Avatar billede mr_mudderkode Nybegynder
22. oktober 2001 - 14:27 Der er 34 kommentarer og
1 løsning

Fast kolonnebredde

Jeg har lavet en <table> og har et antal kolonner der SKAL have en specifik bredde, men hvis jeg eksempelvis skriver et langt ord, der overskrider bredden på kolonnen, så bliver den pågældende kolonne gjort bredere. Er det ikke muligt at tvinge browseren til at ombryde ordet, så kolonnen ikke bliver gjort bredere?
Avatar billede keysersoze Guru
22. oktober 2001 - 14:29 #1
nej...

det sker jo også hvis du gør det på eksperten...

HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!

ret mig hvis jeg tager fejl :o/
Avatar billede cyberinet.com Nybegynder
22. oktober 2001 - 14:30 #2
Kan jeg se koden, for normalt har jeg ingen problemer med dette.
Avatar billede ms.clan.4t.com Nybegynder
22. oktober 2001 - 14:30 #3
Hvis du bruger Frontpage 98 eller 2000 ved jeg at den gør det automatisk!!!

/ms.clan.4t.com
Avatar billede cyberinet.com Nybegynder
22. oktober 2001 - 14:31 #4
ups jeg misforstod vist sprøgsmålet.... keysersoze har ret....
Avatar billede mr_mudderkode Nybegynder
22. oktober 2001 - 14:32 #5
ms.clan.4t.com >> Jamen kan du så ikke lave sådan et eksempel, og så smide den genererede kode her? Så er pointene dine...
Avatar billede mr_mudderkode Nybegynder
22. oktober 2001 - 14:33 #6
ms.clan.4t.com >> Jeg har naturligvis brug for den genererede HTML-kode, da jeg hverken har Frontpage 98 eller 2000.
Avatar billede ctv! Nybegynder
22. oktober 2001 - 14:36 #7
Man kan godt lave så den bryder den, så den automatisk deler det op i flere afsnit!

Jeg har et forum hvor den gør det! :)
Avatar billede mr_mudderkode Nybegynder
22. oktober 2001 - 14:38 #8
*suk*

Ok, jeg fordobler point-antallet. Jeg havde ikke tænkt mig at sætte 50 point i et spørgsmål, for at få at vide at \"Jo, det kan du godt\". Jeg er naturligvis interesseret i at vide HVORDAN gør man det?
Avatar billede keysersoze Guru
22. oktober 2001 - 14:42 #9
det vil jeg da også gerne se...

det skal ikke undre mig, om man kan gøre det vha noget JavaScript - men jeg har aldrig set det! derfor fastholder jeg stadig at man ikke kan...

men jeg glæder mig da til at se det fra ctv!
Avatar billede callesen Praktikant
22. oktober 2001 - 14:45 #10
Dette style indsat i HEAD skulle gøre det:
<STYLE TYPE=\"text/css\">
TABLE {
    table-layout:fixed;
}

TD {
    width:150;
    position:fixed;
}

</STYLE>
Avatar billede mr_mudderkode Nybegynder
22. oktober 2001 - 14:53 #11
Callesen >> Nej, ikke helt. Den FJERNER al den tekst der går ud over den definerede bredde. Desuden er din fastdefinerede bredde på <td> tags meget uhensigtsmæssig, da jeg så ALTID skal have den bredde på mine kolonner på den pågældende side. :-(
Avatar billede ctv! Nybegynder
22. oktober 2001 - 15:01 #12
Den side hvor jeg havde forummet er nede! En af mine bekendte har programmeret det i ASP! Så jeg kan desværer ikke vise det nu! Det lå på hans egen server!
Avatar billede callesen Praktikant
22. oktober 2001 - 15:08 #13
Ja - hvis du har er længere ord en bredden af cellen - ellers ikke. Hvis det kun skal gælde for nogle celler gør du sådan i stedet for TD i stylesheet\'et:
.fastcel {
    width:150;
    position:fixed;
}
og sådan i de celler du vil have til at være faste:
<TD class=\"fastcel\">
Avatar billede mr_mudderkode Nybegynder
22. oktober 2001 - 15:10 #14
Callesen >> Jamen mit problem var jo netop at jeg havde ord der var for brede, og at de så skulle OMBRYDES og ikke trunkeres.
Avatar billede jakoba Nybegynder
22. oktober 2001 - 15:12 #15
Browseren er ligesom nødt til at gøre et eller andet når du skriver ord i cellen der er for brede.
1) gøre cellen tilsvarende bredere
2) fjerne det der \'rager udover kanten\'
3) ?
Hvad vil det være acceptabelt at den gør?
Avatar billede jakoba Nybegynder
22. oktober 2001 - 15:15 #16
fx med ordet kontrarevolutionær
kontr
arevo
lutio
nær ?
Avatar billede mr_mudderkode Nybegynder
22. oktober 2001 - 15:15 #17
Sende den \"overskydende\" tekst ned på næste linie naturligvis. Fuldstændig som den gør når den ombryder ved mellemrum, så kan den vel også finde ud af at gøre det midt i ordet såfremt der ikke er nogen mellemrum at foretage delingen ved... :-)

Hvis jeg får en løsning her vil det blot være prikken over i\'et, for jeg kan altid programmere mig ud af det da jeg arbejder med nogle ASP-sider, hvor jeg altid kan smage på om der er meget lange ord, men jeg vil da helst være fri for sådan nogle lappeløsninger.
Avatar billede callesen Praktikant
22. oktober 2001 - 15:17 #18
Undskyld- keysersoze lange ord gjorde at jeg ikke lige i farten så sidste del af dit spørgsmål.
Avatar billede mr_mudderkode Nybegynder
22. oktober 2001 - 15:19 #19
Jeg vil til enhver tid foretrække en sådan ombrydning af kontrarevlutionær fremfor at hele sidens layout bliver f*cked up, men jeg synes eksemplet er lidt søgt, for hvis man laver en kolonne der er så smal at alle \"normale\" ord ikke kan stå der, så beder man selv om problemer. Det eneste sted hvor jeg oplever problematikken er når folk skriver JUUUUUUUUUUBIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII eller lignende.
Avatar billede mr_mudderkode Nybegynder
22. oktober 2001 - 15:23 #20
Ok. Jeg smider resten af min sølle samling af point i puljen, men jeg lader ikke et \"Nej, det kan du ikke\" være et svar der bliver accepteret.

