Avatar billede havmaage Juniormester
12. oktober 2001 - 20:52 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

mysql vil pludeslig ikke starte

hej! Jeg har installeret mysql på min gamle win98 maskine.

Det kørte udemærket jeg fik oprettet et par tabeller og fik lavet lidt php, dert hele har varet ca. en uge og nu vil den pludselig ikke starte!

Der er ikke noget at se i error loggen og den siger bare, at den ikke kunne connecte til localhost?

Jeg køre det lokalt som et test forsøg.

Avatar billede bojohansen Nybegynder
12. oktober 2001 - 21:07 #1
Kan du komme i kontakt med mysql fra en dos promt ??
Avatar billede bojohansen Nybegynder
12. oktober 2001 - 21:18 #2
Skriv i dos følgende, linje skift er  = Enter :
cd mysql\\bin

mysql

(har du sat password på den skal næste linie skrives istedet for den herover, ellers ikke)

mysql --user=DitUserName -p (-P gør at næste linie er password linie)

Skriv dit password

nu skulle du meget gerne være inde i mysql

Prøv at skrive

use mysql

Select * from user

kommer der noget frem kører den

Avatar billede dennism Nybegynder
12. oktober 2001 - 21:20 #3
Prøv dette:

Start en MS-DOS prompt. (\"Start\" -> \"Programmer\" -> \"MS-DOS-prompt\") og hop ind i den.
Gå til det her bibliotek: c:\\mysql\\bin (skriv \"c:\" og tryk enter. Skriv derefter \"cd c:\\mysql\\bin\" og tryk på enter).
Start så MySQL databasen (skriv \"mysqld\" og tryk på enter).
Hvis der ikke kommer nogle fejlmeddelelser, ja så skulle MySQL være oppe og køre!
Prøv at skrive \"mysqlshow\" og tryk på enter. Så skulle der gerne komme en lille kasse med tekst, hvor der står \"Databases\" og \"mysql\" og \"test\".
Hvis du er kommet hertil uden fejlmeddelelser, så må vi hellere prøve at stoppe MySQL databasen (skriv \"mysqladmin shutdown\"). Hvis du heller ikke får nogen fejl her, ja så virkede det også!

Se evt. http://www.webcafe.dk/diverse/artikler/027/da027.php3 !

Avatar billede dennism Nybegynder
12. oktober 2001 - 21:20 #4
.
Avatar billede havmaage Juniormester
14. oktober 2001 - 18:13 #5
Hej Jeg har prøvet det i forslår mig. Jeg kan ikke logge på mysql serveren, da den ikke kører. Følgende fejl meddelelser kommer nå jeg starter serveren

C:\\MYSQL\\BIN\\MYSQLD.EXE  Ver 3.23.42-max-debug for Win95/Win98 on i32
Copyright (C) 2000 MySQL AB & MySQL Finland AB, by Monty and others
This software comes with ABSOLUTELY NO WARRANTY. This is free software,
and you are welcome to modify and redistribute it under the GPL license

Starts the MySQL server

Usage: C:\\MYSQL\\BIN\\MYSQLD.EXE [OPTIONS]

  --ansi        Use ANSI SQL syntax instead of MySQL syntax
  -b, --basedir=path    Path to installation directory. All paths are
            usually resolved relative to this
  --big-tables        Allow big result sets by saving all temporary sets
            on file (Solves most \'table full\' errors)
  --bind-address=IP    Ip address to bind to
  --bootstrap        Used by mysql installation scripts
  --character-sets-dir=...
                        Directory where character sets are
  --chroot=path        Chroot mysqld daemon during startup
  --core-file        Write core on errors
  -h, --datadir=path    Path to the database root
  -#, --debug[=...]    Debug log. Default is \'d:t:i:O,\\mysqld.trace\'
  --skip-safemalloc    Don\'t use the memory allocation checking
  --default-character-set=charset
            Set the default character set
  --default-table-type=type
            Set the default table type for tables
  --delay-key-write-for-all-tables
            Don\'t flush key buffers between writes for any MyISAM
            table
  --enable-locking    Enable system locking
  -T, --exit-info    Used for debugging;  Use at your own risk!
  --flush        Flush tables to disk between SQL commands
  -?, --help        Display this help and exit
  --init-file=file    Read SQL commands from this file at startup
  -L, --language=...    Client error messages in given language. May be
            given as a full path
  -l, --log[=file]    Log connections and queries to file
  --log-bin[=file]      Log queries in new binary format (for replication)
  --log-bin-index=file  File that holds the names for last binary log files
  --log-update[=file]    Log updates to file.# where # is a unique number
            if not given.
  --log-isam[=file]    Log all MyISAM changes to file
  --log-long-format    Log some extra information to update log
  --low-priority-updates INSERT/DELETE/UPDATE has lower priority than selects
  --log-slow-queries=[file]
            Log slow queries to this log file.  Defaults logging
                        to hostname-slow.log
  --pid-file=path    Pid file used by safe_mysqld
  --myisam-recover[=option[,option...]] where options is one of DEAULT,
            BACKUP or FORCE.
  --memlock        Lock mysqld in memory
  -n, --new        Use very new possible \'unsafe\' functions
  -o, --old-protocol    Use the old (3.20) protocol
  -P, --port=...    Port number to use for connection

