Avatar billede ps Nybegynder
28. februar 2000 - 16:15 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Ingen Cut & Paste mulighed

Hej Eksperter

Er der nogen, der kender en mulighed for at "lukke" for brugernes mulighed for at cutte & paste fra en HTML-side (i I.E. 4.0).
Det må hverken være muligt via musen, menubaren eller genvejstaster.

På forhånd tak
/Per
Avatar billede fcs Novice
28. februar 2000 - 17:04 #1
Du kan udelukke musen via javascript, men de andre muligheder kan du desværre ike fjerne!
Avatar billede sokristi Nybegynder
28. februar 2000 - 17:23 #2
Og den dér med musen er heller ikke sikker! Hvis man må spørge: Hvad er egentlig formålet med at ville lukke sådan af?
Avatar billede asmodeus Nybegynder
28. februar 2000 - 18:23 #3
Hvis du laver din side med frames er det sværere for en uvidenende bruger af hugge din kode.
Mvh/
Asmodeus
Avatar billede sokristi Nybegynder
28. februar 2000 - 18:56 #4
Hvis du sørger for at åbne dine sider i et (nyt) vindue uden diverse menuer og supplerer med dette script: http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex11/noright.htm bli'r det meget svært for en "uvidende" at læse din kode.

Du kan nok ikke forhindre folk i at lave c&p på selve teksten som den vises på skærmen.

Noget helt andet er at ønsket om at gemme sin kode efter min mening strider en smule mod selve idéen ved WWW. Jeg har selv lært en masse (og du måske også?) ved at studere hvordan andre gør/gjorde. Men selvfølgelig, hvis du har lavet noget helt genialt, som ingen andre har kunnet gøre endnu, så....:-)
Avatar billede ps Nybegynder
29. februar 2000 - 09:14 #5
Formålet med at forhindre C&P er ikke, at forhindre folk i at "stjæle" koden, men derimod at forhindre at en række (regnskabs) tal umiddelbart kan flyttes over i f.eks. Excel til viderebearbejdning, summering m.v.

/Per
Avatar billede sokristi Nybegynder
29. februar 2000 - 12:06 #6
Du får svært ved at gøre noget sådant. Hvis du evt. lykkes med at fange musen, vil du stadig have problemet med f.eks. CTRL/A. Hvis du osse fanger den, kan folk i stedet vælge at printe siden og efterfølgende scanne den og læse den med et OCR program (eller printe til en fil.) Hvis du lykkes med at blokere print muligheden, kan folk lave en print-screen og gemme denne som en tif-fil til efterfølgende behandling i OCR programmet. Skulle det lykkes dig at blokere den mulighed, er der stadig papir og blyant tilbage.

Der er så to muligheder, som du kan benytte dig af (og ingen af dem er specielt gode):

Vis tallene som et image (GIF eller JPG.) Sådan et kan ikke umiddelbart viderebearbejdes i f.eks. Excel.

Vis tallene i en tabel med "omvendte" farver. Hvide tal på f.eks. sort baggrund vil ved en standard C&P osse være hvide, når de lander i f.eks. Excel. Dette standser muligvis den helt forudsætningsløse bruger. En lidt mere trænet bruger vil hurtigt lure den og bare ændre font farven.

Du kunne også vælge at styre adgangen til de specifikke sider med. f.eks. password. Så kan du også logge, hvem der læser dem. Men...., det bedste er nok at acceptere, at man ingen magt har over, hvad folk gør med data, som man offentliggør på intra/internettet, hvorfor man bør undlade at fremvise følsomme data på disse steder.
Avatar billede ps Nybegynder
29. februar 2000 - 12:25 #7
Sokristi>>
Dine betragtninger bekræfter desværre blot mine egne forudanelser / erfaringer, men jeg er, af ledelsen i mit firma, blevet pålagt at forsøge at stoppe C&P og turde derfor ikke umiddelbart sige: "det kan ikke lade sig gøre" uden at forsøge at få det bekræftet fra folk (som dig), der kender en del mere til HTML, JAVA m.v.
end jeg selv gør.
Jeg må nu konstatere, at det ikke er muligt at lave en "skudsikker" løsning, der fratager brugerne muligheden for C&P og det må vi så bare leve med.

