22. oktober 2001 - 12:04Der er
48 kommentarer og 1 løsning
\"Ombryd tekst\" samtidig med \"flet celler\" i Excel
Jeg har et problem med et Excel-regneark. Jeg kan sagtens få regnearket til at ombryde tekst, og jeg kan også flette celler. Jeg kan bare ikke gøre begge ting samtidig!!! Er der nogen, der har en løsning til mig???
Start med at flette cellerne. Ombryd eller formatering via Højreklik på cellen + vælg \"Formater celler\" + f.eks. Justering. Foretag dine valg og du er færdig.
1 Marker de celler, der skal formateres. 2 Klik på Celler i menuen Formater, og klik derefter på fanen Justering. 3 Marker afkrydsningsfeltet Ombryd tekst under Tekstformatering.
Tip! Hvis du vil starte en ny linje tekst et bestemt sted, skal du klikke på formellinjen (eller på cellen, hvis du redigerer i cellen) på det sted, hvor linjen skal brydes, og derefter klikke på ALT+ENTER.
>> Øhhhhh. Det er det samme der sker hvis du sætter et flueben inde i \"justering\" som hvis du først justerer og derefter går ind og vælger ombryd, højrestil mv.
du kan sagtens markere både flet celler og ombryd tekst på samme tid. Problemet er blot, at Excel ikke automatisk ændrer cellehøjden, når du ombryder celleteksten i flettede celler. Dette bliver du nødt til at gøre manuelt.
Tak for jeres hurtige svar. Problemet er jo netop, at jeg ikke selv vil ind og ændre cellehøjden manuelt. Det bør regnearket kunne finde ud af automatisk! Men vi er vel stadig på bar bund i problematikken...?
Ud fra den forudsætning, at VB står for Visual Basic, kan jeg vist heller ikke følge med længere... Jeg kan bare ikke forstå, at det ikke kan lade sig gøre! Men tak for din indsats, b_hansen!
>>>thomasolesen Meget kan lade sig gøre i Excel, så der skal nok findes en alternativ løsning. F.eks. findes der mange metoder til at flette celler. Kan du ikke skære dit problem helt ud i pap?
>>>janvogt: Jeg har et regneark med tre kolonner, A, B og C. Disse kolonner bruges i forbindelse med en opstilling af en tekst (kolonne A) og to talkolonner (B og C). Jeg vil på et sted i arket gerne have skrevet noget tekst, der automatisk kan ombrydes. Samtidig skal teksten fylde alle tre kolonner, hvorfor jeg er nødt til at flette de tre kolonner på det pågældende sted i arket. Det skal være en standard, så man både kan fjerne og tilføje tekst, hvorefter cellehøjden så vil tilpasse sig automatisk. Håber, dette er fyldestgørende...
Jeg ved godt, at jeg lyder utaknemmelig nu, men...
>>>admss: Det virker ikke, når man skriver noget, der fylder mere end de to rækker. Cellehøjden udvides ikke. Desuden ville jeg også gerne kunne nøjes med at formatere den ene række.
>>>janvogt: Det er et udmærket forslag, men det fungerer bare ikke rigtigt, når jeg gerne ville kunne skrive i feltet. På denne måde er jeg jo nødt til at skrive den første tredjedel i kolonne A, den næste tredjedel i kolonne B etc...
Beklager, det virker ikke! Hvis det hele skyldes, at jeg har Excel 97, og I sidder med en 2000\'er... så er jeg meget ked af, at jeg har taget så meget af jeres tid.
højreklik på fanebladet, vælg view code og indsæt denne makro. Den checker om celle er merged og har tekstombrydning. hvis den har det justeres cellen så den passer. (når du stiller dig på den anden gang. Private Sub Worksheet_selectionChange(ByVal Target As Excel.Range) Dim CurrentRowHeight As Single, MergedCellRgWidth As Single Dim CurrCell As Range Dim ActiveCellWidth As Single, PossNewRowHeight As Single If ActiveCell.MergeCells Then With ActiveCell.MergeArea If .Rows.Count = 1 And .WrapText = True Then Application.ScreenUpdating = False CurrentRowHeight = .RowHeight ActiveCellWidth = ActiveCell.ColumnWidth For Each CurrCell In Selection MergedCellRgWidth = CurrCell.ColumnWidth + MergedCellRgWidth Next .MergeCells = False .Cells(1).ColumnWidth = MergedCellRgWidth .EntireRow.AutoFit PossNewRowHeight = .RowHeight .Cells(1).ColumnWidth = ActiveCellWidth .MergeCells = True .RowHeight = IIf(CurrentRowHeight > PossNewRowHeight, _ CurrentRowHeight, PossNewRowHeight) End If End With End If End Sub
Efter at selv have læst nærmere på samme web-site kan jeg se en anden løsning, der godt nok kun virker med centreret tekst. I format / allignment kan man under horisontal (helt nede i bunden) vælge \"center across selection\" og derefter \"wrap text\" Dette gør det samme på markerede celle i en række
Godt gået, bak. Det fungerer åbenbart sådan, at hvis man har den flettede og ombrudte celle til at fylde 4 linier, og så sletter noget tekst, så den kun fylder 2 linier, så skal man lige dobbeltklikke under rækkenummeret (autojuster højde), hvorved cellehøjden reduceres til normal. Herefter markerer man blot cellen, hvorefter den autojusteres. Det er f...... smart! Mange tak for hjælpen. Jeg har forhøjet points\'ene fra 45 til 60, da det jo viste sig, at denne sag var temmelig vanskelig. De går til bak, som jo kom med den næsten forkromede løsning.
Er der nogen der har en løsning på dette problem hvis man vil undgå VB og man bruger excel 2007. Da menubaren ikke eksisterer mere i 2007 versionen...? Jeg håber der kommer svar selv om dette er et gammelt indlæg.
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.