Avatar billede webshape Nybegynder
16. oktober 2001 - 14:13 Der er 33 kommentarer og
3 løsninger

Et stort problem...!!!

Hej Eksperter.

På vores website har vi på hver side en masse tabeller med baggrundsbilleder i, men når man i menuen vælger: Filer - Tekststørrelse og Størst, følger baggrundsbillederne ikke med, da de er lavet i et bestemt mål.

Er der en eller anden måde, hvor man kan låse siden, så den kun bliver vist med tekststørrelsen Mellem, eller har i andre god råd til dette problem...???

Adressen er http://www.hifiinfo.dk
Avatar billede olebole Juniormester
16. oktober 2001 - 14:15 #1
<ole>
Sæt dine fontstørrelser i stylesheets........i \'px\'  :)
/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
16. oktober 2001 - 14:16 #2
<span style=\"font-family:verdana;font-size:10px;\">Denne tekst ændrer sig ikke</span>
Avatar billede thyrring Nybegynder
16. oktober 2001 - 14:17 #3
I er jo igang med stylesheets, så hvorfor ikke fortsætte med det?
Definer skriftstørrelse i px så kan man ikke scalere teksten
Avatar billede webshape Nybegynder
16. oktober 2001 - 14:20 #4
Kan man lave 1 kode, som man sætter ind mellem f.eks. body og /body, så vi ikke skal ind og rette i al vores tekst på alle siderne...???
Avatar billede olebole Juniormester
16. oktober 2001 - 14:22 #5
Det bliver formodentlig meget svært, hvis det er bestående sider. Du skal formodentlig ind og rette de fleste sider, selvom du bruger et eksternt stylesheet - nu da siderne er skrevet på forhånd.
/mvh
Avatar billede jakoba Nybegynder
16. oktober 2001 - 14:23 #6
Det med px virker, men desværre bliver teksten så også ulæseligt lille for en del af dine besøgende.

Til IE brug kan du lave baggrundsbillederne \'for store\' og så placere dem som fixed og centered så kan teksten tillade sig at ekspandere lidt uden at det bliver påfaldende.
Avatar billede roenving Novice
16. oktober 2001 - 14:25 #7
Jamen du kan da også sætte et <font>-tag allerforrest i din body og så afslutte den i slutningen, men styles er det mest elegante, og så kan du have det som et eksternt stylesheet, som bruges på alle sider.

Læs mere her:

http://www.w3.org/Style/CSS/

hth
jes
Avatar billede webshape Nybegynder
16. oktober 2001 - 14:28 #8
Til jakoba.

Hvad mener du med at teksten bliver ulæselig for en lille del af de besøgende...???

Skriften på http://www.builder.dk er defineret i et stylesheet,har jeg netop fået at vide og den er da ikke ulæselig.

Avatar billede jakoba Nybegynder
16. oktober 2001 - 14:28 #9
roenving >> styles bliver desværre ikke nedarvet ind i tabeller, så et <font tag skulle skrives i hver eneste <td

så er det nemmere at lave en <td klasse
<style>
td { fint-size:8px;
}
</style>

men altså stadig en elendig løsning.

mvh JakobA
Avatar billede olebole Juniormester
16. oktober 2001 - 14:29 #10
roenving >> Hvad skulle de font-tags gøre...?
Avatar billede olebole Juniormester
16. oktober 2001 - 14:30 #11
jakoba >> Hvorfor dog en elendig løsning...?!?!?!
Avatar billede webshape Nybegynder
16. oktober 2001 - 14:31 #12
Kan det her eksembel bruges:

<style type=\"text/css\">
<!--

body {
  font-size : 11px

//-->
</style>
Avatar billede olebole Juniormester
16. oktober 2001 - 14:33 #13
Ja, men ikke til ret meget. Det definerer kun tekst, der står direkte i body\'en.....altså udenfor tabeller m.m.
Der er ingen vej udenom.....du må alle siderne igennem. Du kan ikke gøre det centralt, når der ikke har været tænkt over det, da siderne blev skrevet.
/mvh
Avatar billede jakoba Nybegynder
16. oktober 2001 - 14:33 #14
webshape >> med px definerer du størrelsen i pixels. og een pixel variarer gevaldigt i størrelse altefter hvor stor en skærm man kikker på. og efter hvor stor opløsning skærmen har.

