Avatar billede mikkel.jor Nybegynder
22. februar 2000 - 17:55 Der er 13 kommentarer og
3 løsninger

Internt netværk

Hejsa

Jeg er ved at lave et internet netværk hvor jeg har 3 computere. 2 af computerne skal man kunne bruge som almindelige og den sidste skal fungere som en lille server hvor der er forbundet en fast internet linie til. Og hvordan kan man så få de to første computere til at forstå at når man skal på internettet skal de gå over computer nr. 3 ?

OBS der er installeret win98 på alle pc'ere
Avatar billede tbrf Nybegynder
22. februar 2000 - 18:29 #1
højreklikke på explorer ikonet, vælg egenskaber og derefter det fjerde faneblad: Forbindelse. Der vælger du så at de skal etablere forbindelse til internettet via lokalnetværket.
Avatar billede cyberper Nybegynder
22. februar 2000 - 21:18 #2
du skal sætte computer 3 op til en proxy server. Du skal installere et proxy program på denne server. De andre computere skal du sætte op således at de bruger adgang gennem et lokal-netværk. De 2 andres computeres tcp/ip opsætning skal du indsætte computer 3´s ip-adresse som gateway. Og deres aktiver dns skal være de samme som computer 3.
-cyberper
Avatar billede cool-wil Nybegynder
22. februar 2000 - 23:43 #3
hvad med en internet deling??? f.eks. ligesom i se????
Avatar billede sticky Nybegynder
23. februar 2000 - 00:26 #4
Du kan også bruge SyGate, men det koster vidst nok klejner.

Sticky
Avatar billede sticky Nybegynder
23. februar 2000 - 00:26 #5
Avatar billede Swift Praktikant
23. februar 2000 - 00:30 #6
Internetdelingen kan laves med WinGate.
http://www.tucows.de/share95.html

Den kan køres simpelt, hvor alle på lokalnettet blot skal angive den maskine som proxy server.
Den kan også køre mere avanceret hvor den medfølgende klient lægges på de to andre maskiner. Herefter kan man se hvem der laver hvad, hvem der downloader mest, sætte spæring på fx "sex" og den indbyggelde proxy-funktion gør at de sider det ofte kigges på - indlæses meget hurtigere.
Hvis man vælger at installere klient delen vil stort set ALLE programmer der kommunikerer med Internettet virke, eftersom at WinGate Klienten får maskinen til at tro at der bliver ringet op med et almindeligt modem - selvom at det i virkeligheden er "serer" computeren der ringet op.
Avatar billede lrj Nybegynder
23. februar 2000 - 00:41 #7
Det nemmeste ville nok være at installere linux på internet-maskinen, få en til at konfigurere de 2 netkort som er nødvendige, og så sætte ipchains op (gør det samme som wingate og winroute, bare stabilt... og gratis). Dernæst sætter du gateway for de to andre maskiner op til at være linux-maskinens lokalnet ip. Dernæst virker ALLE internet-programmer, UDEN smarte programmer som wingate, som i min erfaring er temmelig ustabilt.

Så skulle du være flyvende. Et par spørgsmål i linux-gruppen ville kunne løse problemet.
Avatar billede mikkel.jor Nybegynder
25. februar 2000 - 18:10 #8
Kan pc nr. 1 og 2 så være påe nettet samtidigt med huanden ?
Avatar billede lrj Nybegynder
25. februar 2000 - 18:31 #9
Nemlig - og uden at du behøves tænke yderligere over det :)
Desuden er Linux jo forbløffende stabilt - så det går ikke ned hele tiden - det er jo altid et plus :)
Avatar billede mikkel.jor Nybegynder
25. februar 2000 - 18:33 #10
Ja, men jeg tænkte mere på den løsning med at kalde op over lokalt netværk :o)
Avatar billede lrj Nybegynder
25. februar 2000 - 18:57 #11
mikkel.jor - jeg tror du skal beskrive lidt tydligere hvad det er du vil have uddybet - hvem du spørger. For hvis du ikke gør det, får du ikke det svar du er ude efter...

Ja, Linux kan også sættes til at dele et modem, som ringer op når folk vil på internettet, hvis det er det du mener.

Men det kan også laves, så det er med et lokalnetværk, hvor de 3 maskiner er forbundet med hinanden og 1 af dem så har et ekstra netkort, som er forbundet til internettet. Men det er jo kun det fysiske - du skal jo også have et program til at styre det, og det var her jeg foreslog linux, da det er langt det mest stabile til den slags.
Avatar billede mikkel.jor Nybegynder
25. februar 2000 - 19:34 #12
Hejsa

Okay her prøver jeg at uddybe lidt mere hvad det er jeg vil.

Altså eg har 2 pc'ere der skal forbindens så pc nr 2 kan gå på nettet via pc nr. 1.
Begge pc'ere skal kunne være på nettet samtidig.

Der må gerne inkluderes en lille boks af en eller anden slags som kan hjælpe med til det.

PC nr. 1 har windows 98
PC nr. 2 har windows 95

Jeg vil gerne have hvis man kan undgå at installere et andet styresystem og andre dyre porgrammer.
Avatar billede cyberper Nybegynder
25. februar 2000 - 20:50 #13
du kan få shareware og demoversioner af proxyserver programmer som køre udemærket. Jeg har brugt programmerne winroute og winproxy. Disse kan finde hos download.com. Og du kan være på nettet med de computere samtidigt. Dog var der problemer med at pc. nr. 2 ikke kunne komme på internette uden at pc 1 var locket på.
-cyberper
Avatar billede lrj Nybegynder
26. februar 2000 - 11:15 #14
mikkel.jor> Well, windows98 SE har NAT funktionalitet indbygget - kan sikkert løse dit problem. Jeg har ikke selv erfaring med den løsning, men det skulle køre relativt stabilt, men ikke overbevisende hurtigt, så vidt jeg husker.
Avatar billede friborg Nybegynder
06. marts 2000 - 20:37 #15
Der findes mange programmer til at dele en internetforbindelse med.

Kig forbi www.ing.dk/shareware
Avatar billede torbens_dk Nybegynder
23. marts 2000 - 13:32 #16
Hvis du tænker på kabel modem, eller satalit forbindelser eller lig. kan jeg kun anbefale www.winroute.com. Der er mange gåde funktioner og hvis du ikke vil betale kan du kikke på www.thecrack.net:8080 om der skulle være en