  --one-thread        Only use one thread (for debugging under Linux)

  -O, --set-variable var=option
            Give a variable an value. --help lists variables
  -Sg, --skip-grant-tables
            Start without grant tables. This gives all users
            FULL ACCESS to all tables!
  --safe-mode        Skip some optimize stages (for testing)
  --safe-show-database  Don\'t show databases for which the user has no
                        privileges
  --safe-user-create    Don\'t new users cretaion without privileges to the
                mysql.user table
  --skip-concurrent-insert
                Don\'t use concurrent insert with MyISAM
  --skip-delay-key-write
            Ignore the delay_key_write option for all tables
  --skip-host-cache    Don\'t cache host names
  --skip-locking    Don\'t use system locking. To use isamchk one has
            to shut down the server.
  --skip-name-resolve    Don\'t resolve hostnames.
            All hostnames are IP\'s or \'localhost\'
  --skip-networking    Don\'t allow connection with TCP/IP.
  --skip-new        Don\'t use new, possible wrong routines.

  --skip-stack-trace    Don\'t print a stack trace on failure
  --skip-show-database  Don\'t allow \'SHOW DATABASE\' commands
  --skip-thread-priority
            Don\'t give threads different priorities.
  --socket=...        Socket file to use for connection
  -t, --tmpdir=path    Path for temporary files
  --sql-mode=option[,option[,option...]] where option can be one of:
                        REAL_AS_FLOAT, PIPES_AS_CONCAT, ANSI_QUOTES,
                        IGNORE_SPACE, SERIALIZE, ONLY_FULL_GROUP_BY.
  --transaction-isolation
                Default transaction isolation level
  --temp-pool          Use a pool of temporary files
  -u, --user=user_name    Run mysqld daemon as user
  -V, --version        output version information and exit
  -W, --warnings        Log some not critical warnings to the log file

NT and Win32 specific options:
  --console        Don\'t remove the console window
  --install        Install mysqld as a service (NT)
  --remove        Remove mysqld from the service list (NT)
  --standalone        Dummy option to start as a standalone program (NT)
--use-symbolic-links    Enable symbolic link support

  --bdb-home=  directory  Berkeley home direcory
  --bdb-lock-detect=#      Berkeley lock detect
                          (DEFAULT, OLDEST, RANDOM or YOUNGEST, # sec)
  --bdb-logdir=directory  Berkeley DB log file directory
  --bdb-no-sync          Don\'t synchronously flush logs
  --bdb-no-recover      Don\'t try to recover Berkeley DB tables on start
  --bdb-shared-data      Start Berkeley DB in multi-process mode
  --bdb-tmpdir=directory  Berkeley DB tempfile name
  --skip-bdb          Don\'t use berkeley db (will save memory)

  --innodb_data_home_dir=dir  The common part for Innodb table spaces
  --innodb_data_file_path=dir  Path to individual files and their sizes
  --innodb_flush_method=#  With which method to flush data
  --innodb_flush_log_at_trx_commit[=#]
                  Set to 0 if you don\'t want to flush logs
  --innodb_log_arch_dir=dir    Where full logs should be archived
  --innodb_log_archive[=#]    Set to 1 if you want to have logs archived
  --innodb_log_group_home_dir=dir  Path to innodb log files.
  --skip-innodb              Don\'t use Innodb (will save memory)

