Avatar billede repsak Nybegynder
21. oktober 2001 - 11:31 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

NoSuchMethodError med programkode

Hej!
Jeg er nybegynder i JAVA
Jeg har skrevet et program i Java. Det kan uden problemer kompileres, men når jeg kører det fra Textpad får jeg en DOSprompt med meddelelsen:
NoSuchMethodError. Jeg har prøvet at læse dokumentationen men jeg kan ikke få programmet til at køre. Herunder er programkoden. (Den er ikke færdig endnu)

M.v.h.
Kasper

import javagently.*;
import java.io.*;

//        Program af Kasper Larsen

class Bank {

    Konto konto1, konto2, konto3, konto4, konto5;
    Stream dataIn, saldoIn, saldoOut;
    Display d;
    double saldo1,saldo2,saldo3,saldo4,saldo5;
    String fejlkode=\"Den indtastede kode er forkert\", velkommen=\"\\n\\nVelkommen i Finansbanken \";

    Bank () throws IOException {
        // opretter filer. data.dat: kundeoplysninger - saldo.dat: saldooplysninger
        dataIn = new Stream(\"data.dat\", Stream.WRITE);
        saldoIn = new Stream(\"saldo.dat\", Stream.WRITE);
        saldoOut = new Stream(\"saldo.dat\", Stream.READ);

        //opretter 5 konti
        //Læs: navn, adr, saldo, pass(kode), rente
        konto1 = new Konto(\"Georg Nielsen\",\"Fyrrelunden 23\",0,\"qad\",0.02);
        konto2 = new Konto(\"Finn Clausen\",\"Markvej 47\",0,\"def\",0.02);
        konto3 = new Konto(\"Ditte Skov\",\"Tigervænget 88\",0,\"ulv\",0.02);
        konto4 = new Konto(\"Bjarne Olsen\",\"Sydhaven 14\",0,\"pol\",0.02);
        konto5 = new Konto(\"Bente Hansen\",\"Skovdiget 30\",0,\"sak\",0.02);

        skrivFilSaldo();
        skrivFilKunde();
        //tilskrivAlle();

        d = new Display (\"Finansbanken\");
        d.prompt(\"Indsæt / hæv\",\"\");
        d.prompt(\"på konto (1-5)\", \"\");
        d.prompt(\"kode\",\"\");

        for ( ; ; ) {
            d.ready(\"\\nTryk READY når din ordre er indtastet\");

            //Indsamler brugerindtastningerne i variablerne
            double beløbIndsæt = d.getDouble (\"Indsæt / hæv\");
            int kontonr = d.getInt(\"på konto (1-5)\");
            String forsøg = d.getString(\"kode\");

            //Disse if-sætninger tjekker om kontonr og kode stemmer overens (vha kald til andre metoder)
            if (kontonr==1){
                d.println(velkommen + konto1.navn );
                if (konto1.kontrolBruger(beløbIndsæt,forsøg, kontonr)==true){
                    d.println(konto1.overtrak + konto1.saldo);
                    konto1.overtrak=\"Din saldo er nu: \";
                }
                else{
                    d.println(fejlkode);
                }
            else if (kontonr==2){
                d.println(velkommen + konto2.navn );
                if (konto2.kontrolBruger(beløbIndsæt,forsøg, kontonr)==true){
                    d.println(konto2.overtrak +  konto2.saldo);
                    konto2.overtrak=\"Din saldo er nu: \";
                }
                else{
                    d.println(fejlkode);
                }
            else if (kontonr==3){
                d.println(velkommen + konto3.navn );
                if (konto3.kontrolBruger(beløbIndsæt,forsøg, kontonr)==true){
                    d.println(konto3.overtrak +  konto3.saldo);
                    konto3.overtrak=\"Din saldo er nu: \";
                }
                else{
                    d.println(fejlkode);
                }
            else if (kontonr==4){
                d.println(velkommen + konto4.navn );
                if (konto4.kontrolBruger(beløbIndsæt,forsøg, kontonr)==true){
                    d.println(konto4.overtrak +  konto4.saldo);
                    konto4.overtrak=\"Din saldo er nu: \";
                }
                else{
                    d.println(fejlkode);
                }
            else if (kontonr==5){
                d.println(velkommen + konto5.navn );
                if (konto5.kontrolBruger(beløbIndsæt,forsøg, kontonr)==true){
                    d.println(konto5.overtrak +  konto5.saldo);
                    konto5.overtrak=\"Din saldo er nu: \";
                }
                else{
                    d.println(fejlkode);
                }
            //Hvis bruger indtaster et forkert kontonr vises følgende
            else{
                d.println(\"Du skal indtaste et kontonr mellem 1 og 5.\\n\"+kontonr + \" er ikke godkendt\");
            }