Der var ikke umiddebart nogen løsninger, der kunne løse problemet
men jeg synes alligevel at SOKRISTI har fortjent 30 p. for den store deltagelse.

Håber det er O.K.

/Per
Avatar billede ps Nybegynder
29. februar 2000 - 12:28 #8
Sokristi>>
Ups, det blev vist til alle 60 p. alligevel - men o.k. så kan jeg vel altid vende tilbage en anden gang.  :-))

/Per
Avatar billede sokristi Nybegynder
29. februar 2000 - 13:16 #9
Helt sikkert ;-)

Du må gi' ledelsen et grundkursus om WWW (eller måske om IT?:-)

Avatar billede jackpower Nybegynder
29. februar 2000 - 13:46 #10
PS.......

Hmm har en her som ihvertfald gør alt hvad den kan for at komme dit problem til livs.

Smid den her ind i <body onselectstart="return false"> tag

og denne mellem <body> og </body>
<script language="JavaScript">
statuss();

function statuss()
{
        window.status = "Need4Warez.com";
    setTimeout("statuss()", 25);
}
function right(e) {
if (navigator.appName == 'Netscape' &&
(e.which == 3 || e.which == 2))
return false;
else if (navigator.appName == 'Microsoft Internet Explorer' &&
(event.button == 2 || event.button == 3)) {
alert("© 1999 All Rights Reserved.");
return false;
}
return true;
}

function keypressed() {
alert("© 1999 All Rights Reserved.");
}
document.onmousedown=right;
document.onkeydown=keypressed;
//-->
</script>

så skulle du være rimeligt gaderet, men ja de kan stadig printe det ud og scanne det ind..... men eliminere det med C&P rimeligt godt ;o)

Mvh
Jack!!
Avatar billede sokristi Nybegynder
29. februar 2000 - 15:21 #11
>>jackpower

Den er altså sød nok, den der lille rutine (og den virker), men hvis man ikke også fjerner enhver "edit" mulighed (tekst menu samt standard toolbar) vil det kun tage en let øvet bruger ca 15 sekunder at bryde denne sikkerhed.

Hvis man kombinerer dit script med at fremvise data i et (nyt) vindue uden menuer o.s.v. er man et stykke ad vejen mod det, som PS ønsker sig. Man skal så supplere med at forhindre, at filen cache's til brugerens PC (og som standard har f.eks. IE 5 en funktion, der hedder "make available offline".)

Man kunne jo osse lave noget rigtig smart i JAVA eller f.eks. Flash/Shockwave, for disse kan man som standard ikke bare lave C&P på, men det er alligevel altsammen en form for falsk sikkerhed; så snart data er fremvist er de også tilgængelige for manipulation.
Avatar billede jackpower Nybegynder
29. februar 2000 - 18:31 #12
Sokristi>>

Ja okay klart nok man skal åbne det i et nyt vindue uden menubar mm. men da det ligesom var skrevet tidligere syntes jeg ikke jeg vil gentage det, ved godt det ikke er 100% sikkert, men da det er tæt på umuligt at lave sådan lige ihvertfald, mener jeg dette må være det der kommer tætest på, selvfølig med de andre ting inkluderet :o)

Mvh.
Jack!!
Avatar billede sokristi Nybegynder
01. marts 2000 - 10:20 #13
jackpower>>
Jamen, jeg tror da, at vi er enige :-)
Avatar billede jackpower Nybegynder
01. marts 2000 - 13:01 #14
sokristi
Jeps..... ;o)
Avatar billede sokristi Nybegynder
01. marts 2000 - 13:47 #15
Er du (osse) en af dem, der altid vil ha' det sidste ord? :-))
Avatar billede jackpower Nybegynder
01. marts 2000 - 19:47 #16
sokristi >>

That I am ;o))
Avatar billede sokristi Nybegynder
02. marts 2000 - 10:06 #17
jackpower>> Ok, det sidste ord er så dit! :-)