Default options are read from the following files in the given order:
C:\\WINDOWS\\my.ini C:\\my.cnf
The following groups are read: mysqld server
The following options may be given as the first argument:
--print-defaults    Print the program argument list and exit
--no-defaults        Don\'t read default options from any options file
--defaults-file=#    Only read default options from the given file #
--defaults-extra-file=# Read this file after the global files are read

To see what values a running MySQL server is using, type
\'mysqladmin variables\' instead of \'mysqld --help\'.
The default values (after parsing the command line arguments) are:

basedir:    C:\\MYSQL\\
datadir:    C:\\MYSQL\\data\\
tmpdir:      C:\\WINDOWS\\TEMP\\
language:    C:\\MYSQL\\share\\english\\
TCP port:    3306

system locking is not in use

Possible variables for option --set-variable (-O) are:
back_log              current value: 50
bdb_cache_size        current value: 8388572
bdb_log_buffer_size  current value: 0
bdb_max_lock          current value: 10000
bdb_lock_max          current value: 10000
binlog_cache_size    current value: 32768
connect_timeout      current value: 5
delayed_insert_timeout  current value: 300
delayed_insert_limit  current value: 100
delayed_queue_size    current value: 1000
flush_time            current value: 1800
innodb_mirrored_log_groups  current value: 1
innodb_log_files_in_group  current value: 2
innodb_log_file_size  current value: 5242880
innodb_log_buffer_size  current value: 1048576
innodb_buffer_pool_size  current value: 8388608
innodb_additional_mem_pool_size  current value: 1048576
innodb_file_io_threads  current value: 9
innodb_lock_wait_timeout  current value: 1073741824
interactive_timeout  current value: 28800
join_buffer_size      current value: 131072
key_buffer_size      current value: 8388572
long_query_time      current value: 10
lower_case_table_names  current value: 1
max_allowed_packet    current value: 1048576
max_binlog_cache_size  current value: 4294967295
max_binlog_size      current value: 1073741824
max_connections      current value: 100
max_connect_errors    current value: 10
max_delayed_threads  current value: 20
max_heap_table_size  current value: 16777216
max_join_size        current value: 4294967295
max_sort_length      current value: 1024
max_tmp_tables        current value: 32
max_user_connections  current value: 0
max_write_lock_count  current value: 4294967295
myisam_sort_buffer_size  current value: 8388608
myisam_max_extra_sort_file_size  current value: 256
myisam_max_sort_file_size  current value: 2047
net_buffer_length    current value: 16384
net_retry_count      current value: 10
net_read_timeout      current value: 30
net_write_timeout    current value: 60
open_files_limit      current value: 0
query_buffer_size    current value: 0
record_buffer        current value: 131072
record_rnd_buffer    current value: 0
slave_net_timeout    current value: 3600
slow_launch_time      current value: 2
sort_buffer          current value: 2097116
table_cache          current value: 64
thread_concurrency    current value: 10
thread_cache_size    current value: 0
tmp_table_size        current value: 33554432
thread_stack          current value: 65536
wait_timeout          current value: 28800

Følgende fejl kommer når jeg prøver at komme på med sql prompt

C:\\mySQL\\bin>mysql
ERROR 2003: Can\'t connect to MySQL server on \'localhost\' (10061)

og en anden fejl jeg kan få er ved at starte serverenmed sqls og pipe ud i en text fil.
C:\\mySQL\\bin>mysqld >log22.txt
C:\\MYSQL\\BIN\\MYSQLD.EXE: unrecognized option `--extension=php_mysql.dll\'

C:\\mySQL\\bin>

Jeg ved ikke rigtigt hvad der kan være galt???

Avatar billede tiller Nybegynder
15. oktober 2001 - 10:05 #6
Har været ude for et lignende problem (dog på en WIN 2000, men samme version af MySQL). Min løsning var at jeg reinstallerede og så virkede det igen. Selve fejlem fandt jeg aldrig, men jeg mener det må være en bug i MySQL. Reinstaller og du sparer en masse tid.

/tiller
Avatar billede mortenfn Nybegynder
15. oktober 2001 - 11:20 #7
har oplevet det samme som Triller men på winNT og dog med en tidligere version - jeg geninstaledere og så virkede det igen, fejlen fandt jeg heller aldrig.
Avatar billede havmaage Juniormester
15. oktober 2001 - 22:24 #8
Tusind tak for svarende!
Jeg havde faktisk prøvet at reinstallere serveren, uden at det virkede, jeg havde glemt at slette my.ini.