Avatar billede datix2 Nybegynder
17. oktober 2001 - 14:18 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Drillent problem med LILO og Debian 2.2

Jeg kører pt. en debian 2.2r3 på min \"box\", som på et tidspunkt skal bruges til server. Den nuværende kernel er desværre mildest talt elendig, og vil overhovedet ikke virke med mit netkort, ligesom den heller ikke har indbygget vfat support, hvilket er trælst (for mig).

Derfor har jeg i sagens natur hentet mig den nyeste 2.4.12 kernel, og configget og kompileret den. Så står jeg så med mit bzImage, og ønsker at min maskine skal boote på det. Jeg har flyttet kernel-imaget til /boot/bzImage, og herefter renamet det til \"linux2412\".

Herefter har jeg ændret min lilo.conf så den ser således ud:

#start lilo.conf

lba32
boot=/dev/hda
root=/dev/hda1
install=/boot/boot.b
map=/boot/map
delay=20
prompt
vga=1
default=linux

image=/boot/linux2219
  label=linux
  read-only

image=/boot/linux2412
  label=linux2412
  read-only

#slut lilo.conf

...og naturligvis kørt lilo -v, som ingen fejl returnerer. herefter booter jeg maskinen, i troen om at der befinder sig 2 entries i <tab>-listen, ved lilo \"opstart\".
Men det gør der ikke. Der står kun linux, og ligegyldigt hvad jeg har gjort, står der linux. Hvad har jeg gjort forkert. Ignorerer lilo lilo.conf eller hvad er det der sker? Kommandoen \"uname -a\" udskriver følgende kernel: 2.2.14-5.0 (underligt, da kernelimaget som \"linux\" står til er en 2.2.19rev15).

Skal have lidt hjælp, er ingen ørn til linux...
Avatar billede lbhansen Nybegynder
17. oktober 2001 - 20:23 #1
skriver lilo -v
added linux*
added linux2412

?
Avatar billede datix2 Nybegynder
18. oktober 2001 - 10:33 #2
Ja, det gør den. Alt ser normalt ud. Men det er ligesom der slet ikke er sammenhæng mellem det lilo og lilo.conf \"laver\" og så selve bootmenuen jeg ser...
Avatar billede datix2 Nybegynder
18. oktober 2001 - 13:04 #3
har fundet ud af problemet.