Avatar billede dj-dos Nybegynder
14. oktober 2001 - 16:58 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Gæstebog med side-opdeling

Jeg er ved at bixe en gæstebog sammen i PHP. (Jeg er rimelig meget nybegynder!)

Jeg vil lave den sådan den opdeler indlæggene i flere sider, med 10 indlæg på hver side. jeg har fundet/redigeret denne kildekode:

gb.php
<h1 align=\"center\">G&aelig;stebog!</h1>
<form action=\"gbreg.php\" METHOD=\"POST\">
<INPUT TYPE=\"hidden\" NAME=\"check\" VALUE=\"dummy\">
<table border=\"0\" align=\"center\">
<tr><td>
<b>Dit navn:</b></td><td><b>Din e-mail:</b></td></tr>
<tr><td><input name=\"navn\" maxlength=\"255\" size=\"25\" value=\"\"></td>
<td><input name=\"email\" maxlength=\"255\" size=\"25\" value=\"\"></td></tr>
<tr><td colspan=\"2\"><b>Din Kommentar:</b></td></tr>
<tr><td colspan=\"2\"><textarea name=\"kommentar\" rows=\"5\" cols=\"52\" class=\"input\"></textarea></td></tr>
<tr><td colspan=\"2\" align=\"center\"><input type=\"submit\" value=\"Gem kommentar\">  <input type=\"reset\" value=\"Reset\">
</table>

<table>
<?php

include (\"include.php\");

$limit=10;

$numresults=mysql_db_query($dbname, \"SELECT * FROM guestbook WHERE id\", $connection);

(linie 23) $numrows=mysql_num_rows($nemresults);

if (empty($offset)) {
$offset=0;
}

(linie 29)$result = mysql_db_query(\"SELECT * FROM guestbook WHERE id LIMIT $offset,$limit\");

$pages=intval($numrows/$limit);
if ($numrows%$limit) {
$pages++;
}

echo \"Side [\";

for ($i=1;
$i<=$pages;
$i++) {
$newoffset=$limit*($i-1);

if ($offset==$newoffset) {
echo(\"<b>$i</b>\\n\");
} else {

echo \"<a href=\'gb.php?offset=$newoffset\'>$i</a>\";
}
echo \"]<br>\";

?>

DATA
</table>

include.php
$dbhost = \"localhost\";
$dbname = \"noget\";
$dbuser = \"noget\";
$dbpasswd = \"noget\";

$connection = mysql_connect($dbhost,$dbuser,$dbpasswd);

Når jeg kører filen siger den denne fejl:

Warning: Supplied argument is not a valid MySQL result resource in sti\\gb.php on line 23

Warning: Wrong parameter count for mysql_db_query() in sti\\gb.php on line 29

Kan du hjælpe med at få det til at virke???

// Dj-dos
Avatar billede fri-hash Nybegynder
14. oktober 2001 - 17:04 #1
$numresults=mysql_db_query($dbname, \"SELECT * FROM guestbook WHERE id\", $connection);

(linie 23) $numrows=mysql_num_rows($nemresults);

nemresults vs numresults
Avatar billede fri-hash Nybegynder
14. oktober 2001 - 17:08 #2
(\"SELECT * FROM guestbook WHERE id LIMIT $offset,$limit\");

where uden betingelse?

ikke sikker, men ser ud som om \" WHERE id \" er overflødigt
Avatar billede dj-dos Nybegynder
14. oktober 2001 - 17:11 #3
tak.... (Jeg ER nybegynder!!!(jeg startede her for en uge siden..))

Og så vil jeg gerne have et forslag til hvordan jeg indsætter gæstebogens indhold på siden.

//dj-dos
Avatar billede fri-hash Nybegynder
14. oktober 2001 - 17:24 #4
$result = mysql_query(\"DEN STATEMENT DER HENTER DET DU VIL VISE\");

while ($row = mysql_fetch_array($result)) {     //så længe der er endnu et resultat:
echo $row[\"KOLONNENAVN\"];
echo $row[\"NÆSTE KOLONNENAVN\"];
}

der skal selvfølgelig smides noget html ind til at styre at det hele ikke bare bliver skrevet ud i en lang linie
Avatar billede dj-dos Nybegynder
14. oktober 2001 - 17:34 #5
Fejl:
Warning: Supplied argument is not a valid MySQL result resource in sti\\gb.php on line 52

Kildekode:
<?php

include (\"include.php\");

$limit=10;

$numresults=mysql_db_query($dbname, \"SELECT * FROM guestbook\", $connection);

$numrows=mysql_num_rows($numresults);

if (empty($offset)) {
$offset=0;
}

$result = mysql_db_query(\"SELECT * FROM guestbook LIMIT $offset,$limit\", $connection);

$pages=intval($numrows/$limit);
if ($numrows%$limit) {
$pages++;
}

echo \"Side [\";

for ($i=1;
$i<=$pages;
$i++) {
$newoffset=$limit*($i-1);

if ($offset==$newoffset) {
echo(\"<b>$i</b>\\n\");
} else {

echo \"<a href=\'gb.php?offset=$newoffset\'>$i</a>\";
}
echo \"]<br>\";

(linie 52) while ($row = mysql_fetch_array($result)) {
echo $row[\"navn\"];
echo $row[\"email\"];
}

?>

Jeg vil gerne vide om det virker med sideopdelingen!??
Avatar billede fri-hash Nybegynder
14. oktober 2001 - 17:51 #6
fejlmeddelelsen tyder på fejl i sqlstatement - hvilken linie er 52?

hvis du vil skrive htmlkoder i din phpfil
<?php
if
else
$variable
og andet phpkode
?>
<h1>her er html</h1>
<br><a href=\"whatever.html\">link</a>
<?php
her skriver du videre i php
?>
Avatar billede dj-dos Nybegynder
15. oktober 2001 - 16:02 #7
mange tak, nu har jeg fået det til at virke!!
Avatar billede fri-hash Nybegynder
15. oktober 2001 - 23:48 #8
glad for at ku\' hjælpe - takker for points :-)