Avatar billede 123mange Nybegynder
22. oktober 2001 - 18:55 Der er 14 kommentarer

Hvordan kan man hente en hel kolone??

Hvordan kan det lade sig gøre at hente fra en bestemt kolone (eks. \"navn\") i en rækkefølge man selv vælger?

Det skal være sådan at man ikke skal connecte hver gang man tager fra en ny række.

Rækkefølgen skal ikke have et specielt mønster som efter dato, abc eller 123, men efter sin helt egen måde.

eks.
Henning
Jan
Anne
Christian
Rasmus
Tine
Avatar billede limemedia Nybegynder
22. oktober 2001 - 18:59 #1
du bliver nødt til at loope dig igennem, du kan ikke fange det i et enkelt \"globalt\" udtræk
Avatar billede mortenfn Nybegynder
22. oktober 2001 - 19:07 #2
som ljweb siger:

$sog=array(\'Henning\',\'jan\',\'osv\');

for($t=0;$t<=count($sog);$t++)

$r=mysql_query(\"select * form tabel where navn =\'$sog[$t]=);

os.v.
Avatar billede limemedia Nybegynder
22. oktober 2001 - 19:14 #3
som jeg siger, men læner mig ikke op af det foreslåede løsningsforslag

er det du er ude på at fetche i random order eller som mortenfn skitser én løsningsmetode til, en specifik rækkefølge

Hvis vi snakker random kan du gøre noget lign
SELECT navn, random() AS RandID FROM table ORDER BY RandID DESC
eller noget i den dur...
Avatar billede 123mange Nybegynder
22. oktober 2001 - 19:31 #4
-->> ljweb
Det var en til en specifik rækkefølge.. :)
Avatar billede limemedia Nybegynder
22. oktober 2001 - 19:35 #5
så vil jeg foreslå at du looper db\'en igennem, ligger resultatsættet i et array og henter derfra.
Avatar billede 123mange Nybegynder
22. oktober 2001 - 19:42 #6
-->> ljweb
Ligesom mortenfn har beskrevet??

Jeg er stadig lidt ny i det her... Kan man få en lidt mere detaljeret version?? :)
Avatar billede limemedia Nybegynder
22. oktober 2001 - 19:49 #7
ikke helt som mortenfn\'s - det kunne synes som et personligt korstog mod hans løsninger på det seneste, men forhåbentlig ikke forstås sådan - men en med kun en connection til basen fremfor en pr. navn

kodemæssigt kunne du lege med

$res = array();
$sql = mysql_query(\"SELECT * FROM tabelnavn\");
if (mysql_num_rows($sql)) {
  while ($foo = mysql_fetch_array($sql)) {
    $res[$foo[\"navn\"]] = $foo;
  }

Så, nu har du et associativt array $res med key på navn og indeholdende hele resultatet. Således kan du hive navne ud med $res[\"benni\"][\"alder\"] der vil indeholde værdien af alder for benni

altså første [\"\"] indeholder navnet på fyren du vil tilgå og anden [\"\"] indeholder et andet felt fra databasen i samme row som benni !
Avatar billede 123mange Nybegynder
22. oktober 2001 - 20:19 #8
--> ljweb
Du må altså undskylde, men jeg er stadig ikke helt med :-/
Avatar billede limemedia Nybegynder
22. oktober 2001 - 20:22 #9
rtfm
Avatar billede 123mange Nybegynder
22. oktober 2001 - 20:33 #10
??
Avatar billede mortenfn Nybegynder
22. oktober 2001 - 22:15 #11
ljweb  > jeg har lige været væk - men jeg ser bestemt ikke dine forslag som et korstog mod mine løsninger, tvært imod - når de er bedre lærer jeg også noget - men når det er ordkløverri - så gidder jeg ikke. Så ljweb bliv endelig ved - når de er bedre - jeg er jo helt selvlært (det er du nok også) men jeg er meget dårlig til engelsk og i øvrigt halvgammel - aaah det passer nok ikke hel det med halvgamle.

den her er jeg ikke helt med på: $res[$foo[\"navn\"]] = $foo, og aligevel tror jeg jeg forstår, hvordan vises så fra samme tabel f.eks $foo[id] (det er ikke nødvendigt med \"\").
Avatar billede mortenfn Nybegynder
22. oktober 2001 - 22:16 #12
123mange  >> brug du bare min den er ok - det sidste = skal være \'
Avatar billede milo Nybegynder
22. oktober 2001 - 22:24 #13
Hmm sku du ik sove Lars? :)

ICQ? Jeg er frisk på lidt træning nu hvis det er :D
Avatar billede limemedia Nybegynder
23. oktober 2001 - 04:11 #14
mortenfn >> :)

$res[\"id\"] henter id feltet, men istedet anvender vi igen en variabel her, så det er $res[ $foo[\"navn\"] ] hvos vi opretter en post i arrayet der ikke starter med et nummer, men med navnet på personen. Således har vi nu et array hvor index er navne og ikke numre som almindeligt. På denne måde kan vi  hive resultater ud i netop den navnerækkefølge vi måtte ønske.

jeg anvender \" af overskuelighedshensyn, er smagssag - mener selv det er mere korrekt. Gammel vane ;D

godt at vide du ikke tager det personligt, har blot efterhånden set dit navn temmeligt mange gange og overvejede om jeg måske engang imellem sablede lidt for hårdt... :D nu er jeg også lidt pernippengryn med performance hensyn o.lign.