Jeg kan lige præcis læse hvad der står på builder.dk når jeg sætter hovedet helt tæt på. Hvis jeg sidder i normal afstan kan jeg ikke.

mvh JakobA
Avatar billede webshape Nybegynder
16. oktober 2001 - 14:35 #15
Hmmm... Jamen hvad fanden gør jeg så...???
Avatar billede olebole Juniormester
16. oktober 2001 - 14:39 #16
jakoba >> Hvis ikke \'design\' skal være et ord, skrevet med små kyrilliske bogstaver på bagsiden af Månen, er man da nødt til at låse skriften på én eller anden måde. Ellers er det jo umuligt at vide noget om, hvor teksten kommer stå i forhold til grafikken.
Er det mon ikke dig, der kører med en helt uhørt opløsning? Hvis du ikke kan læse Builder med lethed, vil jeg nødig se noget som helst af nettet på din skærm!  :o)
/mvh
Avatar billede olebole Juniormester
16. oktober 2001 - 14:42 #17
webshape >> Du laver det i stylesheet med \'px\' som enhed - og så sætter du en lille notits til jakoba og de fire andre surfere, der anvender hans uhyrlige opløsning, om at de må lære at indstille deres skærm mere fornuftigt - eller købe én med et større areal  =o)
/mvh
Avatar billede webshape Nybegynder
16. oktober 2001 - 14:45 #18
Er det helt normalt at låse skriften på en side, er der mange som bruger det?

For vores side, ser jeg ikke rigtig nogen anden løsning end at låse skriften. Jakoba´s foreslag vil tage timer at lave. Vi har op til 40 baggrundsbilleder, som så skulle laves om HJÆLP...!!!
Avatar billede thyrring Nybegynder
16. oktober 2001 - 14:48 #19
Jeg giver olebole ganske ret, man kan ikke tage hensyn til alle, og da slet ikke den 1/4 promille der køre med en opløsning over 1048x768. Stylesheets er vejen frem!
Avatar billede webshape Nybegynder
16. oktober 2001 - 14:48 #20
Okay... det vil jeg prøve, I skal have mange tak for hjælpen!!!
Avatar billede thyrring Nybegynder
16. oktober 2001 - 14:50 #21
det vil også kun virke i Explorer det med baggrundsbillederne. NS magter ikke at gøre noget ved det!
Avatar billede olebole Juniormester
16. oktober 2001 - 14:51 #22
Jeg kører selv 1152*864 på en 17\" skærm. Jeg kan sagtens læse Builder, så deeeeeeeet........  :)

Ja, det er helt normalt at låse skriften - og vil blive endnu mere almindeligt. CSS er kommet for at blive  :)
/mvh
Avatar billede jakoba Nybegynder
16. oktober 2001 - 14:58 #23
Survival of the IT fittest ?

Du skal bruger en 17\" skærm i 1024*800 opløsning og Internet Explorer 5.5 på en Ibm compatibel PC med windows. Din browser skal derudover være sat til alfabetet ISO-Latin og have verdana, arial og comic sans serif fontene installeret.

Det er nemlig ligemeget om der er nogen der har en eller flere af de ting anderledes nu. Det vil der ikke være om 20 år.

mvh JakobA
Avatar billede olebole Juniormester
16. oktober 2001 - 15:02 #24
jakoba >> Ehhhhhh.....?!?!?! Jeg er ikke helt sikker på, hvad det er, du sidder og ryger - men jeg er sikker på, jeg nok gerne vil prøve det en dag!  =o)))
/mvh
Avatar billede thyrring Nybegynder
16. oktober 2001 - 15:06 #25
Jeps... Stemningen er høj og komplimenterne flyver rundt i lokalet!!!
Avatar billede jakoba Nybegynder
16. oktober 2001 - 15:21 #26
Jeg prøver at give udtryk for min mopsethed.

Den fundamentale ide med HTML er at det skulle være muligt at kommunikere PÅ TVÆRS AF DEN SLAGS FORSKELLE.

I sin ekstreme konsekvens betyder det at dit Design skal kunne konverteres til en talestrøm (lydbog for døve) der i videst muligt omfang udtrykker præcis det samme som designet gør.

Det er naturligvis et ideal der ikke 100% kan nås. Men jeg synes det er et ideal vi bør tage til os og stræbe efter istedet for blot at opgive hvergang det bliver lidt svært.

\"Du skal installere Flash 5.8 for at kunne se mit flotte intetsigende site.\"
\"Dette site bruger frames og dem kan du ikke se. bye bye loser.\"
\"this page designed for 800*600 så indstil din skærm til den opløsning eller kik på lort.\"
\"Du skal have installeret MediaPlayer version 7.1 + divX codex eller kan du ikke skrue ned for lyden\"

Den slags websteder vil jeg tillade mig at kalde for SØLLE.

mvh JakobA
Avatar billede thyrring Nybegynder
16. oktober 2001 - 15:36 #27
Jakoba --> du har ret i de fleste af de ting du siger, men man kan jo også se det sådan:

Det er jo ikke alle sider der behøver at være til de døve og blinde folk, man kan jo lave noget der hedder målretning til gruppen af brugere!