    void skrivFilKunde () throws IOException{
        //udskriver alle kundeoplysninger ud i filen data.dat
        dataIn.println (konto1.navn + \" \" + konto1.adr + \" \" + konto1.saldo + \" \" + konto1.pass + \" \" + konto1.rente);
        dataIn.println (konto2.navn + \" \" + konto2.adr + \" \" + konto2.saldo + \" \" + konto2.pass + \" \" + konto2.rente);
        dataIn.println (konto3.navn + \" \" + konto3.adr + \" \" + konto3.saldo + \" \" + konto3.pass + \" \" + konto3.rente);
        dataIn.println (konto4.navn + \" \" + konto4.adr + \" \" + konto4.saldo + \" \" + konto4.pass + \" \" + konto4.rente);
        dataIn.println (konto5.navn + \" \" + konto5.adr + \" \" + konto5.saldo + \" \" + konto5.pass + \" \" + konto5.rente);
        dataIn.close();
    }

    void skrivFilSaldo() throws IOException{
        //skriver alle saldoer ud i filen saldo.dat
        saldoIn.println(konto1.saldo);
        saldoIn.println(konto2.saldo);
        saldoIn.println(konto3.saldo);
        saldoIn.println(konto4.saldo);
        saldoIn.println(konto5.saldo);
        saldoIn.close();

        //indsamler alle fem saldoer i fem variabler
        saldo1=saldoOut.readDouble();
        saldo2=saldoOut.readDouble();
        saldo3=saldoOut.readDouble();
        saldo4=saldoOut.readDouble();
        saldo5=saldoOut.readDouble();
    }

    public static void main (String [ ]  args) throws IOException{
        new Bank ();
    }

class Konto {

    String navn, adr, pass, overtrak=\"Din saldo er nu: \";
    double saldo=0, rente;
    boolean svar;

    Konto (String n, String a, double s, String p, double r) {
        navn = n;
        adr = a;
        saldo = s;
        pass = p;
        rente = r;
    }

    boolean kontrolBruger(double beløbIndsæt, String forsøg, int kontonr){
        //Denne metode kalder metoden indsæt hvis kode er OK
        if (checkKode(forsøg)==true){
            indsæt (beløbIndsæt, kontonr);
            return true;
        }
        else {
            return false;
        }

    void indsæt (double beløbIndsæt, int kontonr) {
        //Denne metode indsætter/hæver det ønskede beløb på den aktuelle konto
        //samt forhindrer eventuelt overtræk

        if (saldo+beløbIndsæt<0) {
            overtrak=\"Du kan ikke overtrække din konto!\\nDin saldo er derfor stadig: \";
        }
        else{
            saldo=beløbIndsæt+saldo;
        }

    void tilskriv() {
        //Her til skrives rente
        saldo = (saldo*rente+saldo);
    }

    boolean checkKode(String forsøg) {
        //sammenligner den indtastede kode med den registrerede
        svar = forsøg.equals(pass);
        //returnerer kun  true  hvis koden er OK
        return svar;
    }
Avatar billede birkis Nybegynder
21. oktober 2001 - 12:18 #1
din \"javagently\" - hvor har du den fra?

Jeg får ikke til å teste koden uten den...
Avatar billede mipe1 Nybegynder
21. oktober 2001 - 13:42 #2
hvad siger den mere end \"NoSuchMethodError\" ?

Prøv at køre det fra en dos-prompt med
java Bank
Avatar billede disky Nybegynder
21. oktober 2001 - 17:44 #3
stil dig samme sted som din .java fil er og skriv

java -cp . Bank

Problemmet kunne være din classpath ikke er sat korrekt op.
Avatar billede tripwire Nybegynder
22. oktober 2001 - 20:23 #4
Man kan hente javagently pakken her...

http://javagently.cs.up.ac.za/jg3e/

Det er den bog han arbejder ud fra.