Avatar billede spinner Nybegynder
16. oktober 2001 - 12:01 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Kalde op til et System DNS

Hejsa,

jeg har brug for at forbinde til en database via System-DNS (Dem man også laver i forb. med IIS osv.) fra mit VB-program.

Er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg gør det, og hvilke komponenter jeg evt. skal bruge?

På forhånd tak

\\\\spinner.
Avatar billede terry Ekspert
16. oktober 2001 - 12:03 #1
spinner are we talking ASP (VBScript or Visual Basic?
Avatar billede xelor Nybegynder
16. oktober 2001 - 12:37 #2
Du skal bruge MDAC 2.6 (Microsoft Data Acces Components)

\'Declaration of connection -and recordset-objects
Dim rs as Recordset
Dim con as Conncetion

\'Instantiation of Connection-object
set con = new Connection

\'Opening Connection Object
con.Open(\"DSN=[din systemdsn];UID=[userid];PWD=[pasword]\")

\'Instantiating and Retriveing data into Recordset via The Connection Object
Set RS=con.Execute(\"SELECT * FROM []\")

Det er sådan set en nem måde at gøre det på...
Er der andre der kender en nemmere måde ? ¨å vil jeg gerne høre om det....

/Xelor
Avatar billede spinner Nybegynder
16. oktober 2001 - 13:03 #3
Xelor :\\> Tak for dit svar.

Jeg har under Project - References tilføjet Microsoft DAO 3.6 Object Library (dao360.dll) - Er det den rigtige?

Når jeg afvikler koden får jeg følgende fejl:
>set con = new Connection
Compile Error: Invalid use of New keyword.

Springer jeg den linje over, får jeg efterfølgende denne fejl:
> con.Open(\"DSN=dbDNS\")
Compile Error: Method or data member not found

Den kan jeg så forstå, hvis ikke con er defineret korrekt.

Håber du kan hjælpe mig.

\\\\Spinner.
Avatar billede spinner Nybegynder
16. oktober 2001 - 13:11 #4
terry :\\> Det er Visual Basic - Ikke VBScript
Avatar billede terry Ekspert
16. oktober 2001 - 13:14 #5
Are you connecting to Access and if so which version?
Avatar billede spinner Nybegynder
16. oktober 2001 - 13:18 #6
terry :\\> No, I\'m connecting to a Centura SQLBase file. But since I\'m connection through SystemDNS the filetype should be of no concern. Or am I wrong?

\\\\Spinner.
Avatar billede terry Ekspert
16. oktober 2001 - 13:22 #7
I asked because DAO 3.6 is used in connection with Access 2000 databases. So you shouldnt need a refrence to that.
Avatar billede spinner Nybegynder
16. oktober 2001 - 13:25 #8
terry :\\> Oh, so I should find a reference that is compatible with Centura SQLBase files? I just thought that SystemDNS/ODBC32 was like a \"gateway\" to databases, so that you can communicate with databases in a standard/structured language (like SQL)

\\\\Spinner.
Avatar billede spinner Nybegynder
16. oktober 2001 - 13:26 #9
(BTW, den database jeg tester med _er_ en Access2000 database, men den endelige fil jeg skal bruge er en Centura SQLBase)

\\\\Spinner.
Avatar billede terry Ekspert
16. oktober 2001 - 13:34 #10
The DSN is the gateway, but it all depends on how your accessing the date through the gateway as to what references you need. In VB you can use amongst other things, ADO or DAO. ADO is the newest. I generally use DAO as I have more experience using it.
If you are using Access 2000  you can use either ADO or DAO. (ADO 2.1 or 2.6 I think) or DAO 3.6

But there is a difference in your VB code!
Avatar billede jper Nybegynder
16. oktober 2001 - 13:57 #11
Du skal sætte en reference til Microsoft ActiveX Data Objects 2.6 Library i daglig tale kaldet ADO
Avatar billede spinner Nybegynder
16. oktober 2001 - 14:31 #12
Hmm, det hjælper jo at installere seneste version af MDAC :o) Og så virker det bare :o)

\\\\Spinner.
Avatar billede xelor Nybegynder
16. oktober 2001 - 23:55 #13
Ja, jeg kan se, at du har fundet svaret på dine fejlmeddelelser.....

Glad for at kunne hjælpe...:-))