Avatar billede lillemand Nybegynder
20. oktober 2001 - 12:42 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hjælp mig med lidt JavaScript

Hej
er da nogen der kan hjælp mig!?!
jeg vil godt lave en side ligesom dingelink.dk / 123sms.dk
ved at man har nogen forskellige sms beskeder!
ved at man så klikker på en af de beskeder da er skavet i forvejen så kommen den op hende til højer i en teskbox!
men hvad skal man gør for det? det skal helst laves i JavaScript!
jeg har set at ind på dingelink.dk hedder det så her

<A href=\"java script:boblerbeskedInsert(\'

og så kommern beskeden

fx

<p>
<A href=\"java script:boblerbeskedInsert(\'
Hvorfor%20flyttede%20de%20tre%20små%20grise%20hjemmefra?Deres%20mor%20var%20et%20svin!!!\')\">Hvorfor flyttede de tre små grise hjemmefra?Deres mor var et svin!!!</a></p>

og så skal man bare klik på den og så kommer den op hend i teskbox som er i anden frame!
men det gør den bare ikke er da nogen da kan hjæp mig med det?????
det håber jeg
Hilsen Kasper
Avatar billede jakoba Nybegynder
20. oktober 2001 - 13:00 #1
Fof at programmet skal kunne hitte ud af det skal den anden ramme have et navn. det giver du den i din framesetfil hvor rammerne bliver defineret:

<frameset ...>
  <frame name=\"rammemedform\" src=\'formside.html\' ... >
  <frame name=\"rammemedlink\" src=\'linkside.html\' ... >
  ... osv. der kan være flere rammer.
</frameset>

For at finde formen og det rigtige felt i formen skal de også have navne:

<form name=\"dinform\" ... >
<textarea name=\'dittextarea\' ...></textarea>
... osv. der kan være flere felter
</form>

Når du sådan har lavet navne hele vejen kan du pege på et felt i en anden ramme med java script:

<script language=\'javascript\'> <!--

function laegIFelt( tekst ) {

    parent.rammemedform.document.dinform.dittextarea.value = tekst;

}; //end laegIFelt( string )

// --> </script>

og det javascript bruger du så til at lægge et lidt tekst over i feltet i den anden ramme:

<a href=\"java script:void( laegIFelt( \"det der skal skrives\" ) )\">klikketekst</a>

mvh JakobA
Avatar billede lillemand Nybegynder
20. oktober 2001 - 13:33 #2
Hej JakobA
Jeg kan desværre ikke få det til at vikker! som det skal jeg må gør et eller anden forkert
vis du gider at forklar det en gang til hvor vi siger at du laver en side der hedder formside.htm og linkside.htm og skriver hvordan de to sider skal se ud!
Håber du gider!
Hilsen
Lillemand(Kasper)
Avatar billede jakoba Nybegynder
20. oktober 2001 - 14:04 #3
ok: http://www.jakoba.dk/eksperten/exp123276.html

Jeg havde lavet en fejl i linket \"-tegn både udenom in indeni href= strengen. Det skulle være:
<a href=\"java script:void( laegIFelt( \'det der skal skrives\' ) )\">klikketekst</a>

mvh JakobA
Avatar billede lillemand Nybegynder
20. oktober 2001 - 14:18 #4
Tak for hjælp JakobA
Avatar billede lillemand Nybegynder
22. oktober 2001 - 01:58 #5
Hej
Avatar billede lillemand Nybegynder
23. oktober 2001 - 21:03 #6
men nu har jeg fået et nyt problem som jeg tror du kan hjælp mig med! og gjord så du havde vist mig og det vikke rigtig godt ind til at jeg skul til at lave min <form> den ser ud:

<form ACTION=\"http://www.og så der hvor den skal send fra.dk\" name=\"dinform\" method=\"post\" action=\"java script:void(0)\">
Til mobilnr.<INPUT name=\"modtager\" size=8><br>
<INPUT TYPE=\"HIDDEN\" NAME=\"afsender\" value=\"Her skal min hjemmeside adr. stå\">
Afsender<INPUT TYPE=\"text\" NAME=\"afsender\" size=10><BR><br>

<textarea  name=\'besked\' rows=6 cols=25 wrap=logical ></textarea>

<INPUT type=\"submit\" value=\" Send \">
</form>

men så for at det skul vikke med min sms sender var jeg nødt til at omdøbe dittextarea til besked
også vikker det ikke mere med at man bare skul klik på tekst
så tror jeg at jeg og så bare at jeg skul ænder i den her

<script language=\'javascript\'> <!--

function laegIFelt( tekst ) {

    parent.rammemedform.document.dinform.dittextarea.value = tekst;

}; //end laegIFelt( string )

// --> </script>

og ænder dittextarea til besked
men det vikker ikke!
så jeg håber på at du kan hjælp mig med det!

Hilsen
Lille mand
Avatar billede jakoba Nybegynder
24. oktober 2001 - 13:16 #7
<script language=\'javascript\'> <!--

function laegIFelt( tekst ) {

    parent.rammemedform.document.dinform.besked.value = tekst;

}; //end laegIFelt( string )

// --> </script>

Når du selv lægger en action i formen skal den anden action parameter:  action=\"java script:void(0)\"  smides væk.

Det burde søreme virke. Hvis det ikke gør så læg den ufærdige side ud på nettet og giv et link så jeg kan kikke.

mvh JakobA