Så er det sagt. :-)
Avatar billede roenving Novice
22. oktober 2001 - 16:40 #21
Eksperimenter lidt med din kolonne-bredde og smid så den linje-længde, som du under alle omstændigheder kan leve med ind og lav en hård orddeling.

Vender tilbage lidt senere med en forslag til at dele linjen fornuftigt, hvis det er muligt.

mvh
jes
Avatar billede coderdk Praktikant
22. oktober 2001 - 17:06 #22
Det eneste jeg lige kan komme på er brug af \"overflow\":

<div style=\"overflow: scroll; width: 100px;\">ahkajshdflkjahfahkajshdflkjahfahkajshdflkjahfahkajshdflkjahfahkajshdflkjahfahkajshdflkjahfahkajshdflkjahfahkajshdflkjahfahkajshdflkjahf</div>
Avatar billede mr_mudderkode Nybegynder
22. oktober 2001 - 19:21 #23
coderdk >> Det kan jeg sgu ikke rigtig få til at fungere. Jeg har så prøvet at finde nogle eksempler på brugen af overflow, men jeg kan ikke finde det nævnt med en eneste stavelse på w3c.org ... ? :-(
Avatar billede www.ms.clan.4t.com Nybegynder
22. oktober 2001 - 22:08 #24
<html>

<head>
<meta http-equiv=\"Content-Type\" content=\"text/html; charset=windows-1252\">
<meta name=\"ProgId\" content=\"FrontPage.Editor.Document\">
<title>Din Titel</title>
</head>

<body>

<table border=\"1\" width=\"100%\">
  <tr>
    <td width=\"50%\">&nbsp;</td>
  </tr>
  <tr>
    <td width=\"50%\">&nbsp;</td>
  </tr>
</table>

</body>

</html>
Avatar billede mr_mudderkode Nybegynder
23. oktober 2001 - 00:01 #25
www.ms.clan.4t.com >> Prøv selv at lave en lille html-fil med den kode. Det funker ikke. Tabellen giver sig.
Avatar billede boysen Nybegynder
23. oktober 2001 - 01:15 #26
Nu har jeg måske ikke lige fattet det helt......:-?
Men prøv at kigge på www.sgif.dk
Kig i koden (under nyhedssektionen)....er det det du mener.....?

/Michael Boysen
Avatar billede mr_mudderkode Nybegynder
23. oktober 2001 - 13:47 #27
boysen >> Mjaaa... Der bliver ombrudt, men det er jo ikke problemet. Problemet opstår først når man indsætter et laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangt ord, som der så ikke bliver ombrudt, og så ser din sideopsætning pludselig helt forkert ud.
Avatar billede coderdk Praktikant
23. oktober 2001 - 17:51 #28
mr_mudderkode> du ledte ikke godt nok så ;)

  http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/visufx.html
Avatar billede mr_mudderkode Nybegynder
23. oktober 2001 - 23:37 #29
coderdk >> Det har du så ret i, men så vidt jeg kan se, så er det desværre heller ikke brugbart. Det er \"bare\" endnu en måde til at klippe en del af det væk, og ikke til at ombryde teksten til den næste linie... :-(
Avatar billede coderdk Praktikant
24. oktober 2001 - 00:57 #30
Jeg er rimelig sikker på at du ikke kan gøre det - i hvert tilfælde ikke så det bliver understøttet af alle browsere ;)
Men hvis du finder en løsning bliver jeg da positivt overrasket ;)
Avatar billede coderdk Praktikant
24. oktober 2001 - 01:04 #31
Har du mulighed for at bruge php?
Avatar billede mr_mudderkode Nybegynder
24. oktober 2001 - 19:08 #32
coderdk >> Nej, men jeg kan bruge ASP, og det bliver så nok også nødvendigt. Jeg havde bare foretrukket at finde en løsning hvor det var browseren selv der ombrød teksten, og ikke noget der blev gjort serverside. Fonten kan eksempelvis have forskellig størrelse i de forskellige browsere, og så bliver det lidt en lappeløsning at lave linieombrydning serverside. Det kan sågar være at fonten varierer fra operativsystem til operativsystem? Det ved jeg ikke, men Netscape og MSIE viser i hvert fald ikke altid font i samme størrelse, og så kan det godt være at min linieombrydning ser fin ud i en browser, men at linierne måske er for lange til en anden browser.

Sådan er det vel bare. :-(
Avatar billede keysersoze Guru
05. november 2001 - 10:53 #33
luk...
Avatar billede boysen Nybegynder
05. november 2001 - 18:10 #34
Faldt lige tilfældigt over: http://www.html.dk/faq/00065/

Er det det du savner?
Avatar billede mr_mudderkode Nybegynder
05. november 2001 - 19:55 #35
Boysen >> Nej desværre. Det kræver igen at jeg selv indsætter noget eller laver manuel orddeling, og det er ikke hensigtsmæssigt, da det eksempelvis skal bruges til et forum, hvor det er folk der besøger siden som skriver indlæggene. Hvis jeg selv skal indsætte &shy; kunne jeg ligeså godt lave regulære orddelinger.

Jeg lukker.