Avatar billede mlr Nybegynder
13. oktober 2001 - 14:50 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Bedste Linux?

Jeg har tænkt mig at få Linux da jeg ´har hørt og ved at det kna meget mere end Windows men nu er det sådan at jeg ik helt ved HVILKET Linux det er det bedste; Jeg vil gerne ha et Linux der er let at bruge og et der kan meget... Hvilket skal jeg så vælge?

-MLR
Avatar billede bbs Nybegynder
13. oktober 2001 - 14:51 #1
RedHat minder rigtig meget om Windows, og er et rigtig godt valg.
Det er let at finde rundt i, og meget mere stabilt end Windows.
Avatar billede kapla Nybegynder
13. oktober 2001 - 14:51 #2
Mandrake
Avatar billede snowball Novice
13. oktober 2001 - 15:03 #3
Jeg har den bedste erfaring med RedHat. Har også prøvet med Mandrake med da den stadig ikke kørte så godt som RedHat efter flere om-installationer, gik jeg tilbage til RedHat.

Hvis du vælger RedHat, så kan du også få meget gavn af SSLUGs bøger om Linux. Dem kan du finde på www.sslug.dk/linuxbog

Snowball
Avatar billede razor Nybegynder
13. oktober 2001 - 17:06 #4
Min helt store kærlighed er debian :)

Se evt. http://linuxguide.dk/debian/ hvor jeg er en af forfatterne
Avatar billede coderdk Praktikant
13. oktober 2001 - 17:28 #5
Det er forskelligt alt efter hvad man skal bruge det til. Hvis man leder efter noget at erstatte windows med på sin arbejdsstation vil jeg nok sige Mandrake 8.1 eller SuSE 7.3!
Avatar billede all-technology.com Nybegynder
13. oktober 2001 - 17:32 #6
Helt klart Debian !

Debian her et specielt pakke system (apt-get),
som gør at den er meget let a vedligeholde
når man først har fået den installert.

Tilgengæld er den ikke helt så nem at installer.

Hvis du skal have lidt hjælp til installtion
så henvend dig i din lokale LUG (se www.linux.dk)
og høre hvornår den næste installationsfest foregår.

Knud
Avatar billede snowball Novice
13. oktober 2001 - 17:34 #7
Der har RedHat (og Mandrake) jo så RPM ! :)

Snowball
Avatar billede razor Nybegynder
13. oktober 2001 - 17:37 #8
snowball - rpm kan slet ikke måle sig med apt :)
Avatar billede all-technology.com Nybegynder
13. oktober 2001 - 17:38 #9
Snowball> Ikke helt RPM kan du sammenligene i funktionalitet med debians dpkg med apt-get
får pakke systemet helt anden dimention.

Knud
Avatar billede snowball Novice
13. oktober 2001 - 17:40 #10
\"helt anden dimention\" På hvilken måde !? ;)

Snowball
Avatar billede all-technology.com Nybegynder
13. oktober 2001 - 17:59 #11
Det forklares best med et eksemple.

Antag an man vil installer programmet zzz
med rpm.

1) find og download zzz.rpm paa internettet.
2) Ved installation af zzz.rpm får man at vide
at man skal bruge yyy.rpm for at kunne installer zzz.rpm.
3) find og download yyy.rpm paa internettet.
4) Ved installation af yyy.rpm får man at vide
at man skal bruge xxx.rpm for at kunne installer zzz.rpm.
3) find og download xxx.rpm paa internettet.
4) installring af xxx.rpm
5) installring af yyy.rpm
6) installering af zzz.rpm

Ved debian
1) skriv apt-get install zzz
2) apt-get svare  xxx og yyy skal også bruges
skal jeg også hente dem ? her svare man Y.

Og det er det ikke noget med at rode rundt
på internetet.

Knud
Avatar billede otis Nybegynder
13. oktober 2001 - 18:03 #12
debian 0wnz :)
hvis du vil igang \"nemt\" med grafik brugerflade lige fra installationen skal du nok vælge mandrake :)
Avatar billede snowball Novice
13. oktober 2001 - 18:07 #13
aahhh...nu gør du det næsten også så slemt som det kan gøres *GG*

Har Debian så også et modspil til MS\' Windows Update li\'som RedHat har (up2date) !? Altså så man ved hjælp af en simpel kommando kan opdatere hele (eller kun nogle dele - det bestemmer man selv!) ens system !? ;)

Snowball
Avatar billede razor Nybegynder
13. oktober 2001 - 18:08 #14
Det fede er at når så du vil opdatere dine pakker skriver du simpelthen bare:

apt-get update

henter opdaterede lister over filer på dit mirror

apt-get upgrade

opdaterer samtlige pakker på din disk :)
Avatar billede snowball Novice
13. oktober 2001 - 18:12 #15
Det har de så åbenbart :)

Men OK, der er jo (næsten) li\'så mange meninger om det her som der er personer :)

