Avatar billede siggi2001 Nybegynder
14. oktober 2001 - 20:27 Der er 9 kommentarer

SQL...

Hvordan connecter jeg til en database på mysql.server.dk og henter et bestemt feldt i serveren?

Feldtet skal være \'login\', og id\'en skal matche med det brugernavn der er indtastet f.eks:

ID  Bruger      Login
0    Mig        84923419
1    Ham        78925378
2    Hende      28743263

Avatar billede morten_s Nybegynder
14. oktober 2001 - 21:51 #1
Hvilken Delphi version bruger du ?

Hvis du bruger ver. 5 skal du andvende BDE + ODBC

Hvis du bruger ver. 6 kan du anvende ovenstående eller dbExpress komponenterne, det er dog en forudsætning at din MySql server bruger port 3306, idet der ikke kan skiftes port i dbExpres componenterne.

Når du har svaret på ovenstående spørgsmål kan jeg skrive en lille guide til dig hvordan du gør

mvh
/Morten
Avatar billede siggi2001 Nybegynder
14. oktober 2001 - 21:54 #2
Jeg bruger D6 - men har prøvet nogle af komponenterne (men kan ik få dem til at funke).. :)
Avatar billede morten_s Nybegynder
14. oktober 2001 - 22:10 #3
Men allerførst skal du beslutte dig for hvad du vil logge på med, dbExpres eller BDE + ODBC ?
Avatar billede siggi2001 Nybegynder
14. oktober 2001 - 22:21 #4
jeg kører på freepaq\'s server FreePaq - hvad vil være det bedste valg? og nemmeste?
Avatar billede morten_s Nybegynder
14. oktober 2001 - 22:27 #5
Jeg er ikke 100 % sikker på at dbExpress komponenterne virker, der er i hvertfald en fejl hvis du vil bruge Limit, så ind til videre vil jeg foreslå ODBC + BDE

Fremgangsmåden er som følger:

1. Download ODBC driver fra MySql.com
2. installer d.o.
3. Efter installation af din ODBC driver kan du gå ind i BDE explore, og her skulle gerne være kommet et alias til din DB.
4. nu kan du prøve og sætte en TTable komponent på din form og forbinde den til alias på din DB.
5. Prøv at sæt active til True, hvis det lykkedes er der hul igennem
Avatar billede siggi2001 Nybegynder
14. oktober 2001 - 22:39 #6
prøver..
Avatar billede cybernostradamus Nybegynder
15. oktober 2001 - 00:52 #7
hvor sætter jeg hvilken server, bruger og pass databasen har?
Avatar billede morten_s Nybegynder
15. oktober 2001 - 07:58 #8
Det sætter du op i din ODBC connection, gå ind under denne computer -> kontrolpanel -> og ODBC
Avatar billede morten_s Nybegynder
16. oktober 2001 - 22:49 #9
Hej Siggi, kan du få det til at virke ?