Avatar billede boleole Nybegynder
12. oktober 2001 - 16:52 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Automatisk kørsel af daglig rutine

Kan det lade sig gøre at køre en rutine/script (som bruger data fra database) dagligt? Hvordan?

Jeg kunne godt tænke mig, at en e-mail, f.eks. hver mandag morgen, blev sendt automatisk til alle brugere i min database med evt. nyheder/oplæg (oplæg, som brugerne selv har oprettet).

På forhånd mange tak!
Avatar billede krogstrup Nybegynder
12. oktober 2001 - 16:55 #1
Lav et vbs-script

Lav en \"scheduled task\" i task manager og bestem der hvor ofte scriptet skal eksekveres !

Et vbs-script minder MEGET om at scripte i ASP, hvis du vel at mærke koder i VB-Script i forvejen !
Avatar billede nute Nybegynder
12. oktober 2001 - 16:57 #2
krogstrup >> det er jo litt dristig å foreslå dette når du ikke vet hvilken database boleole ( ??? ) kjører

/nute
Avatar billede madd Nybegynder
12. oktober 2001 - 16:58 #3
Hvis du har en del besøgende om dagen, kan du på din forside lave en funktion der tjekker om der er sendt en mail ud idag, og hvis ikke, sender en mail ud.
Avatar billede boleole Nybegynder
12. oktober 2001 - 16:59 #4
Hvad skulle der stå i sådan et script? Kan jeg bare lægge det hos min Internetudbyder eller skal have speciel tilladelse/rettigheder? Kan man lave det i VB?
Avatar billede boleole Nybegynder
12. oktober 2001 - 17:01 #5
Jeg bruger en Accessdatabase.
Jeg ved ikke med sikkerhed, om der vil komme nogen hver søndag aften/mandag morgen...
Avatar billede jim_t Nybegynder
12. oktober 2001 - 17:01 #6
Gør som krogstrup siger. Du skal ikke specielle adgange på dit webhotel ud over asp for at bruge VB. Held og lykke!
Avatar billede krogstrup Nybegynder
12. oktober 2001 - 17:02 #7
Hvis du ikke har egen server, kan du ikke bruge min løsning. Så er du nødt til at \"nøjes\" med løsningen som madd foreslår:

Når forsiden på din hjemmesiden besøges, tjekker du om der den pågældende dag er sendt en email - hvis ikke sender du den. Men denne løsning giver naturligvis ikke den samme stabilitet og sikkerhed for at emailsene bliver sendt ud på samme tidspunkt hver dag !

Nute >>>

Det er vel ligemeget hvilken database, der bruges, hvis blot den kan tilgås fra VBScript !
Avatar billede boleole Nybegynder
12. oktober 2001 - 17:03 #8
Kan jeg ikke bare lave en ASP-side, som kører automatisk f.eks. én gang om ugen?
Avatar billede krogstrup Nybegynder
12. oktober 2001 - 17:03 #9
Hvis du bruger webhotel hos en mindre udbyder, kan det godt være at du kan overtale dem til at lave en \"scheduled task\" for dig på serveren !
Avatar billede krogstrup Nybegynder
12. oktober 2001 - 17:08 #10
Hvis du som en scheduled task vil kalde en ASP-side er du nødt til at gøre det på denne måde:

iexplore.exe www.minsite.dk/minside.asp

Således at Explorer eksekverer din asp-side for dig - du kan ikke kalde asp dokumentet direkte uden om browseren !
Avatar billede nute Nybegynder
12. oktober 2001 - 17:11 #11
krogstrup >> jeg la merke til ordet \"automatisk\" i overskriften. Hvis man *automatisk* skal få kjørt et script, så er man (som du sier) nødt til å sette opp en job på en server. Det mest normale er å benytte sin SQL server til dette (fx  MS-SQL Server eller Oracle ), men dette kan *ikke* gjøres på en Access database.

Hvis du vil at VBScriptet skal holde styr på oppgaven, så er man jo nødt til å lage en side som refresher seg selv hver 24. time, men dette krever så igjen at man hele tiden har siden åpen i en eller anneb browser. Knapt så god løsning...

/nute
Avatar billede boleole Nybegynder
12. oktober 2001 - 17:12 #12
Men, jeg har ikke adgang til andet end at upload\'e filer på mit webhotel, og jeg tror ikke, jeg kan få min udbyder til sådan noget for mig - gratis...
Avatar billede nute Nybegynder
12. oktober 2001 - 17:24 #13
well...man kan jo benytte \"at\" funksjonaliteten i windows (tilsvarende \'cron\' i unix/linux verden) men tror nok ikke utbyderen vil sette opp en´sånn....
Avatar billede krogstrup Nybegynder
12. oktober 2001 - 18:06 #14
nute >>>
Jeg forstår slet ikke hvad du snakker om. Min løsning indebærer jo netop at man IKKE skal lave en side der refresher hver 24. time !!!

Hvis du ikke ved hvordan \"task manager\" fungerer, så lad være med at kritisere min løsning !
Avatar billede krogstrup Nybegynder
12. oktober 2001 - 18:07 #15
Anyway - hvis du ikke kan få oprettet et job i task manageren på serveren, må du nøjes med et næst-bedste:

Når en besøgende henter et dokument fra din hjemmeside, må du i asp-koden undersøge om der er sendt mails afsted - hvis ikke sender du dem med det samme !
Avatar billede nute Nybegynder
13. oktober 2001 - 00:29 #16
krogstrup >> hvis du ikke forstår hva jeg snakker om, så bør du kanskje studere litt mer om task scheduling i ulike operativsystemer før du begynner å svare...
Avatar billede krogstrup Nybegynder
13. oktober 2001 - 20:33 #17
Da vi befinder os i ASP katagorien må det være MEGET sandsynligt at løsningen skal køre på en winNT server eller win2000 server - begge understøtter fuldt ud task scheduling !!!
Avatar billede boleole Nybegynder
12. december 2001 - 14:16 #18
Jeg havde nu håbet på en lidt bedre løsning, men det findes åbentbart ikke til min situation!???