Avatar billede norske-mike Nybegynder
12. oktober 2001 - 16:41 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Incrementere et OrdreNummer på en HTML-side?

Jeg skal lave en lille webbutik og faldt over Freepay som en rimelig løsning. Der kreves at Ordrebekræftelsen indeholder en OrdreNummer. Hvordan får jeg til at incrementere med 1 for hver gang der laves en ordrebekræftelse, evt pr. e-mail?

Jeg har ikke adgang til cgibin på min server (get2net.dk)

håbefull hilsen
Michael
Avatar billede jakoba Nybegynder
12. oktober 2001 - 17:06 #1
Det kan du slet ikke uden at have noget serverside til at huske hvorlangt du er kommet i tælleriet.

Men hvis du skrotter ideen om at numrene skal være fortløbende kan du godt lave rimeligt unikke ordrenumre:

var nu = new Date();
var ordrenummer = nu.valueOf();

så har du et ordrenummer der er unikt, medmindre en anden kunde også bestilte noget i det samme millisekund.

mvh JakobA
Avatar billede norske-mike Nybegynder
13. oktober 2001 - 16:18 #2
Det lyder mægtigt, men jeg kan kun finde syntaksen for VAR ikke for DATE, og hvad/om noget skal jeg skrive i paranteserne? Behøver jeg blot at skrive et nummer? Når det så kombineres med tidsfeltet blir det unikt med mindre en anden kunde klikker i samme millisekund? Det ta\'r jeg da chancen på!

mvh Michael
Avatar billede jakoba Nybegynder
13. oktober 2001 - 18:38 #3
Oppe foroven i din den html fil der laver ordrebekrøftelsen (lige efter <head>

skriver du
<script language=\'javascript\'>
var nu = new Date();
var ordrenummer = nu.valueOf();
</script>

uden ændringer af nogen art.
Så kan du bruge variablen ordrenummer på den side.

Date er datoobjektet.
  new Date();  skaber et datoobjekt med tidspunktet nu (ifølge kundens PC-ur)

Jeg bruger som oftest Netscapes ClientRefence
http://developer.netscape.com/docs/manuals/js/client/jsref/index.htm
når jeg skal checke syntax.
Den har et dot index at søge i.

mvh JakobA
Avatar billede roenving Novice
14. oktober 2001 - 00:33 #4
Og hvis du nu vil have en ekstra sikkerhed på (millisekunder bør vel være godt nok), så kan du tilføje:

var ordrenummer = parseint(\"\"+nu.getTime()+Math.floor(Math.random()*100));

Så burde chance for at du for ens numre være endnu mindre (ja, præcis hundrede gange mindre).

Øeh, jakob, da jeg kiggede i bibelen kunne jeg ikke finde den der valueOf -- er du sikker på den ?·] (altså burde det nok være nu.getTime() )

hth
jes
Avatar billede jakoba Nybegynder
14. oktober 2001 - 00:39 #5
Hvad er det for en skod-manial du bruger?
http://developer.netscape.com/docs/manuals/js/client/jsref/index.htm
gå til index, søg i rammen efter \'valueof\'.
valueOf method
        Array object 50
        Boolean object 55
        Date object 107      <----- og klik så der :-))
        Function object 188
        Number object 312
        Object object 321
        RegExp object 380
        String object 441

mvh JakobA
Avatar billede roenving Novice
14. oktober 2001 - 00:59 #6
http://developer.netscape.com/docs/manuals/communicator/jsref/corea1.htm (#1012908 skrev den også, men den tror jeg ik\' du skal bruge)

For øvrigt var det Javascript Bible, jeg kiggede i, men det er altså en bekræftigelse i den anden reference her, som ved nærmere undersøgelse gælder javascript 1.2 -- din reference dækker 1.3 -- aahaaee
Avatar billede norske-mike Nybegynder
14. oktober 2001 - 17:49 #7
Jeg har nu testet den i MS explorer (offline),
<html>
<header>
<script language=\'javascript\'>
var nu = new Date();
var ordrenummer = nu.valueOf();
</script>
</header>
<body>
<var>ordrenummer</var>
</body>
</html>

men resultat blir bare ordet \'ordrenummer\'?
Hvad gør jeg mon fejl?
mvh Michael
Avatar billede roenving Novice
15. oktober 2001 - 09:28 #8
Du kan kun referere til en javascript-variabel med javascript, altså:

<html>
<header>
<script language=\'javascript\'>
var nu = new Date();
var ordrenummer = nu.valueOf();
</script>
</header>
<body>
<script type=\"text/javascript\">
document.write(ordrenummer)
</script>
</body>
</html>

hth
jes
Avatar billede norske-mike Nybegynder
15. oktober 2001 - 11:57 #9
Jeg syntes egentlig at poengen eburde deles med Jacoba som kom med den grundlæggende ide, men kan ikke se hvordan man gør det