg få til sendt jo rent faktisk \"ender\" i de andre netkort, så på den måde, kunne man jo forestille sig, at det var muligt at fx læse min post.

Eller hvad?
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
22. oktober 2001 - 22:03 #6
Hvis de andre brugere har en pachketsniffer, kan det i teorien lade sig gøre, men der skal nok noget til får at kunne få noget ud af de packets. Så tror ikke du behøver være bange!
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
22. oktober 2001 - 22:03 #7
packetsniffer even..
22. oktober 2001 - 22:36 #8
Tjaa, så længe det kører på HUBS, så kan alle læse med i alle de pakker der bliver sendt, og opsnappe mails, men det kan man også med ARP poison hvis man kører på switches :c)

//Anders
Avatar billede schom Nybegynder
22. oktober 2001 - 22:56 #9
Kan jeg beskytte mig imod at andre kigger med i fx mine mails?
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
22. oktober 2001 - 22:57 #10
Ja, du kan sørge for at de mails du modtager og sender er krypterede.
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
22. oktober 2001 - 22:59 #11
Avatar billede schom Nybegynder
22. oktober 2001 - 23:29 #12
Det var selvfølgelig smart med kryptering

Hvis nu man er meget paronoid, kan man så også på en eller anden måde forhindre, at andre kan se hvad man downloader, og hvilke hjemmesider man er inde på.
Avatar billede sv Nybegynder
23. oktober 2001 - 09:44 #13
det er faktisk forholdsvist nemt at snappe mails og surf, passwords og lign. når man sidder på hubbet netværk....
Alt alt alt for nemt...Det er sgu røv !
Avatar billede sv Nybegynder
23. oktober 2001 - 09:45 #14
Avatar billede schom Nybegynder
28. oktober 2001 - 16:46 #15
ok, tak for svarene. Jeg deler lidt point ud