Avatar billede romme Nybegynder
25. februar 2000 - 14:00 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hent data fra ODBC via Makro

Jeg har en Access database, hvor jeg gerne vil hente nogle data fra ind i Excel via en Makro.

Hvordan for jeg forbindelse til den via ODBC ?? ODBC navn'et er PDATA.
Ydermere er den beskyttede med brugerid og password.
Avatar billede jorgenda Nybegynder
08. marts 2000 - 12:33 #1
Hej !

Ved ikke om det her virker - jeg har oracle for win95 installeret - med denne er der installeret en "Microsoft ODBC manager" - her kan jeg gå ind og oprette ODBC forbindelser til vores økonomisystem (C.XAL).

- jørgen

Avatar billede romme Nybegynder
08. marts 2000 - 12:42 #2
Jeg har oprettet ODBC'en, det er mere hvordan jeg fra Makroen forbinder mig til ODBC'en (databasen).
Jeg skal kunne lave forskellige SQL udtræk, der skal bruges i regnearket.
Avatar billede jorgenda Nybegynder
08. marts 2000 - 12:42 #3
Alternativt indsæt denne makro !

Sheets("ORACLE").Select
    Range("C1").Select
With Selection.QueryTable
        .Connection = _
        "ODBC;DSN=ODBC - FINANS;UID=XXXX;PWD=XXXX;DBQ=PDATA;DBA=R;APA=T;PFC=1;TLO=0;"
        .Sql = Array( _
        "SELECT LEDTRANS.DEPARTMENT, LEDTRANS.ACCOUNTNUMBER, LEDTRANS.AMOUNTMST, LEDTRANS.CENTRE, LEDTRANS.PURPOSE, LEDTRANS.DATE_" & Chr(13) & "" & Chr(10) & "FROM XAL_ARTEMA.LEDTABLE LEDTABLE, XAL_ARTEMA.LEDTRANS LEDTRANS" & Chr(13) & "" & Chr(10) & "WHERE LEDTRA" _
        , _
        "NS.ACCOUNTNUMBER = LEDTABLE.ACCOUNTNUMBER AND ((LEDTRANS.DATASET='DAT') AND " & halløj & " AND (LEDTRANS.CENTRE Not Like 'P%" _
        , _
        "' And LEDTRANS.CENTRE Not Like 'p%') AND (LEDTABLE.CHARTACTYPE=0) AND (LEDTABLE.ACCOUNTNUMBER Not Like '  50%' And LEDTABLE.ACCOUNTNUMBER Not Like '  51%' And LEDTABLE.ACCOUNTNUMBER Not Like '  71%" _
        , _
        "' And LEDTABLE.ACCOUNTNUMBER Not Like '  70%' And LEDTABLE.ACCOUNTNUMBER Not Like '  80%' And LEDTABLE.ACCOUNTNUMBER Not Like '  81%' And LEDTABLE.ACCOUNTNUMBER Not Like '  85%'))" & Chr(13) & "" & Chr(10) & "ORDER BY LEDTRA" _
        , "NS.DEPARTMENT, LEDTRANS.ACCOUNTNUMBER")
        .Refresh False

Bemærk - jeg henter fra en tabel "ledtable"  -og har en masse kritierier !!!! men princippet er det afgørende !

-jørgen
Avatar billede romme Nybegynder
08. marts 2000 - 12:45 #4
Hedder din ODBC så "ODBC - FINANS" ?
Avatar billede jorgenda Nybegynder
08. marts 2000 - 12:47 #5
jeps !

men der er nemmere - at du starter på at "optage" makroen..

1) data / get external data / create new queri
2) åbner din odbc
3) indsætter kriterier og returner
4) stopper optagelsen..

så har du en komplet makro - som du kan ændre efter forgodtbefindende !

-jørgen
Avatar billede romme Nybegynder
08. marts 2000 - 12:55 #6
Mange tak, nu tror jeg at jeg har rigeligt.  :o)