Avatar billede fishbone Nybegynder
15. oktober 2001 - 12:27 Der er 3 kommentarer

Rotere image

Hejsan,

Hvordan roterer man et Image (gif) et bestemt antal grader om dets midtpunkt? Jeg har forsøgt at bruge Graphics2D, men jeg kan ikke rigtig få det til at fungere. Kan man undgå at bruge Graphics2D klassen?

/fish
Avatar billede disky Nybegynder
15. oktober 2001 - 12:27 #1
jo hvis du selv skriver din rotations metode.
Avatar billede mf1616 Nybegynder
13. november 2001 - 11:29 #2
import java.awt.*;
import java.awt.event.*;
import java.awt.geom.*;

public class Transforms extends Frame {
    public Transforms() {
        super(\"Roter et billede\");
        createUI();
    }

    public void paint(Graphics g) {
        Graphics2D g2 = (Graphics2D)g;
        AffineTransform at = AffineTransform.getTranslateInstance(200,0);
        at.rotate(Math.PI / 6);
        g2.transform(at);
        Image i = Toolkit.getDefaultToolkit().getImage(\"Sample.jpg\");
        g2.drawImage(i, 75, 75, this);
    }

    protected void createUI() {
        setSize(500, 400);
        Dimension screen = Toolkit.getDefaultToolkit().getScreenSize();
        Dimension us = getSize();
        int x = (screen.width - us.width) / 2;
        int y = (screen.height - us.height) / 2;
        setLocation(x, y);
        setVisible(true);
    }
    public static void main(String[] args) {
        new Transforms();
    }
Avatar billede fishbone Nybegynder
27. november 2001 - 11:33 #3
Det ser jo ganske rart ud, men der er et lille problem, som jeg ikke forstår. Som jeg ser det, er det hele framen, der roterer. Hvis jeg har et image på 100x100 pixels, der skal rotere om sin egen akse og placeres tilfældigt rundt på en frame på fx 500x500 pixels - hvordan gør man det?

...og send lige et svar, så du kan få dine velfortjente point...