18. oktober 2001 - 18:24 Der er 12 kommentarer og
4 løsninger

Skrive / vise Æ, Ø, Å i dos program under Win 2000 ???

Er der nogen som ved hvordan man får Win 2000 til at skrive  / vise Æ. Ø og Å - Jeg har et dos program hvor disse bogstaver ikke vise korrekt...???

Er det noget i COGFIG. NT eller AUTOEXE ?

Håber at nogen ved noget, da jeg har forsøgt en del.

Avatar billede pingeling1000 Nybegynder
18. oktober 2001 - 18:26 #1
Har du prøvet at skifte codepage med \"mode\" ?
18. oktober 2001 - 18:27 #2
Forklar lige....
Avatar billede pingeling1000 Nybegynder
18. oktober 2001 - 18:32 #3
Hmmm, har lige læst dit spørgsmål igen.
Kan du godt skrive æøå hvis du bare åbner en dosprompt ?
18. oktober 2001 - 19:20 #4
Både ja og nej, ikke så de fremtreder pænt.
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. oktober 2001 - 19:29 #5
prøv i en kommandoprompt at skrive Mode så kan du se om den skriver 850 eller 865.
Jeg kan ikke lige huske hvad det er man skriver, men det er noget i stil med Mode con=codepage 850.

Den kan du skrive i en batchfil der lægges i Start, så udføres kommandoen hver gang du starter Win2k!
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. oktober 2001 - 19:35 #6
Her er nogle eksempler på autoexec.bat og config.sys
http://home.worldonline.dk/~petermad/con_auto/index-uk.htm#msdos
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. oktober 2001 - 19:38 #7
Det skulle også være muligt at skifte til 850 i keyboard eller internationale indstillinger!
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2001 - 22:06 #8
Prøv at bruge ASCII-kode istedet. Hold ALT-tasten nede og skriv tallet ud for det bogstav, du vil skrive i dos. Slip ALT-tasten og bogstavet kommer frem. Tallet SKAL skrives på det numeriske tastatur (det til højre på dit keyboard).

æ = 145
Æ = 146
ø = 155
Ø = 157
å = 134
Å = 143
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. oktober 2001 - 22:10 #9
Bare for besværligt hvis man skal skrive meget!
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2001 - 22:13 #10
Enig, men det er da et forslag :)
18. oktober 2001 - 22:41 #11
Det er dejligt at få svar så hurtigt her, men jeg kan IKKE få noget af det til at virke. Det er ikke for at jeg skal krive meget i DOS, men brugerne synes ikke det er så sjovt ikke at kunne læse Æ, Ø og Å \"rigtigt\".

Jeg kunne ikke finde noget i indstiller, men min CONFIG.NT og AUTOEXE.BAT se heller ikke rigtig ud til at få noget keyb input ???

Håber at der er nogen som har et natsvar...

Nedenstående er fra min pc:

@echo off

REM AUTOEXEC.BAT is not used to initialize the MS-DOS environment.
REM AUTOEXEC.NT is used to initialize the MS-DOS environment unless a
REM different startup file is specified in an application\'s PIF.

REM Install CD ROM extensions
lh %SystemRoot%\\system32\\mscdexnt.exe

REM Install network redirector (load before dosx.exe)
lh %SystemRoot%\\system32\\redir

REM Install DPMI support
lh %SystemRoot%\\system32\\dosx

REM Windows MS-DOS Startup File
REM
REM CONFIG.SYS vs CONFIG.NT
REM CONFIG.SYS is not used to initialize the MS-DOS environment.
REM CONFIG.NT is used to initialize the MS-DOS environment unless a
REM different startup file is specified in an application\'s PIF.
REM
REM ECHOCONFIG
REM By default, no information is displayed when the MS-DOS environment
REM is initialized. To display CONFIG.NT/AUTOEXEC.NT information, add
REM the command echoconfig to CONFIG.NT or other startup file.
REM
REM NTCMDPROMPT
REM When you return to the command prompt from a TSR or while running an
REM MS-DOS-based application, Windows runs COMMAND.COM. This allows the
REM TSR to remain active. To run CMD.EXE, the Windows command prompt,
REM rather than COMMAND.COM, add the command ntcmdprompt to CONFIG.NT or
REM other startup file.
REM
REM DOSONLY
REM By default, you can start any type of application when running
REM COMMAND.COM. If you start an application other than an MS-DOS-based
REM application, any running TSR may be disrupted. To ensure that only
REM MS-DOS-based applications can be started, add the command dosonly to
REM CONFIG.NT or other startup file.
REM
REM EMM
REM You can use EMM command line to configure EMM(Expanded Memory Manager).
REM The syntax is:
REM
REM EMM = [A=AltRegSets] [B=BaseSegment] [RAM]
REM
REM    AltRegSets
REM        specifies the total Alternative Mapping Register Sets you
REM        want the system to support. 1 <= AltRegSets <= 255. The
REM        default value is 8.
REM    BaseSegment
REM        specifies the starting segment address in the Dos conventional
REM        memory you want the system to allocate for EMM page frames.
REM        The value must be given in Hexdecimal.
REM        0x1000 <= BaseSegment <= 0x4000. The value is rounded down to
REM        16KB boundary. The default value is 0x4000
REM    RAM
REM        specifies that the system should only allocate 64Kb address
REM        space from the Upper Memory Block(UMB) area for EMM page frames
REM        and leave the rests(if available) to be used by DOS to support
REM        loadhigh and devicehigh commands. The system, by default, would
REM        allocate all possible and available UMB for page frames.
REM
REM    The EMM size is determined by pif file(either the one associated
REM    with your application or _default.pif). If the size from PIF file
REM    is zero, EMM will be disabled and the EMM line will be ignored.
REM
dos=high, umb
device=%SystemRoot%\\system32\\himem.sys
files=230

Status for device CON:
    Lines:          300
    Columns:        80
    Keyboard rate:  31
    Keyboard delay: 1
    Code page:      437

C:\\>ooooåååååææææ

Avatar billede retaxes Nybegynder
18. oktober 2001 - 22:52 #12
Code Page er den amerikanske, prøv om du kan erstatten den med enten 865 eller 850!
Avatar billede makse Nybegynder
18. oktober 2001 - 22:55 #13
Gå ind i kontrolpanel > internationale indstillinger > Tryk på \'Sæt standard\' og vælg Dansk i rullemenuen.
Avatar billede jake_6 Nybegynder
19. oktober 2001 - 12:54 #14
Eller den engelske:

Control panel -> regional settings -> Set as system default locale..

:o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. oktober 2001 - 18:26 #15
Tak for points!

www.fotx.net/retaxes
Avatar billede makse Nybegynder
19. oktober 2001 - 18:42 #16
Takker for point. :)