Snowball
Avatar billede razor Nybegynder
13. oktober 2001 - 18:13 #16
Hvis man har et eller andet akut problem med debian kan man også prøve at hoppe ind på #linux.dk på quakenet (ex. boomtown.dk.quakenet.org) - der sidder vi en masse debiannørder inde :)
Avatar billede langbein Nybegynder
13. oktober 2001 - 21:03 #17
Har gjort samme erfaringer som snowball med RH 7.1 og Mandrake 8.0 Kan bare si meg enig i hansk konklusjoner. Workstation som bare skal rakst opp å kjøre og som tar minimum med plass = Mandrake. Server eller litt mer avanserte ting = Red Hat. Har ellers gjort den erfaring at gammel verjon R.H 6.1 er lettere å konfigurere enn 7.1. Når det gjelder Mandrake så kjører 8.0 uten problemer hos meg, mens 8.1 av ukjemt grunn ikke vil kjøre (xwin). Har ikke prøvd Debian (foreløpig). Ser ut som om den også må prøves. (høres spennede ut.)
Avatar billede mlr Nybegynder
13. oktober 2001 - 21:42 #18
Her er lidt af det jeg skal ha lagt ind på min computer [hvis linux kan køre det] Half-Life og CounterStrike og 3D Studio MAX R3.1 og måske Maya og så sætte en FTP server op. Det er sådan noget jeg skal ha ind så hvilket Linux er bedst til DET?

-MLR
Avatar billede jacobchr Nybegynder
14. oktober 2001 - 01:56 #19
Jeg har erfaringer med RedHat op til 7.0 og Mandrake 8.0, Debian og Slackware.

Jeg synes Mandrake er nemmere at sætte op end RH. Men til gengæld er der en del bugs i deres konfigurationsværktøj (nulstiller og glemmer div. indstillinger). RedH har jeg ikke fundet så mange bugs på det punkt.
Men de begge er meget Windows-agtige, på det punkt, at de er lavet til at konfigurer via flotte grafiske programmer. (manuelt er også mulig).

Debian er meget længe siden jeg har prøvet, så den kommer jeg ikke ind på her, andet end at den virkede god og stabil.
Men mit eget yndligsbarn er Slackware :-) Da man bliver nødt til at sætte sig ind i tingene for at få det til at virke, (på godt og ondt) da man arbejder direkte manuelt i konfigurationsfilerne. Intet smart grafik her.

Slackware er også meget konservativ i forhold til RH og Mandrake, der er kun ting med der er godt testet. Det ses på at Redhat og Mandrake har MANGE fejl og sikkerhedshuller ift. Slack. (Bare så du ved det, hvis det er noget du går op i.)

Så det du beskriver er valget nok RedHat eller Mandrake, jeg hælder mest til RH. Men skal du have spil til at virker skal du nok installere NVidia www.nvidia.com hvis du bruger et sådanne grafikkort, samt Wine www.winehq.com.

Håber det hjælper lidt på det.

/Jacob
Avatar billede datix2 Nybegynder
17. oktober 2001 - 14:28 #20
mlr:
half-life/cs kan sikkert godt komme til at køre på linux, men 3d studio max og maya kan du godt droppe.

Bliv ved med at køre det på din windows. Det er muligt at de kan køre emuleret, men i så fald vil det køre af h******* til...

De fleste distros kan fint køre en ftp server, så jeg vil tro at du bare vælger hvad du selv fornemmer, at du bedste kan lide?
Avatar billede mlr Nybegynder
17. oktober 2001 - 14:38 #21
Jeg har set på et screenshot af Mandrake Linux at der var en der havde Windows åbent i Linux så han kunne køre Outlook og Word og diverse Windows ting. Kan man ik lægge Windows ind i Linux og så køre 3dsmax og Maya på den måde?
Avatar billede datix2 Nybegynder
18. oktober 2001 - 10:39 #22
Som sagt, det er nok vmware personen har brugt, og da dette program emulerer windows, skal du ikke regne med at kunne køre ting udover msoffice osv særlig godt.
vmware benytter sig af en seperat fil, på lad os sige 1 eller 2 gb (alt efter hvad du ønsker).

Derefter starter den en virtuel computer op, og derpå kan du så installere windows, os/2 eller hvad du nu lyster.

Du kunne dog ligeså godt lave en dualboot configuration med windows og linux, da dette nok kræver ca. det samme plads...
Avatar billede razor Nybegynder
18. oktober 2001 - 11:35 #23
vmware emulerer ikke - men integrerer et andet OS i det aktuelle OS.
Avatar billede stelki Nybegynder
18. oktober 2001 - 12:43 #24
Prøv www.linux.dk
Avatar billede datix2 Nybegynder
18. oktober 2001 - 13:51 #25
razor: whatever... det kører herresløvt i tungere applikationer alligevel, og er IKKE anbefalelsesværdigt til 3d studio max og photoshop...

mlr: ellers kig ind på #linux.dk på Undernet (IRC). Jeg er næsten sikker på at de kan besvare de fleste af dine spørgsmål bedre end jeg (real-time endda :P)
Avatar billede mlr Nybegynder
06. november 2001 - 19:52 #26
.
Avatar billede coderdk Praktikant
06. november 2001 - 21:02 #27
Hvaaad er det nu dine point? :p
Avatar billede bbs Nybegynder
06. november 2001 - 21:20 #28
Jeg forstår heller ikke helt hvorfor razor ikke får points ..
For slet ikke at snakke om jacobchr..