Det tager jo ikke en krig at installere de få plugins, som du taler om her, og det er jo kun en gang man skal det! (efterhånden er det også standart med dem i  installationen eller opdateringen af browser)

Så vågn op, og velkommen til fremtiden!
Avatar billede olebole Juniormester
16. oktober 2001 - 15:38 #28
Jamen, tænk hvor enkelt det er, at indtage føde:
Man stiller sig på en græsplæne, stikker hovedet ned mellem benene og skovler lidt græs ind......helt uden \'krydderi-søle\' og den slags pjat - for nu blot at nævne én ting!
Det er muligt, du vil kalde det \'søle\', men jeg vil nu tillade mig at kalde dig info-fundamentallist! At designe, så du også kan se det, på en totalt vanvittigt valgt skærmopløsning, vil jeg kalde mere ekstremt, end at lave mine sider blinde-kompatible
Jeg er selv primært Mac/NS-mand, så jeg ved godt, hvad minoriteter er - men mit liv er for kort og spændende til dine ideer om design. På fuldstændig samme måde, som jeg ikke spiser for at leve - men nærmere omvendt!
/mvh
Avatar billede jakoba Nybegynder
16. oktober 2001 - 15:48 #29
Ja de ting bliver mere og mere almindelige. Jeg bruger faktisk selv frames her og der. og musikplugins og anden \'HiTek\'.

Men når jeg gør prøver jeg også at sørge for at der noget \'gracefull degradation\',
Så den bruger der ikke har frames (0.0001% efterhånden) alligevel kan de siden nogenlunde rimeligt.
Så den bruger der ikke har den lydplugin ikke får sat en default af autostart og max volume.
Så den bruger der ikke har flash og ikke kan se mine neon-eksplosioner får et stilfærdigt .jpg billede fra motorsavs-massakren istedet.
Så den bruger der ikke kan læse så lille en font kan bruge browserens indbyggede \'gør skriften større\' funktion og komme til det (delvom også teksten så ikke er pixepræcist placeret i forhold til graffikken).

mvh JakobA
Avatar billede thyrring Nybegynder
16. oktober 2001 - 15:55 #30
Det kan vi jo kun være enige om... det er jo ikke os du er sure på, men de ikke professionelle der bare hælder effekter ind på siden, fordi de syns det er sejt!!! - uden at undersøge om det køre som det skal på andre maskiner end deres egen!

Men vi kan jo ikke lave et korstog hvor vi tager ud og slagter alle de infidale.

Avatar billede jakoba Nybegynder
16. oktober 2001 - 15:56 #31
    \"info-fundamentallist\"  et super udtryk for det :-))

Det kan jeg helt gå ind for.
Må jeg bruge betegnelsen på mit websted?

mvh JakobA
Avatar billede roenving Novice
16. oktober 2001 - 15:59 #32
info-fundamentallist -- har det noget med tal at gøre \'tallist\' *GG*
Avatar billede jakoba Nybegynder
16. oktober 2001 - 16:04 #33
Ok jeg er villig til at refundere et enkelt l.
Men restn vil jeg godt have lov at beholde :-))
Avatar billede thyrring Nybegynder
16. oktober 2001 - 16:12 #34
info-terrorister!!! bush vil komme og bombe jer alle sammen ;o)
Avatar billede roenving Novice
16. oktober 2001 - 16:41 #35
*ROTFLMAO*
Avatar billede olebole Juniormester
16. oktober 2001 - 18:36 #36
Det ekstra \'l\', var blot for at gøre mit indlæg \'ordblinde-kompatibelt\'....nå ja - vi må jo tage hensyn til alle...*høhø*  :)
Jo, Jakob...jeg kan jo egentlig godt forstå dig - og du har jo et vist navnesammenfald med den anden store mullah...hr. Nielsen  :)
Problemet er blot jeres øjne - og det, at begreberne \'design\' og \'visualitet\' ligger Jer så farlig fjernt. Jeg tillader mig at sige det, da du jo har hørt det så ofte før, Jakob:
Med de sider, du laver, kan man godt affinde sig med, at teksten ikke står helt \'pixelpræcist\' placeret i forhold til billederne  ;o)

En anden ting er, at når man skal leve af det, må det hele tiden være en cost/benefit afgørelse, hvorvidt man har råd til at tilfredsstille de sidste PPM, der ikke kan anvende frames - eller bruger IE3 og derfor ikke kan \'tåle\' en JS-rollover.

Jakob....glæd dig over, du ikke er lystsejler - nu, da de har lukket telegraf-afdelingen på Lyngby Radio. Hvad ligner det, at man skal opgradere til krystalapparat - blot for at modtage \'Farvandsefteretninger For Søfarende\' og \'Nytårshilsner Til De Søfarende\'? ..........verden er af lave!  =oD
/mvh